Pandehulebetændelse

Lær mere om pandehulebetændelse og behandlingen deraf

Hvad er pandehulebetændelse?

Pandehulebetændelse, på fagsprog kaldet sinusitis frontalis, er en betændelsestilstand i de frontale bihuler som er placeret i panden over øjenbrynene. Gennemsnitligt bliver hver dansker ramt af forkølelse tre gange årligt, og er herved mere udsat for betændelses tilstande i sinusserne – herunder både bihule- og pandehulebetændelse. En fælles betegnelse for disse betændelsestilstande er sinusitis.

Hyppigheden af pandehulebetændelse varierer fra person til person, men forskellige faktorer kan påvirke forekomsten, såsom immunsystemets tilstand, miljømæssige påvirkninger og anatomiske variationer.

​​Ondt i hovedet? Bestil tid i dag

Jon Gregers Christensen

Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut.

Hvor ofte forekommer pandehulebetændelse?

Generelt er sinusitis, herunder pandehulebetændelse, en almindelig tilstand, som kan opstår efter en forkølelse forårsaget af virus eller bakterie. Sinusitis opdeles i en akut- og kronisk tilstand:

Akut sinusitis opstår som beskrevet som følge af en virus-/bakteriel infektion eller allergiske reaktioner. Det er ofte forbundet med forkølelse eller influenza. Hyppigheden øges ved tilfælde af rygning, tæt kontakt med smittede personer eller eksponering for miljømæssige påvirkninger.

Kronisk sinusitis opstår efter 12 uger med symptomer og er mindre almindelig. Dette kan være mere udfordrende at behandle og kan have en betydelig indvirkning på livskvaliteten.

Hvis en person oplever gentagne episoder af pandehulebetændelse eller kronisk sinusitis, kan det være hensigtsmæssigt at søge rådgivning fra en sundhedsperson for en grundig evaluering og behandlingsplan.

Kilder: Sundhed.dkNational Library of Medicine

Hvad er sinuser?

Sinuser er hulrum i kraniet, der fyldt med luft og dækket af slimhinder – disse hulrum kaldes også bihuler. Hulrummene er forbundet med næsehulen og tjener flere formål, blandt andet at lette luftstrømmen, fugtighedsregulering, reducere vægten af kraniet og resonere stemmen. De fire vigtigste par hulrum hos mennesker er:

• Frontalbihulerne (placeret i panden)
    • Øjenhulerne eller kileformede bihuler (mellem øjnene)
    • Kindbihulerne (i kindbenene)
    • Sphenoidale bihuler (dybt i kraniet).

Betændelsestilstande opstår, når disse hulrum bliver tilstoppede og ikke kan drænere, hvilket kan forårsage symptomer som ansigtssmerter, hovedpine og tilstoppet næse. Ved tilstoppelse af dræneringen af disse hulrum/sinuser, øges trykket i hulrummene, som kan give smerter/ubehag og svimmelhed.

Se hvordan vi behandler hovedproblemer her.

Lær mere om bihulebetændelse

Ivar fortæller om, hvordan en forkølelse udvikles til en betændelsestilstand, og hvad dette vil sige

Book en 15 minutters uforpligtende samtale

Symptomer på pandehulebetændelse omfatter

– Ansigtssmerter eller trykkende fornemmelse i panden
    – Hovedpine
    – Tilstoppet næse og en purulent nasal udflod.
    – Svimmelhed
    – Let feber
    – Periodevis kan synsforstyrrelser forekomme

Kilde: Medscape & Medical News Today

Pandehulebetændelse

Flere faktorer kan øge risikoen for at udvikle pandehulebetændelse

– Infektioner
    Virus eller bakterier, der forårsager forkølelse eller andre øvre luftvejsinfektioner, kan bidrage til udviklingen af pandehulebetændelse.

– Allergier
    Personer med allergier har en øget risiko for pandehulebetændelse, da allergener kan forårsage betændelse og blokering af bihulerne.

– Anatomiske abnormiteter
    Strukturelle variationer i næsehulen eller bihulerne kan øge risikoen for betændelse og infektion.

– Nedsat immunforsvar
    Personer med svækket immunforsvar har generelt en højere risiko for infektioner, herunder pandehulebetændelse.

– Rygning
    Tobaksrøg og anden luftforurening kan irritere slimhinderne og øge risikoen for betændelse.

Det er vigtigt at bemærke at pandehulebetændelse kan variere i sværhedsgrad. Hvis nogen oplever gentagne eller vedvarende problemer med pandehulebetændelse, anbefales det at søge rådgivning fra en sundhedsprofessionel for en præcis diagnose og passende behandling.

Book en tid til en gratis screening her.

Pandehulebetændelse

Hvordan kan jeg undgå (forebygge) pandehulebetændelse??

Det vigtigste vedrørende forebyggelse af pandehulebetændelse er, at sørge for at bihulerne/sinuserne ikke tilstoppes og har optimale muligheder for drænage.

Udover at bruge næsespray og/eller at gennemskylle sinuserne regelmæssigt kan der anvendes forskellige øvelser, for eksempelvis påvirkning af trigeminus nerven, optimering af bevægeligheden mellem kraniefladerne i ansigtet og overgangen mellem kraniet og nakkehvirvlerne ​have god effekt på drænagen af hulrummene.

Derudover kan man sørge for at:

– Drikke nok vand da dette hjælper på slimhinderne. Som tommelfinger regel, så ens egen højde + 0,5 l om dagen (eksempelvis anbefales en person på 1,80 m. at drikke 1,8 l + 0,5 l = 2,3 l væske om dagen)

– Vitaminer, mineraler, fiskeolie og evt. mælkesyrebakterier (for tarmfloraen og slimhinderne).

– Begræns for meget laktose, gluten og stivelse. Opbyg stor del af din kost med grønsager.

– Lig med hovedet hævet. Dette optimere trykket i bihulerne.

– Indånd damp eller fugt. Dette hjælper på drænage fra bihulerne.

– Næsespray eller skyl næsen. Dette hjælper på ventilationen i bihulerne.

– Hygiejne.

– Reducer stress og prioriter søvn – læs mere om hvordan du forbedrer din søvn her.

River forklarer lidt om spændingshovedpine

Book en 15 minutters uforpligtende samtale

Behandlingen af pandehulebetændelse

Det er vigtigt at konsultere en sundhedsprofessionel for en præcis diagnose og en behandlingsplan, der passer til den specifikke situation.

Selvbehandling bør overvåges nøje, og eventuelle vedvarende eller forværrede symptomer bør konsulteres af en læge.

Som udgangspunkt er der dog følgende behandlingsmuligheder ved pandehulebetændelse:

• Smertestillende medicin: Paracetamol eller ibuprofen kan lindre smerter og reducere feber (Rådfør dig med din læge).
    • Næsespray med dekongestanter: Næsespray kan hjælpe med at reducere nasal overbelastning og forbedre vejrtrækningen. Langvarig brug bør undgås for at forhindre bivirkninger som afhængighed.
    • Næseskylning med en saltvandsopløsning: Dette kan hjælpe med at fjerne overskydende slim og lindre symptomer.
    • Antibiotika: Hvis pandehulebetændelsen skyldes en bakteriel infektion, kan lægen ordinere antibiotika. For virale infektioner vil antibiotika ikke være effektive.
    • Varme: På det berørte område kan varme lindre smerter og fremme dræning af slim.
    • Hvile: Samt undgåelse af fysisk overanstrengelse kan hjælpe immunsystemet med at bekæmpe infektionen.

Osteopati kan medvirke til at optimere forholdende omkring sinuserne og øge drænagen af tilstoppelse – dette gøre igennem en multifaktoriel tilgange til årsagssammenhængen.

Læs mere om fordelene ved osteopati her.

Osteopatisk tilgang til pandehulebetændelse

Vi er eksperter i at finde årsagen/årsagerne til pandehulebetændelse

Vi undersøger og behandler alle systemer i kroppen; muskuloskeletale system (muskler, sener, led etc.), nervesystemet, blodsystem (arterier, vener og lymfesystemet), kranio sakrale system, hormonelle og det metaboliske system m.m.

Udover de gængse råd som du kan læse her i afsnittet ”Hvordan kan jeg undgå (forebygge) at få pandehulebetændelse?” så behandler vi de faktorer som har medfødt nedsat ventilation og drænage af sinuserne.

• Aarhus Osteopati behandler kraniet/ansigtet, hvis der i sygdomshistorien har været et traume på hovedet, hvilket kan medfører nedsat bevægelighed mellem kraniefladerne.
    • De neurovaskulære strukturer, det vil sige nerverne og blodkarrene til og fra sinuserne behandler vi, netop fra at skabe bedre fysiologiske forhold til/fra sinuserne.
    • Immunforsvaret og slimhinderne optimeres ved at fokusere på fordøjelsessystemet og vejlede i optimal livsstil.

Derudover får du effektive øvelser og rådgivning som du selv kan anvende både som behandling og forebyggelse mod pandehulebetændelse.