​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

​Bihulebetændelse, mellemørebetændelse og immunforsvaret

Hver dansker bliver i gennemsnittet ramt af forkølelse tre gange om året. Forkølelse er ligeledes et af de hyppigste årsager til, at danskerne tager kontakt til lægen. Forkølelse opstår på baggrund af virusinfektion som smitter igennem luftveje og fysisk kontakt. Forkølelse udvikler sig ofte til netop bihule- og mellemørebetændelse ofte pga. dysfunktion i et eller flere systemer i kroppen og/eller nedsat immunforsvar.

Mekanismer for bihule- og mellemørebetændelse

Betændelsestilstande såsom bihule- og mellemørebetændelse starter netop ofte med forkølelse udvikler sig til førnævnte luftvejessygdomme. Slimhinderne i øre, næse og hals bliver svækket af virusinfektionen, så bakterier m.m. kan invadere områderne. Normalt vil immunforsvaret bekæmpe disse tilstande på 2-3 dage. Hvis kroppen ikke er i stand til at bekæmpe betændelsestilstanden, så udvikles kroniske gener i form af bihule- og mellemørebetændelse.

Kronisk bihulebetændelse

Bihulebetændelse er en fælles betegnelse over betændelsestilstand i forskellige bihuler i ansigt og kranie. De kan inddeles i pandehulen, kæbehulen og næsehulen. I og omkring disse bihuler befinder sig forskellige sinuser, altså samlinger af vener hvis funktion er, at returnere blod fra området og derved transportere brugt blod væk og samtidigt rense områderne for skidt og bakterier.

Symptomer for bihulebetændelse

Bihulebetændelse kan siges at være kronisk hvis den opstår gentagende gange (flere gange årligt) og hvis symptomerne er tilstede over flere uger ad gangen. Konstant trykken, dunkende smerter, let feber, næsen løber, nedsat lugtesans samt hyppig hovedpine og migræne er symptomer der kan indikere bihulebetændelse. Symptomer kan lokaliseres i kinderne, tænderne, panden eller mellem ørerne.

Kronisk mellemørebetændelse

Mellem trommehinden og det indre øre befinder mellemøret sig, som er en slags hulrum. Dette hulrum består af slimhinder og øreknogler der danner hulrummet. Mellemøret har forbindelse til den bagerste del af næsen via en lille kanal. Denne kanal er ofte der hvor betændelsestilstanden opstår, hvorefter den spredes til slimhinderne i mellemøret. Kanalen er ikke færdiglavet hos babyer og derfor laver den ofte et knæk (dvs. at den ikke er lige), hvilket betyder at bakterier har sværere ved at transporteres væk fra området.

Symptomer for mellemørebetændelse

Symptomer på mellemørebetændelse kan være trykkende og dunkende smerte, hovedpine og migræne, let feber, nedsat hørelse, smerter mellem ørerne og generel utilpashed. Der kan ligeledes i nogle tilfælde opstå mave- og fordøjelsesproblemer. Mellemørebetændelse varer ofte fra få dage til 1-2 uger. I længerevarende tilfælde og/eller hyppige tilstande kan tilstanden betragtes kronisk, dvs. at kroppen har svært ved at håndtere problemet selv.

Årsager til kronisk bihule- og mellemørebetændelse

Årsager til kronisk bihule- og mellemørebetændelse kan være dysfunktion i det kranio sakrale system, altså den normale rytme og bevægelse af hovedet, allergier (ex. laktose- og glutenintolerance), traumer på hovedet såsom fald, slag etc., dysfunktion i det hormonelle og det metaboliske system såsom for højt/lavt stofskifte, infektioner i tænder, polypper i næsen og nedsat immunforsvar.

Immunforsvaret

Immunforsvaret består af organer som lunger, lever, milten, tarme m.m., og proteiner og celler som beskytter os mod bl.a. infektioner, vira og bakterier. Immunforsvaret er bygget op af det medfødte immunforsvar og det erhvervede immunforsvar.

Det medfødte immunforsvar består af en kemisk respons, inflammation, som via høj temperatur og dræbende B- og T-lymfocytter (lymfesystemet) fjerner udefrakommende vira eller bakterier. Når fremmede organismer slipper ind i kroppen igennem vores første barriere i immunforsvaret, altså huden, møder de først vores slimhinder, som er vores anden barriere i immunforsvaret. Slimhinderne forsøger selv at udskille disse organismer ud af kroppen, via hoste, sekret, pus m.m.

Hvis de to forsvarsmekanismer ikke er tilstrækkelig til at fjerne udefrakommende organismer, vil kroppen aktivere inflammationsproces, som består af feber og øget blodtilstrømning til de områder der ”angribes”. Temperaturen i sig selv er ofte tilstrækkelig til at dræbe disse organismer, ellers bruger kroppen bestemte celler til at fjerne dem.

Hvis vira og bakterier ikke stoppes af slimhinderne tager lymfesystemet over, altså B- og T-lymfocytter som angriber og dræber disse organismer.

Det erhvervede immunforsvar eller det adaptive immunforsvar er en slags hukommelse og tilpasning af systemerne. Dvs. at kroppen husker de forskellige vira og bakterier der har angrebet kroppen. Derfor bliver vi vaccineret for forskellige sygdomme. Det erhvervede immunforsvar kan bruge lymfesystemet (B- og T-lymfocytterne) til at fjerne udefrakommende organismer. Læs mere om immunforsvaret her.

Gode råd for nedsat immunforsvar samt mellemøre- og bihulebetændelse

- Drik rigeligt med vand

- Vitaminer, mineraler, fiskeolie og evt. mælkesyrebakterier (for tarmfloraen og slimhinderne)

- Begræns for meget laktose, gluten og stivelse

- Opbyg stor del af din kost med grønsager

- Reducer stress og prioriter søvn

- Hygiegne

Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi

Vi er eksperter i at finde årsagen/årsagerne til bihule- og mellemørebetændelse. Vi undersøger og behandler alle systemer i kroppen; muskuloskeletale system (muskler, sener, led etc.), nervesystemet, blodsystem (arterier, vener og lymfesystemet), kranio sakrale system, hormonelle og det metaboliske system m.m.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi her

Om​ Aarhus Osteopati