Mavesmerter grundet mavesyre

Lær mere om for meget & for lidt mavesyre's påvirkning af kroppen

Hvad er mavesyre?

Mavesyre kan beskrives som en ”fordøjelsesvæske”, der produceres i selve mavesækken. Den består primært af hydrochloric acid (HCL), som vi på dansk kender som saltsyre. Mavesyre har en pH-værdi på 2-3, det vil sige at den er meget lav, svarende til en stærk syre.

Mette Nordly

Master of Science i Osteopati, Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Hvad er mavesyrens funktion?

​Mavesyre fungerer som en væsentlig del af vores fordøjelsessystem i nedbrydningen af føde, primært proteiner. Oplever man problemer med at fordøje den mad man har indtaget, eller har man spist for meget, kan det øge udskillelsen af mavesyre, lige såvel som højt stressniveau og alkohol også kan give for meget mavesyre.

​Ligeledes spiller mavesyren en væsentlig rolle ift. fordøjelsens immunforsvar ved, at dræbe de fleste af de bakterier vi indtager gennem føden, og på den måde er mavesyren med til at minimere risikoen for mave-tarminfektioner.​

Kilde: Sundhed.dk

Mavesyre og smerter

For meget mavesyre (hyperchlorhydria) og stress

Mavesyre produceres i mavesækkens væg, og produktionen er kontrolleret dels af hormoner (gastrin) og nervesystemet.

Det autonome nervesystem (automatiske, ikke-viljestyrede) spiller en væsentlig rolle i produktionen af mavesyre. Det autonome nervesystem søger homeostase, så der er balance i kroppen.

​Et højt niveau af stress vil øge den sympatiske del (kamp/flugt, fight/flight) af det autonome nervesystem, hvilket medføre akut øget sekretionen/produktion af mavesyre, mens det på sigt vil hæmme mavesyren og nedsætte fordøjelsen.

​Mavesyre og smerter i ryggen

​Kroppens organer kommunikerer med vores hjerne gennem det autonome nervesystem via rygsøjlen. Kroppens forskellige organer kommunikerer således til forskellige dele af ryggen for at signalet når hjernen.

​Mavesækken og leveren kommunikerer via brystryggen, og er mavesækken eksempelvis irriteret ved for høj produktion af mavesyre, er det naturligt at man kan opleve symptomer fra ryggen, mellem skulderbladene.

På samme måde kommunikerer spiserøret med den øverste del af brystryggen, og ved irritation af spiserøret ved syretilbageløb, kan der ligeledes være symptomer fra den øverste del af brystryggen.

Problemer med mavesyre?

Vores eksperter står klar til at hjælpe dig videre.

• Osteopatisk behandling
    • Viden om hvorfor det opstår
    • Rådgivning herom
    • Øvelser
    • Det videre forløb

Vores mission er en hverdag uden smerter.

Mavesmerter? Bestil tid i dag

Mette fortæller lidt mere om problematikker med mavesyre

Mavesyre og smerter

Symptomer på for meget mavesyre

​Nogle af de almindelige symptomer ved for megen mavesyreproduktion, kan blandt andet være halsbrand og sure opstød.
    ​​
    Nogle vil herunder også opleve at de kan få nedsat appetit, eventuelt ledsaget af kvalme eller opkastninger. Mavesækken ligger under mellemgulvet (diaphragma), og det er normalt at symptomer som ubehag og smerte kan forekomme ved mellemgulvet ifbm. for meget mavesyre.

​Typiske symptomer er ligeledes oppustethed og hurtigere mæthedsfornemmelse.

OBS: flere forskellige hjertelignende symptomer stammer ofte fra maven pga. mavesyre.

Kilde: Apoteket.dk

Mavesyre og hæshed

​Såfremt der er tilbageløb af mavesyre fra mavesækken og til spiserøret (gastrooesophagael reflux), kan det føre til irritation/betændelse i struben (laryngitis). Hermed kan der forekomme hævelse omkring stemmelæberne og/eller irritere vagus nerven (fordøjelsesnerven), hvilket kan medføre hæshed.

​Oplever man hæshed som følge af mavesyre reflux, vil det være ideelt at starte med at ændre kost og livsstil.

Mavesyre og kvalme

​Ved for høj produktion af mavesyre, vil man kunne opleve tilbageløb op i spiserøret af mavesyre. Står dette på gennem længere tid, kan det potentielt efterlade skade på spiserøret. Resultatet heraf kan i nogle tilfælde være hævelse, hoste og synkebesvær, hvormed nogle oplever kvalme og eventuelt opkast.

​Ligeledes kan der opstå vasovagal respons grundet for megen mavesyreproduktion. Hermed vil vagus nerven (10. kranienerve) kunne blive stimuleret/(irriteret) og kan udløse vagal-respons, hvormed forskellige fysiske symptomer kan opstå, herunder også kvalme.

Mavesyre og smerter

Gode råd mod for meget mavesyre​

• Undgå fed mad – læs mere i næste afsnit
    • Minimér stærk og krydret mad
    • Minimér kaffe og anden koffeinholdige drikke
    • Undgå syreholdige drikke og alkohol
    • Vægttab ved overvægt à øget tryk fra maven ved overvægt
    • Undgå at spise lige inden sengetid
    • Nedsæt stress
    • Minimér syrlige fødevare, eksempelvis citrusfrugter og sure bær
    • Tyg maden grundigt og giv dig god tid til at spise
    • Spis nem fordøjelig mad under stress (eksempelvis i arbejdstiden) eller drik smoothies eller grønsagsjuice

Mad der forårsager for meget mavesyre

• Fastfood, friturestegt
    • Fed mad
    • Stærk og krydret mad
    • Kulsyreholdige drikke
    • Chokolade
    • Kaffe
    • Alkohol
    • Undgå ligeledes alt for store måltider
    Rådgivning? Bestil tid i dag

Behandling af for meget mavesyre

Medicinsk behandling af for meget mavesyre

Den medicinske behandling mod for meget mavesyre sigter typisk mod medicin, der er syreneutraliserende.

Principielt vil de medicinske, syreneutraliserende præparater ikke helbrede problemet med for høj mavesyreproduktion, men medicinen kan for en periode fjerne mavesyren som er årsagen til smerter og dermed lindre symptomerne.

​​Ligeledes findes der medicinske præparater, der er skumdannende og ligger sig ovenpå det syrlige maveindhold.

Brugen af skumdannende medicin er med henblik på at mindske tilbageløb af sur mavesaft til spiserøret (halsbrand).

​Har man udviklet mavesår, findes der ligeledes medicin som giver mavesækken tid til at hele ved at hæmme eller nedsætte produktionen af mavesyre.

Mavesyre og smerter

For lidt (lav) mavesyre (hypochlorhydria)

​Ligesåvel som meget mavesyre kan lede til forskellige problemer, kan for lidt mavesyreproduktion også give problemer i form nedsat fordøjelse, nedsat nedbrydning og optagelse af næring fra maden, og øget risiko for infektioner.

​Når vi er stressede, aktiveres vores sympatiske nervesystem (kamp/flugt), der medfører en række af kropslige autonome (automatiserede) reaktioner, der i relation til mavesækken betyder at kontraktioner af mavesækken nedsættes (peristaltikken mindskes), blodforsyningen til mavesækken nedsættes, syreproduktionen nedsættes og åbningen mellem mavesæk og den videre passage til tolvfingertarmen mindskes.

​Således vil stress alt i alt nedsætte syreproduktionen på længere sigt og føre til fordøjelsesproblemer.

​For lidt (lav) mavesyre, især forårsaget af medicinforbrug, er ofte opstarten på kroniske maveproblemer såsom kronisk tarmbetændelse (ex morbus crohn og colitis ulcerosa). Mavesyren skal agere som et forsvar for bakterier såsom e-coli ikke penetrerer tarmsystemet og forårsager kronisk inflammation.

​Ved længerevarende tilstand med for lidt mavesyre vil der ofte opleves vedvarende diarré idet diarré er mave-tarmsystemets eneste måde at komme af med bakterier der har sluppet igennem mavesyren i mavesækken.

Refluks (sure opstød) og mavesyre

GERD – Gastro eosophageal reflux disease er betegnelsen for sure opstød/reflux. Sure opstød/halsbrand er ofte et tegn på at der er syretilbageløb fra mavesækken og op i spiserøret. Ved høj produktion af mavesyre vil et af de ledsagende symptomer ofte være sure opstød eller halsbrand.

Dog er hovedårsagen til sure opstød oftest ikke relateret til meget produktion af mavesyre, men dysfunktion af lukkefunktionen af cardia (lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk).

Man estimerer at 5-10% af den voksne danske befolkning på daglig basis har sure opstød.

Kilde: Sundhed.dk

Osteopatisk tilgang til mavesyreproblematikker

Mavesækken er lokaliseret i venstre side af kroppen, under åndedrætsmusklen (diaphragma), og hæfter endda til denne via ledbånd. Yderligere har mavesækken anatomisk relation til første del af tolvfingertarmen og leveren samt milten.

Osteopatisk behandling i forbindelse med for meget mavesyre kan blandt andet bestå af:​

• Manuel behandling omkring mavesækken, bughinden, samt organerne i relation til mavesækken for at sikre fri bevægelighed af strukturerne, og dermed optimale arbejdsbetingelser for organerne.

• Bidrage til korrektion af spændstighed/tonus af mavesækken, da låsninger i ryggen kan øge tonus i strukturerne.

• Korrigere funktion og tonus af diaphragma (åndedrætsmusklen) via neurale link til nakken samt bevægelighed af brystryg og ribben.

• Optimere bevægelighed af mavesækken for at øge cirkulation samt funktionen af intrinsic faktor (bl.a. vigtigt for optagelse af vitamin B12).

• Korrektion/optimering af tryk mellem brysthule og bughule.

• Kranio-sakral behandling med henblik på at påvirke kranienerver og centralnervesystem.

• Normalisering af tonus/spænding i fordøjelseskanalens lukkemuskler.

• Italesætte stressproblematikker samt stressreduktion ved behandling af nyrer/binyrer, hjerte-lunge og kredsløb.

• Rådgivning ift. livsstil, herunder kost og fysisk aktivitet.​

Mere viden omkring mavesyre?

Mette uddyber i videoen herunder