​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

​Meniskskader – Menisksmerter

På årsbasis rammes ca. 15 % af den Danske befolkning af knæskader, som udgør omkring 850.000 danskere. Af disse knæskader udgør skader og problemer med menisk en stor del af dette tal. På årsbasis opereres 350 meniskskader per 100.000 indbyggere i Danmark, altså ca. 20.000 meniskoperationer. Der behandles ligeledes endnu større gruppe konservativt, altså med træning eller anden form for behandling. Studier har vist at konservativ behandling af meniskskader og smerter er mindst ligeså effektiv som meniskoperationer (meniskkirurgi) – Læs mere her.

_mg_0598

Meniskernes funktion

I knæet er der at finde 2 menisker, den inderste og den yderste. Meniskerne er placeret mellem lårbensknoglen og underbensknoglen. De deler knæet op i 4 funktionelle led. Meniskerne holdes fast på underbensknoglen af forskellige ledbånd. Blot en lille del af menisken ernæres via blodkar, men størstedelen ernæres af væsken der er i selve knæleddet. Dette medfører at problemer med menisken tager lang tid om at hele. Meniskernes funktion er at sørge for at lårbensknoglen og underbensknoglen kan bevæge sig sikkert i forhold til hinanden. De skal ligeledes biddrage til stabiliteten i knæet. På bagsiden af den inderste menisk hæfter én af baglårsmusklerne og på bagsiden af den yderste menisk hæfter en muskel der er placeret på bagsiden af knæet. Dette betyder at dysfunktion af de muskler, eller andre faktorer der har betydning for de to muskler kan medføre øget stress af meniskerne.

Forskellige former for meniskskader / menisksmerter

Meniskskader og menisksmerter deles op i to grupper, strukturelle meniskskader og funktionelle meniskskader.

Strukturelle meniskskader / menisksmerter

Dette betyder at selve strukturen i menisken er skadet, altså at der er en revne eller en rift i menisken.

Årsager til strukturelle meniskskader / menisksmerter

Traume i form for vrid i knæet, fald på knæet eller slag på knæet er altid den tilgrundliggende årsag til skaden på strukturen. Strukturelle meniskskader eller smerter ser vi ofte i sportsgrene som skiløb, skøjteløb, rulleskøjter, tennis, cykling, løb og kontaktsport som fodbold og håndbold.

Symptomer på strukturelle meniskskader / menisksmerter

Disse symptomer opstår pludseligt og ofte i forbindelse med et traume. Låsning af knæet hvor knæet ikke kan strækkes helt ud, skarpe jag dybt i knæet og smerter ved vægtbelastning af knæet er typiske symptomer for strukturelle meniskskader og smerter.

_mg_0583

Funktionelle meniskskader / menisksmerter

Når skaderne er funktionelle betyder det at meniskernes funktion ikke kan opretholdes på baggrund af dysfunktion eller manglende bevægelighed af strukturer der har betydning for meniskerne.

Årsager til funktionelle meniskskader / menisksmerter

Årsagerne er altid dysfunktion eller manglende bevægelighed af de strukturer der har hæfte på meniskerne. Tidligere operationer af knæet og arvæv kan nedsætte bevægeligheden i knæet. Brusklæsioner og skader på brusken i knæet kan også medvirke til en funktionel skade eller smerte. Dysfunktioner af musklerne der har hæfte på meniskerne er dog den største årsag til en funktionel skade eller smerte af meniskerne. Hofte- og bækkensmerter (læs mere om hofteskader her), rygsmerter (læs mere om rygsmerter her), ankelskader (læs mere om ankelskader her) og stivhed i brystkassen er ofte grunden til dysfunktion af disse muskler.

Symptomer på funktionelle meniskskader / menisksmerter

Det der er mest symptomatisk for en funktionel meniskskade eller menisksmerte, i modsætning til den strukturelle type menisksmerte og meniskskade, er at symptomerne gradvist udvikles og forværres. Vægtbelastende aktiviteter såsom løb, styrketræning og tung vægtbæring af knæet vil ofte være smertegivende. Smerter, trykken og muren samt hævelse af knæet er ofte typiske symptomer på en funktionel menisksmerte eller skade. Aflåsninger eller et låst knæ kan ligeledes forekomme.

Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi og behandling af meniskskader / menisksmerter

Vi er eksperter i at finde årsager til og at behandle skader og smerter af meniskerne. Vi undersøger og behandler alle systemer i kroppen; muskuloskeletale system, nervesystemet, organsystemet, blodsystemet og det kranielle system for at optimere kroppens egen helingsmekanisme for netop at den kan reparere og hele sig selv.

Meniskskader/smerter har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati – osteopati og fysioterapi her

Om​ Aarhus Osteopati