Seneskedehindebetændelse

Lær mere om seneskedehindebetændelse i foden

Hvad er seneskedehindebetændelse i foden?

Seneskedehindebetændelse er inflammationstilstand (betændelse uden bakterier) af vores seneskeder. Tilstanden ses med og uden samtidig inflammation af muskelsenerne (tendinitis). Seneskeder er en slags rørformede hylstre, som omgiver vores muskelsener, der hvor de er særligt udsatte for friktion; nemlig hvor senerne krydser håndled og fodled. Seneskeder består af bindevæv foret med en slimhinde, som holder senen smurt og gør, at den kan glide gnidningsfrit ved bevægelse.

I tvivl? Bestil tid i dag!

Karoline Krause-Jensen

Osteopatstuderende, Autoriseret læge.

Smerter i foden?

Lad os hjælpe dig til en smertefri hverdag.

Kontakt os her.

​Symptomer på seneskedehindebetændelse i foden

Der findes seneskeder på forsiden, indersiden og ydersiden af fodleddet, og det er derfor i disse områder, at seneskedehindebetændelsen kan opstå.

Når man har seneskedehindebetændelse, er seneskeden inflammeret, og man vil derfor opleve et eller flere af følgende typiske symptomer på inflammation; varme, rødme, hævelse, smerter og/eller nedsat funktion. Det kan være vanskeligt og smertefuldt at bevæge leddet, så smerten kan f.eks. forværres, hvis man spænder musklen mod modstand eller strækker senen ved udspænding.

Kilde: Sundhed.dk

Seneskedehindebetændelse i foden (tenosynovitis)

Årsager til seneskedehindebetændelse i foden

Seneskedehindebetændelse i foden skyldes ofte mekanisk irritation af seneskeden (f.eks. pga. stramme sko eller slag på seneskeden) eller overbelastning (f.eks. for hurtig opstart af løbetræning). Tilstanden ses desuden som følge af ledbåndsskader omkring fodleddet, f.eks. efter forstrækning af anklen.

Nogle gange skal årsagen findes et andet sted i kroppen. Som osteopater kigger vi derfor på kroppen som helhed. Læs mere under afsnittet Osteopati og seneskedehindebetændelse i foden.

Traditionel behandling af seneskedehindebetændelse i foden

Selvom tilstanden kan udvikle sig mere kronisk og give længerevarende smerter, er den typisk relativt kortvarig og forsvinder efter dage/uger, hvis man følger rådene for behandling:

Reducer mekanisk irritation:

Overvej hvorvidt foden for eksempel udsættes for en forkert/for stor belastning eller om dine sko strammer.

Ro og hvile:

Den første uge af en akut seneskedehindebetændelse er det vigtigt, at fodleddet holdes i ro. I nogle tilfælde kan det være en hjælp at bruge et støttebind til aflastning i dagtimerne.

Medicin:

Smertestillende medicin af typen NSAID (fx ibuprofen eller ipren) virker antiinflammatorisk og kan således have dæmpende effekt på inflammationen i seneskeden. Behandlingen bør dog ikke overstige få uger, medmindre andet er aftalt med din læge.

Massage:

Massage øger blodcirkulationen til området og kan dermed også bidrage til helingen.

Fysioterapi:

Individuelt tilrettelagt træning af musklerne og senerne i det belastede område kan bidrage til heling og forebygge fremtidige problemer.

Se vores behandlinger af fodsmerter her.

Akupunktur:

Akupunktur stimulerer blodtilførslen til det betændte område omkring seneskeden og kan derfor have gavnlig effekt på seneskedehindebetændelse.

Kenneth demonstrerer øvelser til at lindre ankelsmerter

Book gratis screening.

Seneskedehindebetændelse i foden (tenosynovitis)

Hvad kan man selv gøre ved seneskedehindebetændelse i foden?

Der er forskellige ting, du selv kan gøre for at lindre og afhjælpe dine gener:

1. Reducer mekanisk irritation (se afsnittet om traditionel behandling)
    2. Ro og hvile i den akutte fase, evt. med brug af støttebind
    3. Medicinsk behandling med NSAID (fx ibuprofen eller ipren) i kortere periode for smertestillende og antiinflammatorisk effekt.
    4. Let massage af området.

Kontakt os her hvis du er i tvivl om, hvordan du behandler dine gener mest optimalt.

Osteopati og seneskedehindebetændelse i foden

Som osteopater ser vi på kroppen og alle dens systemer som en helhed og forsøger herudfra at finde den bagvedliggende årsag til problemet. Ved en osteopatisk undersøgelse af en seneskedehindebetændelse i foden, vil vi derfor undersøge hele kroppen. Nedenfor er nogle eksempler på årsager, som kan ligge til grund for udviklingen af seneskedehindebetændelse.

Mekaniske årsager

Lokale mekaniske forhold i fod/ankelregionen kan medvirke til udvikling af seneskedehindebetændelse, da en fejlstilling og/eller nedsat bevægelighed i et eller flere led kan give en uhensigtsmæssig belastning af muskler og sener. Desuden kan mekaniske forhold andre steder i kroppen, såsom bækken eller knæ, påvirke anklen og dermed også medvirke til udviklingen af seneskedehindebetændelse.

Læs mere om achillessenebetændelse her.

Neurologiske årsager

Musklerne i underbenet får deres nerveforsyning fra iskiasnerven, som udspringer fra nerverødderne i den nedre del af lænden og korsbenet. En påvirkning af nerverødderne eller iskiasnerven kan ændre nervesignalet til musklerne og dermed give et ændret træk i senerne. Dette kan også medvirke til udviklingen af seneskedehindebetændelse i foden.

Vaskulære (blodcirkulation) årsager

En optimal blodforsyning til og fra det skadede område er nøglen til heling, da det er via blodet, at vævet får tilført ilt og næringsstoffer samt fjernet affaldsstoffer. Derfor er det vigtigt at ”pumpesystemet” fungerer. Her spiller brystkassen og vores store vejrtrækningsmuskel en central rolle. Desuden kan stramheder langs blodkarrenes forløb også påvirke cirkulationen.

Fysiologiske årsager og osteopatisk behandling

Visse forhold i kroppen, såsom forkert surhedsgrad og for meget glukose (sukker), kan skabe grobund for at betændelse (inflammation) opstår. Her kan vores kost og mave-tarm system spille ind ift. de kroniske (vedvarende) betændelsestilstande. I disse tilfælde vil man typisk opleve betændelsestilstande flere forskellige steder i kroppen.

Betændelsestilstande flere forskellige steder i kroppen anser man i osteopatien som værende indikator på, at der typisk er flere af vores systemer (åndedrætssystem, mavetarmsystem, psykologiske system, mekaniske system, hormonelle system, neurologiske system) der er påvirket, og derfor er der betændelse flere steder. Her vil en osteopat være behjælpelig med, at kunne adressere hvorhenne der skal sættes ind først.

Flere livsstilsfaktorer såsom stress, søvn, kost og rygning kan spille ind på kroppens evne til at hele og restituere og er derfor også vigtige at have øje for i behandlingen.

Se hvordan vi kan hjælpe med at behandle stress her.