Hekseskud

Lær mere om hekseskud & gener heraf

Hvad er et hekseskud?

Når man oplever pludselige smerter i ryggen, bliver det også kaldet et hekseskud. Smerterne opstår pludseligt, kan virke jagene og smerterne kan stråle ud i balder, ben, arme eller bryst, alt efter hvor i ryggen hekseskuddet opstår.

Døjer du med hekseskud? Bestil tid i dag

Maria Nielsen Kilde

Symptomer på hekseskud

Symptomerne når man har et hekseskud kan være smerte i lændeområdet, midt ryg eller nakke. Hvor det enten kan være nogen jagende smerter eller mere udstrålende til et bredere stykke på ryggen. Man oplever ofte nedsat bevægelighed i ryggen, stivhed og ømhed, hvor bestemte bevægelser kan forværre smerten. Man kommer ofte til at gå foroverbøjet eller med lidt krum ryg, for at prøve at mindske smerten.

Årsager til hekseskud​

Man ved ikke den præcise årsag til hekseskud. Men der er flere teorier der peger på det kan stamme fra en ubalance i muskel, sene eller bindevævet i ryggen. Og disse ubalancer kan opstå pga. andre problematikker i kroppen, enten fra organsystemet, kredsløbet, stress mm. Hvor ryggen så bliver den der kompenserer for de andre ubalancer.

Kennu fortæller lidt mere om ryggen

Varighed af hekseskud

Et hekseskud varer oftest i nogen dage, men kan vare længere i nogen tilfælde og vil oftest gå over af sig selv igen

Hekseskud i lænden

Hekseskud kan opstå i lænden og kan føles enten meget centralt i lænden eller mere bredt over ryggen.

Anders fortæller lidt mere om rygsmerter

Hekseskud og smertestillende

Smerterne fra hekseskuddet kan oftest holdes nede af smertestillende og lidt øvelser. Men hvis der er vandladningsproblemer, er det vigtigt at søge læge, da det kan være tegn på nervepåvirkning.

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hekseskud i ryggen

Et hekseskud kan også opstå i hele ryggen, hvor smerten enten kan føles meget lokalt eller stråle ud i arme, brystkasse eller ben.

Hekseskud

Hvad kan man gøre ved et hekseskud?

Det du selv kan gøre, når du får akut ondt i ryggen, også kaldet hekseskud, er bevægelse i det omfang ryggen tillader. Enten ud og gå nogen ture, strækøvelser eller lidt styrkeøvelser. For bevægelse er altid godt mod smerter. Og kan fint kombineres med smertestillende.

Hekseskud i nakken

Det er også normalt at hekseskud opstår i nakken. Det kan gøre ondt i et enkelt punkt i nakken, eller stråle ud til skulder og arme.

Hekseskud

Behandling af et hekseskud, det mest traditionelle mod hekseskud

Den traditionelle behandling mod hekseskud, er ved at vente på det går over af sig selv, og supplere med smertestillende. I nogen tilfælde henviser lægen til kiropraktor eller fysioterapeut, hvis det ikke går over af sig selv relativt hurtigt.

Effektive øvelser mod rygsmerter

I nedenstående video kan du se effektive øvelser mod gener fra ryg og lænden.

Osteopati og hekseskud

Da osteopatien lægger fokus på at finde årsagen til hekseskuddet er opstået, er en osteopatisk tilgang mod hekseskud at kigge på hele kroppen. Bevæger ryggen sig som den skal og de omkringliggende led og væv, da det også påvirker smerterne i ryggen. Der vil også blive undersøgt omkring organerne, da et opspændt organsystem kan give smerter i ryggen, samt kigge på fordøjelsen, kost, livsstils vaner og stressniveauet, da det har stor indflydelse på kroppen.

Hekseskud

Gode råd mod et hekseskud

Har du erhvervet dig et hekseskud, er det vigtigt at holde sig i gang det man kan. Og derefter slappe af, altså en god balance mellem hvile og aktivitet, da det hverken er godt med for meget af det ene eller andet.

Enten hold dig i gang med gå/cykelture eller lav nogen styrke/stræk øvelser for ryggen.

Øvelser mod hekseskud

Mod hekseskud i ryggen:

• Liggende på maven, hovedet kigger ned i gulvet. Du hæver overkroppen op så langt du kan, kontrolleret og ned igen. 10 gange også pause. Det gør du i alt 3 gange

Hekseskud i lænden:

• Liggende på ryggen, bøjer du benene så de er 90 grader, og har fødderne i gulvet. Så løfter du bækkenet op i så langt du kan, og ned igen. 10 gange også pause. Det gøres i alt 3 gange

Hekseskud i nakken:

• Stå normalt med hovedet, og før så hagen tilbage så du laver en ”dobbelthage”, også tilbage til normal stilling igen. Dette gøres 10 gange med pause derefter. Gentag i alt 3 gange.

Gode øvelser for hekseskud

Nedenstående øvelser har fokus på at øge ryggens stabilitet.