​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

​Massage af øm ryg, spændt ryg og rygsmerter - Aarhus Osteopati

dygtig massør ryg, effektiv massage ryg, ømhed ryg, spændinger i ryggen, fysiurgisk massage, dybdegående massage, sportsmassage

Rygsmerter i Danmark​

​I Danmark er der mange der lider eller har lidt af rygsmerter i brystryg eller i lænden. Ca. 20% af hele Danmarks befolkning vil på et eller andet tidspunkt opleve smerter i ryggen på ét år. Tallet stiger til 60-80% der vil på et tidspunkt i livet døje med ondt i ryggen. Rygsmerter ligeledes dag den mest forekommende årsag til førtidspension af personer under 50 år.

Smerter og ømhed i ryggen

Når smerteoplevelsen i ryggen opstår er det altid betinget af inflammation der presser på smerte receptorer i og omkring ryggen. Inflammation er en kemisk proces som kroppen aktiverer når noget er galt med vævet i kroppen. I ryggen kan dette væv være selve ryg ledderne, ledbåndene i rygsøjlen, muskulaturen, blodkarrene m.m. ​Inflammationen vil resultere i øget tonus eller muskelspænding i rygmusklerne, øget følsomhed i området samt rødme og hævelse.

Massage af ømhed, spændt ryg eller smerter i ryggen

Massage øger den lokale blodgennemstrømning i ryggen, således at den inflammatoriske proces formindskes eller fjernes. Massage har ligeledes den effekt, at den stimulerer receptorerne i muskler og bindevævet (ledbånd og fascie), hvilket sænker overaktiviteten i selve rygsøjlen (ryg leddet). ​Dette vil opleves som lettelse, mere friskhed og selvfølgelig mindre ømhed og smerter i ryggen.

massage rygsmerter, massage ryg, massør øm ryg, massage af ryggen, massør aarhus

​Hvordan foregår massage af ryggen?

​Massage af ømme muskler eller smerter kan foregå på forskellige måder. Det afhænger af hvilket væv er spændt og ømt, om der er noget arvæv der forårsager smerterne, om spændingerne kommer fra stress, om smerten er opstået efter et traume eller overbelastning osv. Massøren har mange former for massage; fysiurgisk massage, dybdemassage, tværmassage, afstressende massage m.m. Massøren vil vælge hvad der passer til netop dig og dine gener for at fjerne smerterne og ømheden i ryggen eller rygmusklerne.

Hvilke typer rygsmerter kan massage afhjælpe?

Akutte rygsmerter - hold i ryggen - Lumbago

​Hold i ryggen eller låsninger i lænd og ryg opstår oftest på baggrund af fejlstillinger i rygledderne. Disse fejlstillinger kommer ofte når der er muskelubalance i rygmuskulaturen. Massage er særdeles godt for at få disse ubalancer løsnet og fjeret. Læs mere om lumbago her.

Diskusprolaps i lænden

Efter en diskusprolaps vil muskulatur der har relation til iskias nerven spænde op, gøre ondt og føles ubehagelig. Massage for diskusprolaps er rigtig effektivt for at fjerne symptomerne der kommer efterfølgende. Læs mere om diskusprolaps i ryggen her.

Muskelinfiltrationer i ryg - Muskelspændinger i ryggen

Denne form for rygsmerter er massage rigtig godt egnet til. Massage lindrer og afspænder musklerne i ryggen.

Iskias smerter - Udstrålende smerter i ryggen

På samme måde som efter diskusprolaps kan massage fjerne symptomer efter iskias. Massage kan ligeledes fjerne årsager til iskias hvis årsagerne er at finde i balde, baglår, lægmuskel m.m.

massage diskusprolaps, massør iskias, massage lumbago, massage hold i ryggen, massør låsning i ryggen, massage aarhus, massør århus

Massage hos Aarhus Osteopati​

​Aarhus Osteopati er et tværfagligt sammenhold bestående af forskellige faggrupper der dækker alle aspekter af rygsmerter. Massage passer godt ind i dette sammenhold idet massage kan supplere osteopati, fysioterapi, akupunktur, kranio sakral terapi m.m. Læs mere om hvad Aarhus Osteopati tilbyder her.

Bestil online tid til massage hos Aarhus Osteopati her

Massage af ryggen - Øm ryg - Spændt ryg​

Se her i videoen nedenunder hvordan vi masserer ryggen​.

Om​ Aarhus Osteopati

​Tidsbestilling