Vi behandler med

GI MAP

Et dybt indblik i dit fordøjelsessystem.

GI MAP

GI MAP er oplagt for dig som vil dykke dybt ind i dit fordøjelsessystem.

GI MAP benytter PCR-teknologi og er der derfor sensitive og afslører områder som andre standardtest ikke giver svar på. Det er ingen hemmelighed, at en stor del af vores immunsystem er lokaliseret i mavetarmsystemet, hvorfor det kan være relevant at anskue og få et indblik i ved en lang række problemstillinger. Det estimeres at op mod 80 % af dit immunsystem er lokaliseret i dit mavetarm-system alt efter hvordan dette anskues, men én ting er sikkert dit helbred og dit fordøjelsessystem er tæt relateret.

GI MAP er selvfølgelig oplagt ved mavetarm problemer af forskellig karakter, men den kan ligeledes være relevante ved andre sundhedsmæssige problematikker. Forskellige problematikker i din krop som træthed, muskelsmerter, hudproblemer og mere kan nemlig have rod i fordøjelsesproblemer.

Vil du testes? Bestil tid i dag

Morten Kruuse

Master of Science i Osteopati, DO i Osteopati (Afventer autorisation), Functional Medicine Practitioner, Autoriseret Fysioterapeut, & SK-Terapeut

Parasitter, opputunistiske bakterier og orme

Parasitter og uønskede bakterier som kan trigge dit immunsystem, er noget som GI MAP giver rigtig god indsigt i. Lige fra de mere åbenlyse som salmonella og E.Coli til de mere omdiskuterede som Blastocytis Hominis stammerne.

Førstnævnte reagerer stort set alle på, hvorimod sidstnævnte ser ud til kun at give problemer hos enkelte individer. Det er derfor langt fra alle som undersøges i det etablerede system på trods af, at det er kendt at Blastocytis Homminis kan give nogle mennesker problemer.

GI MAP kigger også på om der skulle være uønskede orme i dit mavetarmsystem.

Kilde: SSI.dk

GI MAP

Tarmfloraen og de gavnlige bakterier

GI MAP kigger også ind i din tarmflora og ser hvor høj en diversitet som florerer i dit system. Dette ser nemlig ud til at være afgørende for et sundt helbred. Mangler der balance i din tarmflora også kendt som dysbiose kan det have konsekvenser for dit helbred.

Med GI MAP får vi et indblik i om du mangler gavnlige tarmbakterier eller om du har for meget af nogle af bakterierne (for meget af noget godt kan nemlig også give problemer).

Svampe

Du har sikkert hørt om at vi i tarmsystemet kan være inficeret med svamp og dette screener GI MAP også for. Blandt andet undersøges der om der er overvækst af den berømte candida svamp, men der testes også for andre svampe typer. Dette er relevant, da disse svampe kan give anledning til hudproblemer, svamp i underliv og andre steder på kroppen.

Nyt perspektiv? Bestil tid i dag

Vi fortæller her lidt mere om mavesmerter

Inflammation og helbred

GI MAP er perfekt til at give et øjebliksbillede af dit mavetarmsystem og hvor meget skade og inflammation der er i dette. Testen screener altså for hvor robust et system du har, samt hvor meget skade der er. Testen kan give indikationer på mere alvorlige tarmsygdomme som Colitis Ulcerosa eller Morbus Crohn også kendt som IBD (Inflammatory Bowel Disease) eller om der i stedet er tale om tilstande som IBS (Irritabel Bowel Syndrom – Irritabel Tyktarm). Dette anskues blandt andet gennem forskellige immunmarkører som; Calprotectin, SIgA-niveauer, EPx, Zonulin blot for at nævne nogle.

Nyt perspektiv? Bestil tid i dag

Kilde: Netdoktor

GI MAP

Overstående information er blot for at nævne nogle få af de markører som testes for i forbindelse med en GI MAP test, da testen også indeholder andre informationer, som kan være nyttige for at få et sundt mavetarmsystem.

Det er dog vigtigt, at det vurderes af en af vores professionelle behandlere på området om denne test er den mest relevante for netop dig. Det er nemlig afgørende, at der bliver taget højde for individet og alle de faktorer som kan påvirke den enkelte er taget med i betragning.

Ved Functional Medicine hos Århus Osteopati arbejder vi ligeledes tæt sammen med det etablerede system for at trække på alle de muligheder som det også besidder.

Lær om funktionel medicin​

I videoen nedenunder kan du lære om funktionel medicin til behandling af kroniske lidelser, som stofskifteproblemer, mavetarmsygdomme, fordøjelsesproblemer og mange flere.