Vagus nerven

Lær mere om vagus nerven her

Vagus nerven

Vagus nerven, også kendt som den tiende kraniele nerve, er en af de vigtigste nerver i det autonome nervesystem. Den spiller en afgørende rolle i reguleringen af en række vitale funktioner i kroppen, herunder hjerte-, lunge- og fordøjelsessystemerne.

Problemer med nervesystemet? Bestil tid i dag

Mikkel Bjørn Spliid

Kort om nervens anatomi og funktion

Anatomisk set er Vagus nerven en lang, vandrende nerve, der strækker sig fra hjernen gennem halsen og ind i bryst- og bughulen. Denne nerve er unik, da den har forbindelser til både det parasympatiske og det sympatiske nervesystem, som er ansvarlige for at regulere kroppens hvile- og fordøjelsesrespons (Rest and Digest) samt kamp-eller-flugt-responsen (Fight or Flight), henholdsvis. Disse systemer har en fælles betegnelse som ‘Det autonome nervesystem‘.

Funktionelt set regulerer Vagus nerven en række processer, herunder hjertefrekvens, vejrtrækning, fordøjelse, immunrespons og endda stemmebåndets funktion. Det autonome nervesystem kan finjustere kroppens funktioner ved hjælp af signaler fra både det parasympatiske (Vagus nerven) og det sympatiske nervesystem.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe med at behandle nervesmerter her.

Hvorfor er Vagus nerven vigtig?

Som nævnt ovenfor har Vagus nerven en unik forbindelse til både det parasympatiske (Rest and Digest) og det sympatiske nervesystem (Fight or Flight).

Vagus nerven består hovedsagligt af parasympatiske nervefibre, som blandt andet har til funktion at:

• Sænke pulsen.
    • Sænke åndedrætsfrekvensen.
    • Aktivere fordøjelsen.

Heraf kommer kaldenavnet Rest and Digest. Vagus nerven arbejder tæt sammen med det sympatiske nervesystem, som er kroppens respons-system på aktivering, stress og fare – derfor navnet Fight og Flight.

Vores krop er konstant i regulering og adaptering til alle eksterne og interne input og output, vi udsætter vores krop for dagligt. For meget eller for lidt stimulering af henholdsvis det parasympatiske og det sympatiske nervesystem kan medføre en ubalance i kroppens tilpasningsevne. Dette kan over tid resultere i uhensigtsmæssige kompensationer.

Kilde: Cleveland Clinic

Alt du skal vide om Vagus nerven

Kenneth fortæller om Vagus nerven

Book en 15 minutters uforpligtende samtale

Vagus nerven

Symptomer på problemer med Vagus nerven

Problemer med Vagus nerven kan opstå som følge af en ubalance mellem det parasympatiske og det sympatiske nervesystem. Dette kan medføre en lang række symptomer både fysiske, systemiske, psykiske og immunologiske.

Fysiske symptomer, der involverer Vagus nerven, omfatter ofte hovedpine, kæbesmerter, nakkesmerter, smerte mellem skulderbladene og soven/prikken i armen/armene samt inflammation i sener.

Systemiske og immunologiske symptomer omfatter reguleringen af Vagus nervens signaler, hvilket ofte resulterer i mave-tarm-problemer og nedsat evne til at hele inflammation.

Forskning viser, at Vagus nerven også spiller en central rolle i reguleringen af følelser og adfærd. Vagus nerven er med til at regulere humør og stressrespons neurologisk, hvilket kan betyde, at psykologiske og emotionelle problematikker også kan involvere Vagus nerven.

Symptomerne ovenfor kan opstå i forbindelse med hinanden, og der er også flere andre udfald, som ikke er dækket herover. Vagus nerven ses også som et følgesymptom på andre skader og kirurgi.

Hvordan behandler Osteopatien Vagus nerven?

Der findes mange muligheder inden for Osteopati, hvorpå Vagus nerven kan behandles. Ved en grundig og helhedsorienteret undersøgelse kan det afklares, hvilke funktioner der er involveret hos den enkelte. Herefter kan både du og behandleren anvende værktøjer/tiltag i dagligdagen til at optimere funktionen.

For yderligere at fremme funktionen og lindre symptomerne kan en lang række manuelle teknikker anvendes i behandlingen. Dette kan inkludere; muskuloskeletale teknikker (led, bindevæv, muskler mm.), Visceral Osteopati (manuel behandling eksternt af mave/tarmsystem), Kraniosakral terapi (lindre spænding omkring kranienerver mm.) og nervemobilisering (øge smidigheden af nerven og omkringliggende væv).

Læs mere om osteopatiske behandlingsforløb og fordelene herved her.