Hold i nakken

Lær mere om hold i nakken og behandling deraf

Smerter i nakken

De fleste mennesker vil i løbet af deres liv opleve at få hold i nakken. Dette er ofte ganske ufarligt, men det kan forårsage smerter og ubehag, mens det står på. Årsagerne til hvorfor det opstår er dog værd at kigge ind i, så ubehaget kan forebygges.

Hold i nakken? Bestil tid i dag

Alexander Stenkilde Jensen

Master of Science i Osteopati, Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Hvad er hold i nakken?

Hold i nakken kan skyldes de små facetled vi har mellem vores ryghvirvler i nakken, som kan blive inflammeret eller låse samt kan der opleves spasmer i muskulaturen. Dette kan opstå pludseligt ved et hurtigt ryk i nakken eller et traume, men kan også komme gradvist efter en morgen man vågner op og fx har svært ved at dreje hovedet til den ene side. Her vil man opleve en strammende fornemmelse af nakkens muskulatur samt smerter i forbindelse med forsøg på bevægelse af hovedet.

Symptomerne forsvinder ofte i løbet af kort tid, men kan for nogen være længerevarende. Uagtet tidsforløb er det en god ide at få undersøgt, hvorfor det er opstået, så årsagen kan findes, og risikoen for det skulle opstå igen kan reduceres.

Kilde: Sundhed.dk

Hold i nakken

Symptomer på hold i nakken

Symptomer på hold i nakken kan blandt andet inkludere:

• Smerter i nakken
    • Nedsat bevægelighed
    • Stramhed af nakkens og halsens muskler
    • Skarp smerte ved forsøg på bevægelse af hovedet til den side med nedsat bevægelighed
    • Hovedpine kan forekomme

Se hvordan vi behandler nakkesmerter her.

Kristian fortæller om nakkesmerter

Book en 15 minutters uforpligtende samtale

Hold i nakken

Hvorfor får man hold i nakken?

Årsager til hold i nakken kan være forskellige fra person til person, men ofte kan det være nakkens muskulatur der spænder meget kraftigt op, eller vores facetled i nakkens hvirvler der kan låse. Ofte kan hold i nakken sættes i gang af hvis man har ligget meget skævt med hovedet i løbet af natten.

Læs hvordan du kan forbedre din nattesøvn her.

Nakkesmerter i Danmark

Der kan være mange årsager til at man har smerter i nakken. I Danmark lever 659.811 (2017) personer med smerter i nakken og det ses især hos folk i alderen 30-64 år, hvor det ses hyppigere hos kvinder end mænd.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Hold i nakken kan stamme et andet sted fra i kroppen

Som tidligere nævnt kan en forkert sovestilling være en udløsende faktor for hold i nakken, eller et hurtigt vrid. Årsagen til holdet i nakken behøver dog ikke udelukkende at stamme fra dette.

Ofte ser vi at problemet kan være startet et andet sted fra i kroppen længe før man oplever et hold i nakken eller nakke smerter.

• Fx kan vores nakke blive påvirket af fordøjelsessystemet eller brysthulen da nerverne der er med til at styre dette kommer fra nakken.
    • Derudover kan længerevarende stress, kropsholdning i en fremadbøjet brystryg, stillesiddende og ensartet arbejdsstillinger også være medvirkende problematikker til hold i nakken.
    • Problemer i kæberegion kan også være en medvirkende årsag til hold i nakken.

Nakken er det øverste sted på kroppen, som oftest retter ind efter resten af kroppen da vi har behov for at se lige ud og dermed udsat for at kompensere meget og dermed kan spændinger opstå på sigt.

Øvelser mod nakkesmerter

Book en 15 minutters uforpligtende samtale

Hold i nakken

Hold i nakken efter piskesmæld

Et piskesmæld / forstuvet nakke kan ofte opstå i forbindelse med et hovedtraume eller biluheld hvor ens nakke får et ryk frem og tilbage. Her spænder nakken og halsens muskler op for at beskytte nakken og hovedet, fra det ryk den får.

Kort tid efter her vil man ofte opleve stivhed, og ubehag i nakkens og halsens muskulatur.

Få hjælp til behandling af et piskesmæld her.

Risikofaktorer til hold i nakken

Nogle af de typiske faktorer, som kan øge risikoen for at få hold i nakken, kan være følgende:

• Længerevarende stress
    • Problemer med fordøjelsessystemet
    • Ensartet sidestilling i længere tid ad gangen
    • Søvnbesvær
    • Fysisk inaktiv
    Hold i nakken

Osteopatisk tilgang til hold i nakken

Den osteopatiske tilgang til hold i nakken starter med en grundig samtale og undersøgelse for at afdække alle kroppens systemer samt livsstilfaktorer.

Igennem samtale og undersøgelse vil det blive afdækket, om der kunne være noget omkring fx fordøjelsessystemet, kæben eller fx brysthulen som skal behandles og løsnes, eller andre steder i kroppen der kan have relation til holdet i nakken. En osteopatisk konsultation vil således ofte både indebære behandling, råd og vejledning samt øvelser.

Kontakt os i dag for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig.