Bihulebetændelse & mellemørebetændelse

Lær mere om bihulebetændelse & mellemørebetændelse på denne underside

Bihulebetændelse & behandling

Hver dansker bliver i gennemsnittet ramt af forkølelse tre gange om året. Forkølelse er ligeledes et af de hyppigste årsager til, at danskerne tager kontakt til lægen. Forkølelse opstår på baggrund af virusinfektion som smitter igennem luftveje og fysisk kontakt. Forkølelse udvikler sig ofte til netop bihule- og mellemørebetændelse ofte pga. dysfunktion i et eller flere systemer i kroppen og/eller nedsat immunforsvar. Vi kan bidrage til at forstå nerversystem og afhjælpe smerterne i ansigtet som det ofte medfører. Dertil kan du også lave en række øvelser som kan afhjælpe betændelsen i momentet.

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er bihulebetændelse?

Bihulebetændelse er er en betændelsestilstand i ét eller flere af ansigtets fire hulrum som er forårsaget af viral eller bakteriel infektion hvor hulrummet bliver forstoppet og har ikke mulighed for ventilation.​ Der er forskellige årsager til at ventilationen af disse hulrum stopper til. Det kommer vi til under årsager.

​Hvorfor får vi bihulebetændelse?

Til og fra bihulerne er der passage som skal sørge for at ventilationen af bihulerne fungerer godt. Slim, luft, snot og væske skal passere væk fra bihulerne. Ved bihulebetændelse er denne kanal eller passage stoppet til således at betændelsestilstanden ikke får den ventilation som den har brug for.

Denne tilstand medfører at trykket i bihulerne er stort hvorfor denne tilstand opleves med stor smerte og ubehag.​

Mekanismer for bihule- og mellemørebetændelse

Betændelsestilstande såsom bihule- og mellemørebetændelse starter netop ofte med forkølelse udvikler sig til førnævnte luftvejessygdomme. Slimhinderne i øre, næse og hals bliver svækket af virusinfektionen, så bakterier m.m. kan invadere områderne.

Normalt vil immunforsvaret bekæmpe disse tilstande på 2-3 dage.

Hvis kroppen ikke er i stand til at bekæmpe betændelsestilstanden, så udvikles kroniske gener i form af bihule- og mellemørebetændelse.

Bihulebetændelse

Virus og bakterier kan medføre bihulebetændelse

Bihulebetændelse kan stamme fra både bakteriel og viral infektion. Der er lidt forskel på symptombilledet på disse to. Viral bihulebetændelse vil oftest være uden pus eller pussekret det vil sige uden grønt snot og slim. Bakteriel bihulebetændelse vil oftest være forbundet med grønt eller gult snot og slim. ​

Bihulebetændelse smitter ikke, men den tilgrundliggende årsag som ofte er forkølelse kan dog smitte.

​Kronisk bihulebetændelse

Bihulebetændelse er en fælles betegnelse over betændelsestilstand i forskellige bihuler i ansigt og kranie.

De kan inddeles i pandehulen, kæbehulen og næsehulen. I og omkring disse bihuler befinder sig forskellige sinuser, altså samlinger af vener hvis funktion er, at returnere blod fra området og derved transportere brugt blod væk og samtidigt rense områderne for skidt og bakterier. Kronisk bihulebetændelse forekommer hos 4% af befolkningen (med polypper) og hos langt flere uden polypper.

Bihulebetændelse og smerter

Bihulebetændelse er en særdeles smertefuld lidelse. Grunden til dette er, at betændelsestilstand i bihulerne medfører hævelse​ og i bihulerne er der ikke pladsforhold til det hvorfor trykforholdene øges markant. Derfor føles bihulebetændelse som spænding og tryk i kinden. Bihulerne er ligeledes forsynet af trigenimus nerven (hovedpinenerven) som ofte bliver påvirket ved bihulebetændelse. Når denne nerve er påvirket er det meget smertefuldt.

Bihulebetændelse og svimmelhed

Der findes svimmelhed forårsaget af bihulebetændelse. Denne tilstand forårsages af forstoppelse af drænering i ​bihulesystemet i ansigt og hoved. Når disse bliver forstoppede kan der ophobes slim og betændelsestilstand i mellemøret, næsen og halsen.

Bihulebetændelse og svimmelhed går ofte hånd i hånd. Det er fordi at bihulebetændelse påvirker ansigtets trigeminus nerve og denne nerve har sin base i den øvre del af nakken.

Vedvarende bihulebetændelse vil i mange tilfælde neuromuskulære spændinger især i øvre brystryg og nakke.

​Symptomer for bihulebetændelse

Bihulebetændelse kan siges at være kronisk hvis den opstår gentagende gange (flere gange årligt) og hvis symptomerne er tilstede over flere uger ad gangen. Konstant trykken, dunkende smerter, let feber, næsen løber, nedsat lugtesans samt hyppig hovedpine og migræne er symptomer der kan indikere bihulebetændelse. Symptomer kan lokaliseres i kinderne, tænderne, panden eller mellem ørerne.

Ivar fortæller lidt mere om bihule- og mellemørebetændelse

Kronisk mellemørebetændelse

Mellem trommehinden og det indre øre befinder mellemøret sig, som er en slags hulrum. Dette hulrum består af slimhinder og øreknogler der danner hulrummet. Mellemøret har forbindelse til den bagerste del af næsen via en lille kanal.

Denne kanal er ofte der hvor betændelsestilstanden opstår, hvorefter den spredes til slimhinderne i mellemøret.

Kanalen er ikke færdiglavet hos babyer og derfor laver den ofte et knæk (dvs. at den ikke er lige), hvilket betyder at bakterier har sværere ved at transporteres væk fra området.

​Symptomer for mellemørebetændelse

Symptomer på mellemørebetændelse kan være trykkende og dunkende smerte, hovedpine og migræne, let feber, nedsat hørelse, smerter mellem ørerne og generel utilpashed. Ofte opleves øget produktion af snot der især ser gult eller grønt ud. Oftest medfører bihulebetændelse stoppet næse men der kan forekomme bihulebetændelse uden stoppet næse. Der kan ligeledes i nogle tilfælde opstå mave- og fordøjelsesproblemer.

Mellemørebetændelse varer ofte fra få dage til 1-2 uger.

I længerevarende tilfælde og/eller hyppige tilstande kan tilstanden betragtes kronisk, dvs. at kroppen har svært ved at håndtere problemet selv.

Årsager til kronisk bihule- og mellemørebetændelse

Årsager til almindelig bihulebetændelse er oftest virus eller bakterier. Dog stammer den reelle årsag dog fra manglende ventilation af disse bihuler der skyldes mekaniske, immunologiske og neurovaskulære faktorer i eller omkring bihulerne.

Årsager til kronisk bihule- og mellemørebetændelse kan være dysfunktion i det kranio sakrale system, altså den normale rytme og bevægelse af hovedet, allergier (ex. laktose- og glutenintolerance), traumer på hovedet såsom fald, slag etc., dysfunktion i det hormonelle og det metaboliske system såsom for højt/lavt stofskifte, infektioner i tænder, polypper i næsen og nedsat immunforsvar.

Bihulebetændelse og babyer​

Bihulebetændelse kan opstå i både akut og kronisk form hos babyer og børn. Hos babyer og børn kan det dog være sværere at ​diagnosticer idet barnet ikke kan afhjælpe med diagnosticeringen. De faktorer der er medvirkende i udvikling af bihulebetændelse hos babyer og børn er problemstillinger med næsen såsom deformitet, traume på næsen eller fremmedobjekt i næsen.

Derudover kan fordøjelsesproblemer som GERD (gastroesophageal refluks disease eller refluks), tandproblemer, lungesygdomme som cystisk fibrose og problemstillinger med ganen også være grund til bihulebetændelse hos babyer og børn.

Babyer såvel som voksne kan godt få bihulebetændelse som mellemørebetændelse (mest hyppige hos babyer og børn).​

Bihulebetændelse hos babyer og børn kan dog være svære at opdage da det generelle symptom er blot gråd, utilpashed og besværlig søvn.

Dette kan dog være symptomer på samtlige lidelser hos babyer og børn. Andre symptomer forældre kan holde øje med er tilstoppet næse, grønt eller gult snot, smerte ved berøring af bihuler, hovedpine, tab af lugt og feber,

Bihulebetændelse? Bestil tid i dag

Hvordan kan jeg undgå (forebygge) at få bihulebetændelse?

Det vigtigste mod forebyggelse af bihulebetændelse er, at sørge for at bihulerne ikke lukker af.

Udover at bruge næsespray eller at skylle bihulerne regelmæssigt kan der anvendes forskellige øvelser for eksempelvis påvirkning af trigeminal nerven eller påvirkning af bevægeligheden mellem kraniefladerne ​i ansigtet som har god effekt på ventilationen af bihulerne.

• Drik rigeligt med vand. Dette hjælper på slimhinderne.
    • Vitaminer, mineraler, fiskeolie og evt. mælkesyrebakterier (for tarmfloraen og slimhinderne).
    • Begræns for meget laktose, gluten og stivelse.
    • Opbyg stor del af din kost med grønsager.
    • Lig med hovedet hævet. Dette gør trykket i bihulerne mere fordelagtigt.
    • Reducer stress og prioriter søvn.
    • Indånd damp eller fugt. Dette hjælper på afløbet fra bihulerne.
    • Næsespray eller skyl næsen. Dette hjælper på ventilationen i bihulerne.
    • Hygiejne.
    Bihulebetændelse

Osteopatisk tilgang til bihule- og mellemørebetændelse

Vi er eksperter i at finde årsagen/årsagerne til bihule- og mellemørebetændelse.

Vi undersøger og behandler alle systemer i kroppen; muskuloskeletale system (muskler, sener, led etc.), nervesystemet, blodsystem (arterier, vener og lymfesystemet), kranio sakrale system, hormonelle og det metaboliske system m.m.

Udover de gængse råd som du kan læse her i afsnittet, gode råd for bihulebetændelse, så behandler vi de faktorer der har medfødt nedsat eller dårlig ventilation og afløb fra bihulerne. Aarhus Osteopati behandler kraniet især hvis der i sygdomshistorien har været et traume på hovedet (hvilket medfører nedsat bevægelighed mellem kraniefladerne).

De neurovaskulære strukturer, det vil sige nerverne og blodkarrene til og fra bihulerne behandler vi, netop fra at skabe bedre fysiologi til og fra bihulerne.

Immunforsvaret og slimhinderne forsøger vi at forbedre ved at arbejde på fordøjelse og vejlede i optimal livsstil. Derudover får du effektive øvelser som du selv skal anvende både som behandling og forebyggelse mod bihulebetændelse.

Brug for hjælp? Bestil tid i dag