Englevinger

Bliv klogere på englevinger, og hvordan det kan afhjælpes

​Hvad er englevinger?

Englevinger, også kaldet scapula alata, ses, når skulderbladet vinger ud fra kroppen, hvilket også er grunden til det karakteristiske navn. Skulderbladet i sig selv er et hængsel, der stabiliserer og styres af muskler, primært m. Serratus anterior, der søger for at holde skulderbladet ind til kroppen og hjælpe skulderbladet i den rigtige retning, når armen løftes op over hovedet. Er m. Serratus anterior ikke i stand til at danne den nødvendige energi og kraft til dette, eller er din brystmuskulatur for stram, vil skulderbladet begynde at vinge, hvilket primært ses, når man løfter sin arm over hovedhøjde.

I tvivl? Bestil tid i dag!

Casper Stoltze Thorsen

Årsager til englevinger

Årsagen til englevinger kan være en påvirkning af en bestemt nerve – nemlig nerven, der påvirker musklen serratus anterior. Denne nerve hedder n. Thoracicus longus eller den lange thorakale nerve.

Hvad der skaber en påvirkning af nerven kan være meget varierende og kan både forekomme efter et fysisk traume, såsom et brækket ribben eller kraveben, eller ved hus- og havearbejde som bilvask eller at grave. Det kan også opstå spontant – f.eks. efter en betændelsestilstand.

Symptomer & behandling af englevinger

Man vil ikke altid opleve smerter i forbindelse med englevinger. Er det en skade på nerve, er der som oftest beskrevet en skarp smerte, hvorimod det er muligt, hvis det er af muskulære årsager, at opleve en moderat smerte. Som oftest er der dog ikke beskrevet deciderede smerter men nærmere en oplevelse af, at armen føles tung.

Man vil opleve problemer med at løfte armen over hovedet samt træthed i armen. Hos terapeuten til den fysiske undersøgelse vil terapeuten lægge mærke til, hvilke muskler der er påvirket i forhold til, hvordan dit skulderblad ”vinger”. Terapeuten vil også udføre tests, der skal give en nærmere indikation.

Kilde: Sundhed.dk

Tests du selv kan lave

Der findes to tests, du selv kan lave derhjemme:

1. Stå med armene langs siden i en afslappet stilling. Få en til at tage et billede af din ryg og se så på billedet hvordan dit skulderblad ser ud.

2. Tag en video af dig selv der fx laver en armbøjning op ad en væg, løfter armen over hovedet eller trækker i noget. Se igen hvordan dit skulderblad ser ud.

Hvis du tydeligt kan se den inderste kant på dit skulderblad, er der en stor sandsynlighed for at du har scapula alata.

​Øvelser mod englevinger

Der er ved scapula alata en god sandsynlighed for, du kan træne dine symptomer væk – dette kommer an på, om undersøgelsen viser, at der blandt andet er mulighed for at aktiverer musklen serratus anterior. Hvis dette er tilfældet, vil man påbegynde øvelser.

Øvelserne kan f.eks. være:

• Wall slides:
      Stå med ansigtet mod væggen. Bøj albuerne og placer underarmene på væggen med kantet hånd. Albuespidserne vender nu nedad. Træk skulderbladene sammen og før armene opad langs væggen i en kontrolleret bevægelse. Sænk armene ned igen og gentag.
      .
    • Isometrisk pres mod væg:
      Stå oprejst med ansigtet vendt væk fra væggen. Før armen strakt bagud med tommelfingeren vendt fremad. Pres ind mod væggen og hold stillingen i nogle sekunder, vend tilbage til udgangspositionen og gentag.

Disse øvelser er blot eksempler – de specifikke øvelser der passer til dig vil blive tilrettet af din terapeut alt efter niveau samt skadens lokation.

Lær mere om hele ryggen i denne korte video

Bestil en gratis tid for at blive klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig.

Book en gratis screening her.

Osteopatisk behandling af englevinger

Man råder på nuværende tidspunkt til, at første behandlingstiltag er konservativ behandling (fysioterapi/osteopati). Hvis der ikke igangsættes tidlig behandling, er der chance for at udvikle en række andre skulderproblematikker såsom impingement, stram kapsel/frossen skulder mm. I visse tilfælde kan det også komme på tale at man skal have en såkaldt ”brace”, hvilket er en bandagist-fremstillet skinne, der holder skulderbladet ind til kroppen.

Ved osteopatisk behandling vil man først, under grunding anamnese (sygdomshistorik) og undersøgelse, lokalisere årsagen til, at dit skulderblad ”vinger”. Der kan være informationer under anamnesen, der kan indikere hvilken retning osteopaten vil gå i, så det er derfor en god idé for dig som patient at huske tilbage på, hvornår problemet startede, samt om det opstod i forbindelse med noget.

Ud fra oplysningerne fra den indledende samtale og selve undersøgelsen vil osteopaten vurdere årsagen, og hvordan denne kan behandles. Efterfølgende vil du blive anbefalet nogle specifikke øvelser, og det aftales, hvordan du som patient skal forholde dig fremadrettet, samt hvordan dit forløb kommer til at blive.

Træningsprogram – eksempel

Nedenfor finder du et eksempel på, hvordan et træningsprogram til en med scapula alata kan se ud i begyndelsen. Øvelserne kan køres i 3 sæt af 15 gentagelser – husk at holde en pause på ca. et halvt til halvandet minut mellem dine sæt.

1. Sitting rows
    2. Walls slides
    3. Isometrisk skulder ekstension
    4. Udspænding af brystmuskulatur

Gode øvelser mod frossen skulder

Hvis det snarere er frossen skulder end englevinger, du døjer med, kan du tage et kig på disse øvelser.

Book en 15 minutters uforpligtende samtale