Spondylolyse

Lær mere om spondylolistese

Hvad er spondylolistese?

Spondylose beskriver den generelle degeneration af rygsøjlen, der kan opstå i ledbånd, skiverne imellem ryghvirvlerne og knogler i rygsøjlen, når vi bliver ældre. Skiverne i rygsøjlen arbejder som en stødpude imellem ryghvirvlerne, typisk med årene mister de gradvist deres smidighed. Dette gør både ledbåndene og knoglerne i rygsøjlen på længere sigt vil blive belastet yderligere. Ved øget belastning over tid kan der komme, som i andre led, forkalkning. Dette vil fører til nedsat bevægelighed.

Ondt i ryggen? Bestil tid i dag

Mathias Jacobsen

​Spondylolyse inddeles i kategorier

Spondylolistese beskriver at en ryghvirvel glider ud af sin plads og hviler på knoglen under den, dette ses oftest i lænden. Der kan dog være variation i hvor meget ryghvirvlen er gledet ud, hvilket inddeles i kategorier:

• Grad 1: mellem 0-25% af ryghvirvlen der er gledet frem ift ryghvirvlen under.
    • Grad 2: Mellem 25-50%
    • Grad 3: mellem 50-75%
    • Grad 4: mere end 75%

Ryghvirvlen kan glide ud af sin plads på grund af en degenerativ tilstand.

Skiverne mellem hvirvlerne og facetleddene (de to bagerste dele af hver ryghvirvel, der forbinder hvirvlerne sammen) kan slides ned. Knogle af facetleddene vokser faktisk tilbage og vokser over, hvilket forårsager et ujævnt og ustabilt overfladeareal, som gør, at ryghvirvlerne er mindre i stand til at blive på plads.

Symptomer på spondylolistese

Ikke alle oplever symptomer på spondylolistese, derfor er der nogen mennesker som ikke ved at de har det.
    Hvis der er symptomer, oplever de fleste lændesmerter som den typiske, smerten kan derudover strække fra balderne og ned ad lårene. Derudover kan du opleve:

• Muskelspasmer i baglåret
    • Stivhed i lænden
    • Svært ved at få eller stå i længere perioder
    • Smerte når du bukker dig forover
    • Følelsesløshed, svaghed eller snurrende i foden.
    • I mere alvorlige tilfælde, dysfunktion af tarm og blære.

Spondylolistese smerter

Smerter ifbm spondylolistese kan føles som:

• Smerter i lænden
    • Smerten føles normalt lidt som en muskelspænding, bevæger sig ned i kroppen, bliver værre med fysisk aktivitet og forbedres med hvile.
    • Smerter i balderne
    • Smerter i benene (et resultat af pres på nerverødderne)

Årsager til spondylolistese / spondylolyse

Årsager til spondylose omfatter:

• Alder
    • Forkalkning
    • Nedsat bevægelighed

Kilde: Sundhed.dk

Årsager til spondylolistese omfatter:

• Medfødt spondylolistese opstår, når en babys rygsøjle ikke dannes, som den burde før fødslen. De fejlstillede ryghvirvler sætter personen i fare for at glide senere i livet.
    • Istmisk spondylolistese sker som et resultat af spondylolyse. Revnen eller bruddet svækker knoglen.
    • Degenerativ spondylolistese, den mest almindelige type, sker på grund af aldring. Over tid mister de diske, der dæmper ryghvirvlerne, vand. Efterhånden som skiverne bliver tynde, er der større sandsynlighed for, at de glider ud af deres plads.

Mindre almindelige typer spondylolistese omfatter:

• Traumatisk spondylolistese sker, når en skade får ryghvirvlerne til at glide.
    • Patologisk spondylolistese opstår, når en sygdom – såsom osteoporose – eller tumor forårsager tilstanden.
    • Post-kirurgisk spondylolistese er glidning som følge af rygkirurgi.

Kilde: My Cleveland Clinic

Anders fortæller lidt om lændesmerter

Hvad er retrolistese?

Lumbal retrolisthesis er, når dele af din rygsøjle, kendt som hvirvel, glider bagud på hinanden. Dette lægger et stort pres på hvirvlen og forskellige dele af rygsøjlen, hvilket forårsager ben- og rygsmerter.

Det er anderledes end spondylolistese, hvor hvirvlen glider fremad.

Lumbal retrolistese er generelt ualmindeligt, men undersøgelser har antydet, at retrolistese er til stede hos op til 30 % af mennesker med kroniske lændesmerter. Det er også forbundet med andre rygsygdomme, såsom diskdegeneration.

Kilde: Webmed

Er spondylose en gigtlidelse?

Spondylose kan overtid være med til at give degenerative forandringer som betegnes som slidgigt i ryggen, dette betyder dog ikke at der er fremskredne forandringer i ryggen der giver spinalstenose symptomer.

Kilde: Gigtforeningen

Spondylolistese og spondylartrose

Spondyloarthritis er et bredere begreb og kan mere generelt kaldes “degenerativ diskussygdom”; der opstår en defekt eller fraktur i en eller flere af de hvirvelknogler, der danner din rygsøjle. Spondylolistese opstår, når en hvirvelknogle glider oven på en anden, normalt ved bunden af rygsøjlen.

Det mest almindelige symptom på spondyloarthritis er smerter i lænden. Hævelse kan også forekomme. Når arme og ben hæver, kan læger kalde tilstanden perifer spondyloarthritis.

Uden behandling kan hvirvelknogler vokse sammen, hvilket kaldes “spinal fusion” og kan begrænse rygsøjlens mobilitet.

Led kan være betændte. Derudover kan personer med spondyloarthritis føle sig trætte.

Kilde: Stanfordhealtcare.org

Hvad er anterolistese?

Dette er dybest set en anden betegnelse for spondylolistese.

Anterolistese er en rygsøjletilstand, hvor den øvre hvirvelkrop, det tromleformede område foran hver ryghvirvl, glider fremad på ryghvirvlen nedenfor.

Mængden af skridning er graderet på en skala fra 1 til 4. Grad 1 er mild (mindre end 25 % skridning), mens grad 4 er alvorlig (større end 75 % skridning). Symptomerne på anterolistese kan variere meget afhængigt af, om og hvordan meget glidningen klemmer nerverødderne, og hvilket område er påvirket.

Kilde: Spine-Health.com

Behandling af spondylolistese

Spondylolistese behandles med træning af støttende mave- og rygmuskler gennem fysioterapi. Behandling kan omfatte:

Hvile
    Antiinflammatoriske lægemidler, herunder ibuprofen eller naproxen
    Steroid skud
    Fysisk terapi

Hvis du fortsat har stærke smerter og handicap efter fysioterapi, kan operation være en mulighed.

Kilde: Nhs.uk

Operation af spondylolistese

Kirurgi for rygsmerter på grund af spondylolistese involverer typisk spinal dekompression, med eller uden fusion af påvirket hvirveler. Dekompression alene udføres næsten aldrig ved istmisk spondylolistese.

Undersøgelser viser, at fusion med dekompression kan give et bedre resultat end dekompression alene.

Under en dekompressionsoperation fjerner din kirurg knogle og disk fra rygsøjlen. Denne procedure giver nerverne plads inde i rygmarvskanalen, hvilket lindrer smerte.

Til en fusionsoperation fusionerer (forbinder) din kirurg de to berørte hvirvler. Når de heler, dannes de til en knogle, hvilket eliminerer bevægelse mellem de to hvirvler. Du kan opleve en vis begrænset bevægelighed i ryggen som følge af operationen.

Osteopati og spondylolistese

​Ved Aarhus Osteopati leder vi altid efter årsagerne til smerterne i lænden. Smerterne kan som tidligere nævnt ligge i alle kropssystemer. Vi er uddannet i, at finde og fjerne disse årsager i alle systemer, hvorfor vi er godt stillet til at hjælpe svære problemstillinger i lænden.

Gode råd mod spondylolistese

Det bedste du kan gøre er at holde dig aktiv. Du skal undgå at lave de aktiviter, som giver dig lændesmerter. Øvelser og træning er godt for at styrke og stabilisere din lænderyg. Derudover er det vigtigt, at du har fokus på din kropsholdning. Dette gælder både når du sidder, arbejder og løfter. I nogle tilfælde kan et korset hjælpe med at stabilisere din lænderyg og dermed lindre smerterne.

Øvelser til rygsmerter