Menstruationssmerter

Lær mere om menstruationssmerter på denne underside

Hvad er dysmenoré?

Op mod 50-90% af alle kvinder har menstruationssmerter. For mange opleves disse som en tyngde- eller murende fornemmelse i underlivet, hvilket er normalt forekommende under menstruationen. Disse fornemmelser skyldes et stof, kaldet prostaglandiner, der har til formål at generere hårde sammentrækninger af livmoderen under menstruationen.

Smerter i underlivet? Bestil tid i dag

Rasmus Veelsgaard

Master of Science i Osteopati, Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Det anses at 25% af alle kvinder i Danmark lider af kraftigere smerter under menstruationen, på fagsprog kaldet dysmenoré. Blandt disse har studier vist, at op mod 10% af unge kvinder, må sygemelde sig fra skole eller arbejde en dag eller flere pr. måned.

Der opleves typisk gener i den nedre del af maven, rygsmerter og bækkensmerter med udstråling ned i låret. Men også kraftig blødning, pletblødning, fordøjelsesproblemer, kvalme, hovedpine, diaré eller varme og rødme i ansigtet kan forekomme.

Dysmenoré inddeles i to subgrupper:

Primær dysmenoré
    Sekundær dysmenoré

Primær dysmenoré

Defineres ved kraftige menstruationssmerter uden sygdomsrelateret årsag og skyldes i stedet særligt forhøjede niveauer af prostaglandiner. Som nævnt ovenfor, er disse årsagen til sammentrækningerne af livmoderen og begrænser således blodforsyningen, med lokal iltmangel og øget smertestimuli som følge.

Primær dysmenoré opstår lige efter puberteten, hvor smerterne starter få timer før eller sammen med menstruationsblødningen med en til to dages varighed.

Medvirkende faktorer til primær dysmenoré

• Tidlig menstruation
    • Ingen tidligere graviditet
    • Kraftige og langvarige menstruationsblødninger
    • Rygning
    • Et BMI over 20
    • Psykiske faktorer som traumer, depression og angst
    • Ændringer i socialt netværk

Kilder: journals.lww.com

Menstruationssmerter

Sekundær dysmenoré

Defineres ved kraftige menstruationssmerter efter en længere periode med normale menstruationssmerter og rammer oftest kvinder mellem 30 og 40 år. Sekundær dysmenoré adskiller sig fra den primære ved at have strukturelle ændringer som årsag.

Herunder gælder:

• Spiral der irriterer livmoderslimhinden
    • Endometriose
    • Arvæv fra tidligere operationer eller anden sygdom
    • Muskelknuder
    • Funktionelle problematikker såsom hormonelle problemer, portal hypertension (forhøjet tryk i venesystemet) og stress.

Kilder: my.clevelandclinic.org

Jens fortæller lidt mere om underlivssmerter

Behandling af dysmenoré

Medicinsk: Smerterne bliver i traditionel forstand behandlet ved brug af NSAID’er og paracetamol. Også hormonel behandling bliver anvendt ved p-piller eller hormonspiral, hvilket regulerer menstruationen og derved opnår en smertelindring.

Osteopatisk: Gennem en helhedsorienteret undersøgelse, kortlægges symptomer og de mulige årsager til den oplevede dysmenoré. Dette fører til en målrettet bio-psyko-social behandling af nervesystemet, det respiratoriske- og cirkulatoriske system, det endokrine system, organsystemet samt det biomekaniske system, hvor begrænsninger samt stressfaktorer håndteres.

Studier har vist at osteopati er en effektiv vej mod smertelindring og øget livskvalitet, for personer der lever med dysmenoré som en del af deres hverdag.

Kilder: ijmrhs.com

Hvad kan du allerede gøre nu?

• Reducér koffein indtag
    • Undgå rygning