Kæbehulebetændelse

Årsager til betændelse i kæbehulen. Hvordan føles det og hvad kan du selv gøre?

Hvad er kæbehulebetændelse?

Kæbehulerne er et system af ”hulrum” i kraniet omkring næsen. De fungerer som en del af vores immunforsvar ved at filtrere bakterier, virus og pollen, ved hjælp af muccosen i slimhinderne i kæbehulerne.  Overordnet har vi 3 ”hulrum” i ansigtet der hjælper med dette. Kæbehulerne, Sibenshulerne, og Pandehulerne. Det er disse 3 hulrum der til sammen betegnes som bihulerne. Kæbehulerne specifikt, er dem der sidder imellem øjnene, og overmunden (sinus maxillaris)

Kæbehulebetændelse? Bestil tid i dag

Daniel Neiiendam

Master of Science i Osteopati, Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Symptomer på kæbehulebetændelse

Ved kæbehulebetændelse, har man altså en irritationstilstand i kæbehulerne, hvilket typisk kan komme til udtryk som stoppet næse, smerter i ansigtet ved øjnene, omkring kindbenene, overmunden, eller som hovedpine. Det vil sjældent kun være kæbehulerne der er ramt, men typisk bihulerne som helhed.

Hvor lang tid varer kæbehulebetændelse?

Hvor lang tid en kæbehulebetændelse varer, afhænger af årsagen. De mest almindelige årsager til dette vil være bihulebetændelse som følge af forkølelse eller influenza. Dette vil typisk vare 7-10 dage.

Årsager til kæbehulebetændelse

Kæbehulebetændelse kan opstå akut som følge af forkølelse eller influenza. Problemet opstår ved at der går betændelse i slimhinden i kæbehulen, hvorefter der opstår en ophobning og forstoppelse. Forstoppelsen forstærker nu problemet, da der vil være mindre cirkulation, og ophobning af affaldstoffer som i sig selv kan give anledning til irritation og betændelse.

Forskel på kæbehulebetændelse og bihulebetændelse

Kæbehulerne er en del af de hulrum i kraniet som samlet betegnes som bihulerne. Som oftest, vil en betændelses- eller irritationstilstand som oftest ramme bihulerne som helhed. I sjældne tilfælde kan der dog opstå isoleret kæbehulebetændelse som følge af en betændelse i tandrødderne i overkæben, som breder sig til kæbehulen. Dette vil man typisk kun opleve på den ene side.

Kilde: apoteket.dk

Daniel fortæller lidt mere om bihule- og mellemørebetændelse

Behandling af kæbehulebetændelse

Behandling af kæbehulebetændelse kommer an på årsagen. I den akutte fase med en aktiv betændelse som forkølelse, kan man benytte næsespray for at lindre forstoppelses symptomer, og/eller skylle med en saltvandsopløsning. Ved feber eller andre tegn på sygdom, vil anbefalingen være at opsøge læge

Kilde: min.medicin.dk

Osteopatisk behandling af kæbehulebetændelse

Den osteopatiske tilgang til behandling af kæbehulebetændelse vil altid være individuelt tilrettelagt, til den enkelte patient.

Overordnet vil man arbejde på at støtte immunsystemet, ved så vidt muligt at optimere dette, og reducere andre stressorer så meget som muligt. Det både fysiske, kemiske, og emotionelle.

Lokalt er det muligt at undersøge og behandle de enkelte suturer og knogler i kraniet, og dermed optimere mobiliteten omkring bihulerne. Hvis der er et tab af mobilitet, som feks efter et tidligere traume til ansigtet (Feks et fald, et slag, hevet visdomstænder ud osv.) vil der altid være et lille tab af funktion. Selv hvis traumet ligger mange år tilbage. Det skyldtes at efter et traume, vil der efterfølgende være en inflammationsproces i området for at ophele skaden. Det klarer kroppen som udgangspunkt fint selv, men vævet der er tilbage bagefter vil være en lille smule stivere og mindre elastisk, end før traumet. Dette kan være en af grundende til at man igen og igen er udsat for det samme problem, feks kæbehulebetændelse i den samme side.

Gode råd mod kæbehulebetændelse

Gode råd for nedsat immunforsvar samt kæbehulebetændelse

• Drik rigeligt med vand. Dette hjælper på slimhinderne.
    • Vitaminer, mineraler, fiskeolie og evt. mælkesyrebakterier (for tarmfloraen og slimhinderne)
    • Begræns for meget laktose, gluten og stivelse
    • Opbyg stor del af din kost med grønsager
    • Lig med hovedet hævet. Dette gør trykket i bihulerne mere fordelagtigt.
    • Reducer stress og prioriter søvn
    • Hygiegne
    • Indånd damp eller fugt. Dette hjælper på afløbet fra bihulerne.
    • Næsespray eller skyl næsen. Dette hjælper på ventilationen i bihulerne.

Kilde: Apopro.dk​