​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

​Løberknæ - runners knee

Løberknæ, ondt i knæet, smerter på ydersiden af knæet, ondt på ydersiden af knæet, overbelastningskade knæ, knæsmerter, smerter ved løb, løbeskader. Der findes et væld af betegnelser for løbeknæ.

Løberknæ (tractus iliotibialis syndrom eller runners knee betegner en inflammationstilstand i senen på ydersiden af knæet (senen fra knæskallen til underbensknoglen). Dette er forårsaget af mikroskopiske småbristninger på senetilhæftningen på ydersiden af knæet samt det yderste underbensknogle..

Denne type skade rammer ofte motionister og sportsudøvere, der belaster deres knæ med gentagne spring / hop / løb.

Symptomer på løberknæ

·​Smerter på ydersiden, på ydersiden af benet eller omkring knæskallen.

·​Smerterne øges ved træning og varer ved.

·​Ømhed og hævelse lokalt på senen.

·​Spændt lårmuskulatur, ballemuskulatur og hoftemuskulatur.

Årsager til løberknæ

Skaden udløses overvejende af gentagne, ensartede belastninger ved eksempelvis hop, løb og spark. Følgende faktorer har dog stor betydning for, hvor hurtigt løberknæ skaden udvikles.

Fejlstilling i bækken og hofte, fejlstilling i hofte, hvilket begrænser rotationen af lårbenet, fejlstilling af ankel og fod, hvilket begrænser rotationen af underbenet, metaboliske (stofskiftet) problemstillinger i kroppen, hvor problemer med blodsystemet (hjerte, lunger, nyrer m.m.) og fordøjelsessystemet (lever, mave, tarme m.m.) har stor indflydelse i form af restitution og heling af skader, men også udvikling af inflammationstilstande i kroppen og derved inflammation i senen (løberknæ).

shutterstock_231027136

Andre diagnoser, der kan forveksles med løberknæ

Inflammation af slimsækken under tractus senen (slimsækken under løberknæ senen), inflammation af fedtpuden i knæet, intraartikulære problemer i knæet (menisk-, brusk- og korsbåndsskader), afklemning af knækapslen (plica synovialis), forkert sporing af knæskallen (chondromalasia patellae).

Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi

- behandling af løberknæ

At lokalisere årsagen til løberknæet (se ovenstående), at rette op på mekaniske og metaboliske problemer, at øge blodtilførsel til og fra området samt at rådgive i forhold til opstart af træning, træningsmængde og intensitet, således knæet (løberknæet) ikke overbelastes igen

Løberknæ har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi her

Om​ Aarhus Osteopati