​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

Graviditetsgener og smerter

I Danmark fuldfører ca. 60.000 kvinder en graviditet og der bliver født næsten 65.000. Kvinder bliver ofte ramt af komplikationer i deres graviditet såsom morgenkvalme, plukkeveer og bækkensmerter der forhindrer dem i at varetage deres arbejde og dagligdagsopgaver. Nyere undersøgelser viser at kvinder bruger i gennemsnittet 48 om året i sygefravær. Nedenstående er de typiske graviditetsgener, årsager og mekanismer.

Bækkenløsning og bækkensmerter

Problemer med bækkenet generer mange gravide på ét tidspunkt eller igennem hele graviditeten. Smerterne kan være invaliderende for deres arbejdsliv og dagligdags opgaver. Bækkenløsning opstår oftest i det sidste tremester, hvor leddene i kroppen er smidiggjort af hormonsystemet.

Rygsmerter og graviditet

Belastningsrelaterede smerter fra ryggen forekommer ofte midt i og sidst i graviditeten. Kvinders biomekanik ændrer sig i takt med udvikling af babyen. Kroppen bliver mindre smidig i både rotation og forover- og bagoverbøjning og kroppen begynder at bevæges i det sagitale plan, altså sidelæns. Lænden er det vigtigste område i kroppen der hjælper kroppen i at bevæges sidelæns. Spændinger i bækken, hofte (læs mere her) og maven (læs mere her) kan ofte medføre nedsat mobilitet af lænden og forårsage rygsmerter (læs mere om rygsmerter her).

Væske i kroppen og graviditet

Væske i kroppen opstår ofte et eller flere tidspunkter i graviditeten og ved nogen kan det være et vedvarende problem. Væske i kroppen er indikation på at blodet som hjertet har pumpet ud i kroppen ikke kan returneres tilbage hurtigt nok. Faktorer der kan være medvirkende til væske i kroppen er; ændret/dårlig holdning, nedsat aktivitetsniveau, nakkeproblemer (læs mere her), rygproblemer (læs mere her), dysfunktion i kraniet (læs mere her) og dysfunktion i organsystemet (lunger, hjerte, lever og nyrer). Væske i kroppen kan i nogle tilfælde være før stadie til svangerskabsforgiftning, da blodtrykket påvirkes af dårligt tilbageførsel af venøst blod til hjertet.

gravid

Svangerskabsforgiftning og graviditet

Svangerskabsforgiftning er et tilstand hvor blodtrykket er for højt og der er udskillelse af protein (æggehvide) i urinen. Denne tilstand forekommer ca. hos 3 % af alle gravide efter 20 graviditetsuge. Symptomer på svangerskabsforgiftning er hovedpine (læs mere her), synsforstyrrelser, væske i kroppen (hævelse i ben), kvalme og mavesmerter (læs mere her). Årsager er ukendt til svangerskabsforgiftning men dysfunktioner i organsystemet, særligt de organer der styrer og regulerer blodsystemet såsom nyrerne, kan være medvirkende til svangerskabsforgiftning. Nyrerne styrer blodtrykket i kroppen via væskebalancen i kroppen og udskillelse af affaldsstoffer via urin. Nyrerne og det øvrige organsystem kan påvirkes negativt ved nakkeproblemer (læs mere her), dysfunktion i kraniet (læs mere her), dysfunktion i hormonsystemet og ved rygproblemer (læs mere her).

Hovedpine og graviditet

Hovedpine er en hyppig lidelse hos kvinder i graviditeten. Kvinder kan have forskellige former for hovedpine under graviditeten. De hyppigste former er spæningshovedpine (læs mere her), migærne (læs mere her) og hormonrelateret hovedpine (læs mere her).

Tidligere plukkeveer og svangerskabsforgiftning

Da kvinder har veer igangsættes processerne via hormonsystemet. Kroppen stimulerer bl.a. frigivelse af relaxin som slapper livmoderhalsen af og samtidig vil livmoderen trække sig sammen ved hjælp af prostaglandin og oxytocin. Hormonsystemet og det autonomiske nervesystem styrer alle processer der vedrører igangsættelse og forberedelse af fødslen. Faktorer der kan forstyrre hormon- og autonomiske nervesystem er stress, psykiske problemer, kranielle dysfunktioner (læs mere her), nakkeproblemer (læs mere her) og rygproblemer (læs mere her).

Gode øvelser mod graviditetsgener og smerter

Udstrækning

• Udstrækning af hoftebøjeren og forreste lårmuskel kombineret (30-60 sek.):Øvelse 1
  • Udstrækning af ballemuskel (30-60 sek.): Øvelse 2
  • Udstrækning af hoftemuskel (30-60 sek.): Øvelse 3
  • Udstrækning af baglåret (30-60 sek.): Øvelse 4
  • Udstrækning af lægmuskel (30-60 sek.): Øvelse 5

Stabilitet og styrketræning

Forebyggelse af graviditetsgener / Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi

Aarhus Osteopati er eksperter i at finde og behandle årsagerne til graviditetsproblemer. Aarhus Osteopati undersøger og behandler alle systemer i menneskekroppen, såsom muskuloskeletale system, nervesystemet, organsystemet, fordøjelsessystemet, hormonsystemet, blodsystemet, kranio sakrale systemet og det psykiske system som alle kan medvirke til smerter og gener relateret til graviditeten. Formålet er at optimere kroppens funktion, således at kroppen er i stand til at regulere og helbrede sig selv.

Læs mere om blogposts omkring graviditet og gener her

_mg_0090

Bestil tid hos Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi her​