20.07.23

Hvad er normal søvn og hvad kan man gøre ved søvnbesær?

Man sover 1/3 af livet. Søvn er en stor og vigtig del af vores liv. Derfor er det også vigtigt at sove godt. Men mange mennesker døjer med søvnbesvær, gør du også? Læs indlægget her for at lære mere om forskellige årsager til søvn og hvilke gode råd findes der til at opnå en god søvn.

Ivar Dagsson
Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er normal søvn og hvad kan man gøre ved søvnbesær?

Hvad er normal søvn?

Søvn er en aktiv tilstand. Den naturlige døgnrytme er påvirket af lys og mørke, man er aktiv når det er lyst og sover når det er mørkt. Det er grundet stoffet melatonin, som udskilles når det er mørkt. 

En søvncyklus består af flere stadier: let søvn, dyb søvn og REM-søvn. En søvncyklus varer ca. 90 min. og en typisk nat vil indebære 5-6 cyklusser. Derfor varer en almindelig nattesøvn 7,5-9 timer. Generelt kan det sige, at man opnår den rette mængde søvn, hvis man føler sig udhvilet og ikke er søvnig om dagen.

 

Hvorfor har jeg svært ved at sove?

Der kan være mange årsager til svært ved at sove, både livsstil og sygdomme, herunder stress, angst, dårlige søvnvaner og luftvejssygdomme. Det kan være nødvendigt at etablere en regelmæssig søvnplan, skabe et behageligt søvnmiljø og reducere stimulerende aktiviteter før sengetid. Søvn er varierende og det er normalt at opleve søvnbesvær en gang imellem. 

 

Hvad kan jeg gøre for at reducere snorken?

Snorken kan skyldes forskellige faktorer som overvægt, rygning, alkoholforbrug eller visse medicinske tilstande. At opretholde en sund vægt, undgå rygning og alkohol, sove på siden og bruge næsestrimler eller mundskinner kan hjælpe med at reducere snorken.

 

Hvordan påvirker skærmbrug inden sengetid min søvnkvalitet?

Skærmbrug før sengetid, især fra smartphones, tablets eller computere, kan påvirke søvnkvaliteten negativt på grund af den blå lysstråling, der hæmmer produktionen af søvnhormonet melatonin. Det anbefales at undgå skærmbrug mindst en time før sengetid for at opnå bedre søvn.

 

Er det normalt at have søvnproblemer under graviditeten?

Søvnproblemer er almindelige under graviditeten på grund af hormonelle ændringer, øget urinproduktion, ubehag og stress. At opretholde en behagelig søvnposition, bruge støttende puder og afslapningsteknikker kan hjælpe med at forbedre søvnkvaliteten under graviditeten. Det kan anbefales at konsultere en læge for at få specifikke råd og anbefalinger til søvn under graviditeten. 

 

Hvorfor føler jeg mig stadig træt, selvom jeg sover nok timer?

Træthed trods tilstrækkelig søvn kan skyldes forskellige faktorer som søvnforstyrrelser, søvnapnø, stress, depression eller visse medicinske tilstande. Det kan være nyttigt at evaluere søvnkvaliteten, søge lægehjælp ved vedvarende træthed og identificere eventuelle underliggende årsager. 

 

Hvad kan jeg gøre ved søvnbesvær? 

Opnå og oprethold god søvnhygiejne, ved at gøre brug af følgende råd: 

  • Undgå koffein og alkohol
  • Undgå rygning
  • Gå ikke sulten eller overmæt i seng
  • Vær fysisk aktiv men ikke de sidste timer før sengetid
  • Skab en fast søvnrutine
  • Skab et godt sovemiljø med komfort, mørke, ro og moderat temperatur i soveværelset
  • Slap af og undgå skærmlys og stærkt lys inden sengetid
  • Undgå at tage bekymringer med i seng. Skriv dine tanker ned og/eller lær en afspændingsteknik
  • Undgå at sove om dagen. Tag højst en middagslur på under 20 minutter.
  • Brug kun soveværelset til søvn og sex
  • Undgå fast brug af sovemidler, ved langvarig brug kan de forstyrre søvnen og løser ikke dine søvnproblemer.
  • Ved lyd- og lysfølsomhed eller -gener, brug ørepropper og sovemaske
  • Skab ro og slap af 1 time inden sengetid

Osteopati og søvn

Osteopati anvendes ofte som behandlingsform som afhjælp mod symptomer der påvirker søvn. Symptomer som uro i kroppen, stress, kramper m.m.

Prøv Nikolajs afspændingsteknik

Afspændingsteknikker kan hjælpe til at opnå ro i både krop og sind. Mange oplever også stor velbehag ved at opnå afspænding.