Stofskifteproblemer

Lær mere om stofskiftet og hvad "for højt" og "for lavt" stofskifte betyder.

Hvad er stofskiftet?

Stofskiftet er et udtryk for den biokemiske aktivitet og den energimæssige-produktion i kroppen. Stofskifte henviser os til stof; molekyle og skifte; omsætning eller forandring. Stofskiftet er et samarbejde mellem hypothalamus i hjernen og skjoldbruskkirtlen (thyreoidea), som er lokaliseret i halsområdet. Stofskiftet reguleres hormonelt, hvor især disse stofskiftehormoner er relevante: Thyroid Releasing Hormone (TRH), Thyroid Stimulating Hormone (TSH), Thyroxin (T4), ​Triiodthyronin (T3), Revers T3, T2

Problemer med stoftskiftet? Bestil tid i dag

Emil Schouw

Functional medicine: Skræddersyede tests, kost og livsstil, drevet af din krops biokemi. Start din rejse med en gratis konsultation i dag.

Hashimoto’s thyroiditis og Graves Disease

Som henholdsvis betyder for lavt & for højt stofskifte

Som med de fleste andre ting i livet handle stofskiftet ligeledes om balance. Det er derfor hverken hensigtsmæssigt at have for højt eller for lavt stofskifte. Kroppen skulle helst selv være i stand til at regulere dette alt efter de krav der stilles. Eksempelvis bør stofskiftet opreguleres når vi skal fordøje.

I hver ende af spektret har vi Hashimoto’s thyroiditis (for lavt stofskifte) og Graves Disease (for højt stofskifte).

Kilde: Stofskifteforeningen.dk

TSH og stofskiftet

​TSH kan stige hvis der er for lidt thyroidea-hormoner i kroppen og TSH kan falde, hvis der er for mange thyroidea-hormoner i kroppen. Derudover kan mængden af Jod have en indvirkning på TSH niveauer.

Derudover kan der være en sammenhæng mellem faldende TSH-værdier og PCB’er, phthalater, PBDE’er, dioxiner (BMC).

​Værdier for TSH vil se ud som følgende:

• Normal-værdier: 0,5-5 IU/L
    • Idealværdier uden medicin: 0,5-2 IU/L

Der ses korrelation mellem TSH-værdier og thyroidea problemer når værdien for TSH er fra 2,1-5. De bør derfor følges mere nøje.

Forstadiet til at vi kan danne stofskifte-hormoner er thyroglobulin. Dette er især afhænging af amino-syren L-tyrosin, Efter at thyroglobulin frigives fra skjoldbruskkirtlen, skal det kombineres med Jod for at vi kan danne stofskifte-hormoner, som kroppen kan benytte sig af.

Emil og Jakob forklarer mere om stofskiftet

Hvilke funktioner har stofskiftet?

​Stofskiftet har stort indvirkning på hele kroppen, da det som beskrevet ovenover er omsætning af molekyler. Derfor er det meget mere end blot at lavt stofskifte giver vægtøgning. Det er også derfor at symptomer på stofskifteproblemer kan være mange og meget varierende.

​Symptomer på for lavt stofskifte

I nedenstående er der eksempler på hvad der KAN opleves af forskellige symptomer på for lavt stofskifte:

• ​Lav hjerterytme
    • Træthed
    • Tør hud
    • Hævet ansigt
    • Fordøjelsesproblemer (forstoppet)
    • Infertilitet
    • Muskelsmerter
    • Kuldefølelse
    • Overvægt​

Husk at mange af disse symptomer kan skyldes en lang række sygdomme, så er du i tvivl så kontakt altid egen læge.

Stofskiftet

Symptomer på for højt stofskifte

​I nedenstående er der eksempler på hvad der KAN opleves af forskellige symptomer på for højt stofskifte.

• Hurtig hjerterytme
    • Sveder meget
    • Vægttab
    • Infertilitet
    • Irritabel
    • Hårtab
    • Fordøjelsesproblemer

​Hvilke undersøgelser bør laves ved stofskifteproblemer?

​Når stofskiftet undersøges bør der som minimum testes for:

• TSH
    • Total og frit T4
    • Total og frit T3
    • TPO-AB-antistoffer

Vi uddyber lidt omkring stoftskiftet

Stofskiftet

Årsager til for lavt stofskifte

​Den hyppigste årsag til for lavt stofskifte er en autoimmun betændelsestilstand, der ødelægger skjoldbruskkirtlens hormonproduktion, tidligere operationer af skjoldbruskkirtlen, sygdomme i hypofysen, lægemidler som litium og amiodaron, for høj dosis af lægemidler, for høj dosis af jod (kosttilskud) og tidligere strålebehandling af hals og hoved.

​Nedenstående parametre kan være involveret i årsagssammenhæng til udvikling af for lavt stofskifte og derfor interessante at undersøge:

• Thyroglobulin
    • Thyroglobulin anti-stoffer
    • Selen og jod (målt ved urin-prøve)
    • Reverse T3
    • PCB’er, phthalater, PBDE’er, dioxiner
    • Tungmetaller
    • Evt. gentik DIO2 m.m.

​Ydermere kan der overvejes at undersøge ved for lavt stofskifte:

• ​Binyrefunktion (stresshormoner DHEA, DHEA-S)
    • Jern (hæmoglobin, blodprocent, ferritin), zink, A-vitamin, magnesium, L-tyrosin, E-vitamin
    • Kønshormoner (mandlige og kvindelige)
    • Methylering
    • Fødevareintolerancer IgG
    • Fordøjelsessystemet

Kost og stofskiftet

​Kosten kan ligeledes havde stor indflydelse på hvordan dit stofskifte fungerer. Udover at tilføre nogle af de ovennævnte vitaminer, minerale osv. er især jod, selen, tyrosin vigtigt for, at der kan dannes stofskiftehormoner i første omgang.

Kig på basen først, hvorfor sunde kulhydratkilder (grøntsager, fuldkorn, m.m.) fedt og proteiner er stedet at starte. For, at der kan rådgives mere på dette område er det nødvendigt at vurdere den enkelte klient så kosten kan målrettes bedre.

Årsager til for højt stofskifte

For højt stofskifte skyldes især 2 sygdomme, gravers der medfører at skjoldbruskkirtlen bliver overaktiv og knoldestruma hvor der er vækst af skjoldbugskirtlen, hvor den ukontrolleret producere stofskiftehormon.

Her kan man få medicin der nedsætter produktionen, eller reaktiv jod der skrumper skjoldbugskirtlen og i nogle tilfælde fjerner man dele af skjoldbruskkirtlen ved operation.

​Igen er der rigtig mange parameter der kan spille ind på at kroppen har brug for at producere mere stofskiftehormon. Her skal der igen kigges på hele livsstilen, for at se om der er nogle bagvedliggende årsager.​

Hvordan opdager man for højt stofskifte?

Her skal du kigge på nogle af de symptomer, som er beskrevet højere oppe. Disse symptomer kan skyldes meget andet end stofskiftet. Derfor vil det være nødvendigt at kontakte egen læge først for at få foretaget basale blodprøver, som kan måle dit stofskifte.

Er for højt stofskifte farligt?​

For højt stofskifte i kortere perioder er IKKE farligt, MEN det er klart, at dette bør adresseres og behandles, da længerevarende stofskifteproblemer kan have negative konsekvenser. Ofte går forhøjet stofskifte dog i sig selv igen, men det kan være relevant med medicinsk behandling i en periode og så derefter kigge på årsagerne bag.

Stofskiftet

Motion og for højt stofskifte

​​Motion øger dit stofskifte, hvilket er en konsekvens af at kroppen har behov for at omsætte molekyler under aktivitet. Dette er en nødvendig del af din fysiologi. Træning er godt og nødvendigt, men for meget af noget godt, kan også blive skadeligt.

​Træning er derfor gavnligt for dit stofskiftet, men kun hvis du husker den nødvendige restitution. Derudover skal du være opmærksom på, at du får den rigtige mængde næringsstoffer og kalorier i forhold til hvor hårdt du træner.

Træning nedbryder kroppen (katabolisme) og genopbygningen til noget stærkere forudsætter, at de rigtige forhold er tilstede.

Her kan det være relevant med en vurdering af kost, rygning, alkohol, motion, søvn og stress.

Lavt stofskifte og vægtøgning

​​Da stofskiftet er med til at regulere vores forbrænding har dette selvfølgelig indvirkning på hvor god kroppen er til at forbrænde. Derfor kan stofskiftet havde en afgørende indvirkning på vægttab og vægtøgning.

​Der er dog rigtig mange faktorer som kan have indvirkning på, hvor nemt vi har ved at tabe de ekstra kilo. Kalorier ind og ud er altid et sted at starte og derefter kigge på den kvalitet kosten har. Der kan ligeledes være psyko-sociale faktorer, genetik, tarmflora sammensætning og meget mere, som har indflydelse på hvor gode vi til at holde den ideelle vægt.

Det er derfor IKKE entydigt og der bør tages individuelle hensyn for at opnå de ønskede resultater.

Hvordan behandles stofskiftet?​

​Stofskiftet kan behandles medicinsk og der findes forskellige præparater. Dette kan være et vigtigt led i behandlingen for nogle.

Derudover kan det være relevant at kigge på hvorfor stofskifte problematikken er opstået. Hvad ligger til grund for denne “fejl”-regulering?

Her kan det være relevant først at kigge på de basale faktorer som; Kost, Rygning, Alkohol, Motion, Søvn og Stress. Hvorvidt dette har betydning i det enkelte tilfælde, bør vurderes ved eventuel konsultation.

Yderligere kan der overvejes sammenhæng mellem fordøjelsessystemet og immunsystemet, samt hvordan det kan påvirke stofskiftet hos den enkelte.

Det er sjældent muligt, at få målt alle værdier i det etablerede system, hvilket der er forskellige årsager til. Disse kan dog måles i vores klinikker, som samarbejder med laboratorier i udlandet, hvor dette er muligt. Det er prøver som tages hjemme og sendes. Det er kun enkelte behandlere hos os der tilbyder dette.