Hvad er baby forstoppelse?

Lær mere om baby forstoppelse på denne underside

Hvad er forstoppelse hos baby?

Forstoppelse kan betegnes som hård afføring (træg afføring), afføring der er svær at komme af med og/eller hvor der går lang tid mellem afføring (sjælden afføring). Ved forstoppelse vil afføringen blive hårdere og fastere, hvilket vil gøre at barnet har svært ved at presse afføringen ud og derfor vil være generet af det.

Babyforstoppelse? Bestil tid i dag

Sanne Hviid Homaa

Symptomer på mavesmerter og forstoppelse hos baby

De klassiske symptomer er mavesmerter, grædeture, baby kolik, smertefuld afføring som er hård knoldet eller tynd. Forstoppelse vurderes ud fra afføringshyppighed og afførings udseende sammenholdt med grædeture, smertefuld afføring hvor barnet presser uden der kommet noget ud.

I mange tilfælde kan der gå dage og i sjældne tilfælde uger før barnet formår at have afføring. Det er dog vigtigt at understrege at forstoppelse ikke er farligt.

Diagnosticering af forstoppelse hos babyer ved egen læge

Funktionel forstoppelse (Rom IV kriterier). To eller flere af følgende kriterier skal være opfyldt hos et barn, mindst en gang om ugen i 1 måned før diagnose:

• ​2 eller færre afføringer på toilet per uge hos et barn med udviklingstrin på 4 år eller derover
    • Mindst en episode med fækal inkontinens per uge
    • Historie med retensiv adfærd eller ekstrem voluntær tilbageholdelse af afføring
    • ​Historie med smertefulde eller hårde afføringer
    • Tilstedeværelse af større fækal udfyldning i rectum
    • Historie med afgang af større mængder afføring
    • Efter relevant udredning kan symptomerne ikke forklares entydigt udfra andre medicinske differentialdiagnoser

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Mavesmerter? Bestil tid i dag
    Baby forstoppelse

Årsager til forstoppelse hos baby

Babyer og børn lider ofte af forstoppelse de første måneder eller år af deres liv. Barnets fordøjelse udskiller ikke tilstrækkelige mængder fordøjelses enzymer før 6-9 måneders alderen, hvorfor mave-tarmsystemet til tider kan være følsomt.

Problemstillinger i nakke og ryg der er opstået under hård fødsel kan forværre og forlænge denne periode, hvis det ikke bliver behandlet.

Fysiologisk så er det tyktarmen som skal sørge for at afføringen bliver formet og leveret ned til endetarmen. Forskellige problemstillinger med tyktarmen og/eller fordøjelsessystemets styring kan have indflydelse på udvikling af forstoppelse. Varigheden af forstoppelsen kan ligeledes variere individuelt.

Hvor lang tid kan det gå før babyer har afføring?

Spædbørn, der ammes (amme-barn), har typisk daglige afføringer eller afføring én gang i ugen. Børn der ammes, behøver ikke have afføring hver dag. Hvis barnet får flaske med modermælkserstatning, bør det have afføring dagligt.

Babyforstoppelse? Bestil tid i dag

Mavesmerter baby og spædbørn

Den store ulempe ved at barnet oplever mavesmerter, mavekneb og ondt i maven, er at over tid vil barnet ubevidst kunne holde igen på sin afføring, hvilket gør at afføringen bliver længere i tyktarmen. Det øger optaget af vand fra afføringen, og gør den endnu hårdere. Det kan medføre, at barnet forbliver forstoppet.

Et forstoppet spædbarn har ofte koliksmerter (også kaldet ”umodne tarme”), fordi den store mængde afføring i tarmen tvinger tarmen til at udvide sig.

Amning og forstoppelse hos spædbørn

Der er forskel på om man ammer sit barn eller barnet får flaske.

Et amme-barn får ikke helt ligeså ofte forstoppelse. Det er fordi at brystmælk er let at fordøje. Brysternærede babyer har flere nyttige bakterier i tyktarmen, som er i stand til at nedbryde nogle af de proteiner i mælken, der ellers er tunge at fordøje. Det betyder at afføringen bliver blødere, og det bliver derfor lettere for barnet at tømme sig.

Brysternærede børn har også større mængder af motilin, som er et hormon der stimulerer tarmbevægelserne.

Sammensætningen af brystmælken ændrer sig efterhånden som barnet vokser og derfor opfylder brystmælken alle de behov, spædbarnet har i ammeperioden.

Amning giver mavekneb? Bestil tid i dag

Sanne fortæller lidt mere om baby behandling

Modermælkserstatning og baby forstoppelse

Et flaske-barn får oftere forstoppelse, fordi modermælkserstatningen kan være vanskeligere for barnet at fordøje. Et spædbarn som kun får modermælkserstatning, har som regel færre tarmtømninger end et amme-barn. Afføringen bliver tykkere, og kan have en anden mere grønlig farve.​

Medicinsk behandling af baby og spædbørn forstoppelse

Man kan ved slem forstoppelse i samråd med sin læge bruge movicol eller lactulose, der kan i nogle tilfælde også bruges dråber der sætter gang i tarmperialstikken som laxoberal.

Gode råd mod forstoppelse hos babyer og spædbørn

Selve behandlingen af forstoppelse er flere og man kan gøre rigtig meget selv.

Et godt råd er at give barnet væske i form af vand. Derudover er der flere behandlingsmetoder som ofte har stor succes på barnet.

Det du selv kan gøre er:

• Masser barnets mave med urets retning evt. med olie eller creme gerne flere gange dagligt. (se video)
    • Cykelbevægelser med benene fx hver gang du pusler dit barn. Husk at gøre øvelserne i et roligt tempo, så barnet føler sig tryg og afslappet.
    • Giv barnet et varmt bad, som også kan hjælpe barnet til at slappe af og derved gøre at afføringen kan lettere passere.
    • Man kan forsøge at stimulere endetarmsåbningen ved at bruge en vatpind. Det handler meget om at skabe rolige rammer omkring barnet, så vi stimulerer de rolige hormonstoffer, som bruges til at komme af med afføring.
    • Man kan med fordel starte på grød, frugt- eller grøntsags puréer, når barnet bliver 4 måneder for at give mere fiberrigt til tarmen og derved forebygge forstoppelsen. Sveske er særlig nyttig til dette formål.​
    Øvelser ved hjælp af forstoppelse? Bestil tid i dag
    Baby forstoppelse

​Osteopatisk behandling af baby forstoppelse

Osteopatisk behandling af forstoppelse vil primært indeholde behandling af nakke og kranie for at frigøre restriktioner omkring vagus nerven.

Der bestræbes altid at bruge blide teknikker på babybehandling og man vil ofte få øvelser, gode råd og-eller andet med hjem ift. at afhjælpe barnets forstoppelsen hurtigst muligt.

Derudover behandles kroppens autonome nervesystem (sympatiske- og det parasystemiske nervesystem), behandling af alle dele af mave-tarmsystemet for at gøre bevægelsen af tarmsystemet mere frit samt behandling af udvalgte steder i muskel og skeletsystemet som har relation til fordøjelsen, F.eks. mellemgulvet hvor mavesækken sidder, samt bækkenet hvor bindevæv fra tyktarmen og endetarmen sidder fast.

Osteopatisk behandling af forstoppelse? Bestil tid i dag

Gode øvelser for forældre mod baby og spædbarns forstoppelse