Urinsyregigt (podagra)

Hvad er urinsyregigt, hvorfor opstår det og hvordan behandles det?

Definitionen af urinsyregigt

Urinsyregigt er en inflammatorisk gigtsygdom, der viser sig akut i form af et smertefuldt, varmt og rødt led. Oftest rammes storetåens grundled, men også andre led kan blive angrebet, fx knæ-, ankel-, hånd- og fingerled. Størstedelen af anfaldene rammer leddene i underekstremiteterne.

Fra gammel tid har urinsyregigt været kædet sammen med overdådig levevis. Det er rigtigt, at alkohol især øl og kostens sammensætning kan have betydning for udviklingen af urinsyregigt.

I tvivl? Bestil tid i dag!

Marianne Wittrock

Master of Science i Osteopati, Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Årsager til urinsyregigt

Når kroppens celler nedbrydes, sker der en udskillelse af urinsyre i blodet, og under normale forhold udskilles dette via nyrerne og skylles ud sammen med urinen. Nogle mennesker har dog nedsat evne til at udskille urinsyren grundet medfødt arveanlæg, og hos andre skyldes det nedsat nyrefunktion eller forhøjet blodtryk.

Mænd har oftere forhøjet urinsyre i blodet end kvinder, og hos kvinder ses det næsten udelukkende efter overgangsalderen. Hyppigheden af forhøjet urinsyre stiger med alderen. Forhøjet urinsyre ses hyppigere hos personer med type 2 diabetes, overvægt og forhøjet kolesterol.

Symptomer på urinsyregigt

Pludselige smerter i et enkelt eller nogle få led, ledsaget af varme, rødme, hævelse og evt. en skinnende rødlig farve. Det ramte område er meget sensitivt for berøring.

Et anfald kan opstå uventet. Det kan komme i forbindelse med fysisk anstrengelse eller efter indtagelse af et større måltid eller alkohol. Derudover kan det opstå i forbindelse med anden sygdom som fx influenza.

Et anfald kan vare fra få dage til flere uger. Oftest forsvinder et anfald forholdsvist hurtigt igen. Enkelte oplever kun få anfald i løbet af deres liv, men størstedelen oplever hyppigere og voldsommere anfald.

Døjer du mere med muskelsmerter end ledsmerter? Bliv klogere på muskelsmerter her.

Diagnosticering af urinsyregigt

Diagnosen stiles på baggrund af sygehistorien samt fundene ved lægeundersøgelsen.

Der tages blodprøver, som oftest viser en forhøjet mængde af urinsyre i blodet, men blodprøven kan ikke stå alene og suppleres med en ledvæskeprøve. Ved urinsyregigt vil der påvises urinsyrekrystaller i ledvæsken.

Urinsyregigt eller slidgigt?

Kender du forskellen på urinsyregigt og slidgigt? Lær mere om slidgigt i videoen herunder.

Behandling af urinsyregigt

Anfaldsbehandling: i tilfælde af et anfald kan man bruge smertestillende medicin, som også påvirker inflammationen, fx ibuprofen og naproxen, som supplement kan man tage panodil. I nogle tilfælde vælger lægen at behandle med binyrebarkhormon.

Forebyggende behandling: allopurinol er en tabletbehandling, som sænker urinsyren i blodet ved at opløse urinkrystallerne omkring leddene og derved forhindrer at der dannes nye aflejringer

Forebyggelse og risikoreduktion – madvarer der bør undgås

Det er vigtigt at undgå overvægt, da det vil øge niveauet af urinsyre i blodet. Ligeledes bør mængden af alkohol reduceres, da alkohol øger risikoen for urinsyregigt anfald.

En sund og varieret kost kan gøre det lettere at bevare en sund vægt eller opnå et vægttab. Derudover har en omlægning af kosten også visse fordele, da den kan bidrage til at forebygge anfald af urinsyregigt. Kosten bør indeholde flere grøntsager, magert kød og fisk, samtidig med at mængden af alkohol, specielt øl og sukkerholdige læskedrikke bør begrænses.

Hvis du er i behandling med lægemidlet colchicin, bør du ikke drikke grapefrugtjuice eller spise grapefrugt i større mængder, da det kan øge lægemidlets virkning

Langsigtede virkninger og komplikationer

Hyppige anfald og ukorrekt behandling kan med tiden føre til varige skader i de berørte led. I nogle tilfælde opstår der kroniske ledsymptomer, som kan minde om leddegigt.

Urinsyregigt kan også påvirke nyrerne, fordi der opstår aflejringer af urinsyre, som kan udvikle sig til nyresten og derved nedsætte nyrefunktionen. Hvis sygdommen bliver behandlet i tide, opstår denne problematik sjældent.

Ved urinsyresigt er der også en øget risiko for at udvikle forhøjet blodtryk, diabetes og hjertekarsygdomme. Derfor anbefaler man generelt en sund livsstil, da det kan være medvirkende til at begrænse udviklingen af disse sygdomme. Det indebærer rygestop, vægttab, hvis man er overvægtig og fysisk aktivitet.

Forskning

Gigtforeningen står for en del af forskningen i årsager, udbredelse og behandlingstiltag i Danmark.
    De indsamler patientdata via Danbio, som er en målrettet platform med spørgsmål som hjælper med at kortlægge patientens symptomer, smerter, træthed, fysisk aktivitetsniveau, samt udvikling af sygdommen. Det er en platform, som bruges til de patienter som er diagnosticeret og tilknyttet en reumatolog.

Derudover støtter gigtforeningen forskning af sammenhænge mellem urinsyregigt og udviklingen af andre livstilssygdomme, som ses i overvejende grad hos patienter med urinsyregigt.

Urinsyregigt og aldring

Der ses en stigning i antallet af nye tilfælde med urinsyregigt, hvilket formentlig hænger sammen med at andelen af ældre i befolkningen bliver større.

Osteopatisk behandling

Der findes ingen direkte vej til helbredelse af urinsyregigt, men hos Aarhus Osteopati kan vi hjælpe dig med at få en forståelse af, hvad det vil sige at leve med en inflammatorisk sygdom, og hvordan du selv kan være med til at mindske udviklingen af et anfald.

Vi behandler de systemer hvorfra de hæmmende signaler kommer fra, hvilket betyder via hjernen og rygsøjlen (det kraniosacrale system). Dette gør vi ved at bruge forskellige behandlingsteknikker såsom kraniosacral teknikker, manipulation, mobilisering og udspændingsteknikker kombineret med råd og vejledning.

Vores team behandler således alt, der vedrører menneskekroppen; skelettet, blodkar, nervesystem, immunforsvar, organer, hormon system m.m.

Urinsyregigt? Bestil tid i dag!