Nerve i klemme i nakken

Lær mere om nerve i klemme i nakken

Nerve i klemme i nakken

Det estimeres at ca. 10.000 personer i Danmark årligt oplever at en nerve bliver klemt i nakken, også kendt som cervikal radikulopati. Problematikken er mere kendt blandt personer i aldersgruppen 50-55 år ifølge Amerikanske studier, men generelt er incidensen større fra 40-årsalderen.

Ondt i nakken? Bestil tid i dag

Amalie Bengtsson

Hvad er nerve i klemme i nakken?

Cervikal radikulopati er når nerven enten bliver komprimeret, irriteret eller sidder fast mellem to strukturer i et område, f.eks. mellem et ligament og en knogle.

Nakken består af 7 nakkehvirvler (de cervikale hvirvler) og mellem hver nakkehvirvl ligger der én diskus (en stødpude). Hvis en diskus bliver beskadiget, irriteret eller nedbrudt med alderen, kan det føre til gener i de omkringliggende nerver. Dette kan give symptomer som prikken, summen eller en sitrende fornemmelse i arme og fingre. Derudover er smerter også et hyppigt symptom, som kan opleves i nakken, skuldre, arme, hænder og fingre. Ens bevægelighed kan derfor blive nedsat og det er ikke usædvanligt at opleve nedsat muskelkraft når en nerve sidder i klemme i nakken.

Kilde: Sundhed.dk og sundhed.dk

Nerve i klemme i nakken

Symptomer på nerve i klemme i nakken

Symptomer på at en nerve er klemt i nakken kan variere meget fra person til person, da det afhænger af, hvor nerven er klemt/irriteret/komprimeret, samt graden heraf.

Symptomerne fra nakken vil variere afhængig af, hvilken nerve der er i klemme. I nakken har vi en nervegruppe som hedder Plexus Cervicalis (fra de øvre nakkehvirvler, C1-C4/5) som bl.a. forsyner halsmuskulaturen og vejrtrækningsmusklen. Symptomer kan fra en nerve i nakken kan derfor give symptomer i disse områder.

En nerve i klemme i nakken er typisk mere sandsynlig fra de nedre nakkehvirvler. Her løber der en nervegruppe (fra de nedre nakkehvirvler, C5-T1) ud til skulderen, armen og fingrene. Denne gruppe hedder Plexus Brachialis. Nervegruppen udspringer fra flere af de nedre nakkehvirvler og forsyner forskellige dele af armen. Derfor kan symptomerne variere meget.

Typiske symptomer kan bl.a. være:

• Smerter – smerten kan være lokaliseret i nakken, armen og/eller fingre. Karakteren af smerten kan bl.a. opleves som en skarp, stikkende, brændende, summende, sitrende og/eller strålende fornemmelse.
    • Følelsesløshed og prikken – dette vil opleves i det område af nakken, skulderen, armen, og/eller fingre som den pågældende nerve forsyner.
    • Nedsat muskelkraft – det er muligt at opleve svaghed i skulderen, armen og/eller fingre, hvilket kan medføre besvær i forbindelse med at gribe, løfte samt udførelsen af bestemte bevægelser, herunder også finmotorisk.
    • Nedsat reflekser – forstyrrelser kan forekomme i skulderen, armen og/eller fingrene som den pågældende nerve forsyner.

Sabina fortæller lidt mere om symptomer på diskusprolaps i nakken

Nerve i klemme i nakken

Årsager til nerve i klemme i nakken

En nerve i klemme i nakken kan skyldes mange forskellige årsager, bl.a.

• Diskusprolaps – hvis diskus (stødpuden) forskyder sig ud mod det yderste lag af diskus eller igennem diskus membranen, kan det medføre et pres på de omkringliggende nerver.
    • Degenerative forandringer – med alderen forekommer der naturlige forandringer i knoglestrukturen, diskus, samt stenoser (indsnævring af spinalkanalen), hvilket kan medføre irritation af nerver.
    • Nakkeskader – f.eks. tidligere diskusprolaps, brud, forskydning af hvirvler eller trafikuheld, kan medføre at en nerve bliver klemt i nakken, enten umiddelbart efter en skade eller efter længere tid (uger, måneder) efter skaden.
    • Nakke forandringer – gentagende belastninger og/eller holdningsrelateret stillinger kan medføre øget stres på nogle bestemte nakkestrukturer, hvilket med tiden kan resultere i en klemt nerve i nakken.
    • Spinalstenose – en proces, hvor spinalkanalen over tid forsnævres, hvilket kan medføre et øget pres på rygmarven og nerverødderne, som kan resultere i en klemt eller irriteret nerve.

Kilde: sundhed.dk

Varighed af nerve i klemme i nakken

Oftest anbefales personer med en nerve i klemme i nakken en ikke-kirurgisk behandlingstilgang, herunder bl.a. fysioterapi og osteopati. Disse konservative behandlingsformer kan afhjælpe problematikken ved at skabe ro omkring den pågældende nerve, fremfor et kirurgisk indgreb.

Varigheden en nerve i klemme i nakken vil variere fra person til person, dog kan symptomerne oftest reduceres i løbet af nogle få uger. Symptomerne bør være væsentligt reduceret indenfor nogle måneder, typisk 3-4 måneder

Kilde: sundhed.dk

Studier viser at over 85% af de personer som har oplevet en akut nerve i klemme i nakken, bedres indenfor 8-12 uger.

Kilde: ncbi.nlm.nih.gov

Nerve i klemme i nakken og svimmelhed

Svimmelhed kan opstå som følge af en nerve i klemme i nakken. Dette skyldes at den 8. kranienerve, N. Vestibulococlearis kan blive irriteret, komprimeret eller klemt, således at balanceevnen forstyrres, grundet forstyrrelser i væske og balancecentrene i øret.

Det kan være en god ide at opsøge en læge, hvis du oplever svimmelhed og/eller problemer med hørelsen, for at afklare om der kan være tale om en anden underliggende patologi.

Behandling af nerve i klemme i nakken: traditionel behandling

Kort sigt

Konservativ/ikke-kirurgisk behandling kan bestå af manuel udstrækning, stræk af bindevæv (fascie), muskler og ligamenter i områderne omkring den påvirket nerve for at lette kompressionen/irritationen. Derudover, er det vigtigt at finde frem til nogle bevægelser som kan udføres dagligt, uden at provokere symptomerne og minimere de bevægelser som provokerer. Ro og hvile kan også være nødvendigt i kortere intervaller for at lette trykket i det pågældende område.

Længere sigt

Konservativ/ikke-kirurgisk behandling vil have fokus på at genvinde fuld bevægelighed, styrke og stabilitet i det område som har været påvirket af nerve-afklemning i nakken. Der vil være fokus på at hjælpe kroppen tilbage i balance, hvor strukturerne i og omkring nakken fungerer som vanligt.

Link: sundhed.dk og sundhed.dk

Nerve i klemme i nakken

Osteopati og nerve i klemme i nakken

Vi, som fysioterapeuter og osteopater, kan hjælpe dig med en nerve i klemme i nakken på flere forskellige måder, bl.a.

• Undersøge og diagnosticere – afklare dine symptomer og din problematik.
    • Smertelindring – ved at anvende forskellige relevante manuelle teknikker for at løsne spændinger, skabe bedre forhold i vævet og det irriterede område.
    • Øge bevægeligheden og funktionerne involveret i de områder som er påvirket – herunder bl.a. led, muskler, bindevæv (fascie) og nerver.
    • Vejledning af relevante øvelser – stræk-, styrke- og/eller stabilitetsøvelser.
    • Rådgivning – ift. at afhjælpe problematikken og forebygge/reducere risikoen for gentagne problemer.

Behandlingen af fysioterapeuter og osteopater hos Aarhus Osteopati tilpasser behandlingsforløbet til den enkeltes symptomer.

Link: nhs.uk

Osteopatisk tilgang til ondt i nakken og hovedet

• At finde og optimere de områder nakken måtte kompensere for, så smerten /irritationen får ro til at hele.
    • At optimere blodomløbet i området. Behandling af hjerte, lunger, brystkasse, åndedrætsmuskel, lever, tarme og venstre nyrer er vigtig.
    • At sørge for optimal funktion og bevægelighed omkring de øverste nakkehvirvler og kranie samt de øverste brystrygshvirvler, da dette område er afgørende for blodgennemstrømningen og det autonomiske nervesystem.
    • At optimere funktion og bevægelighed af selve nakkehvirvlen svarende til smerten i nakken.
    • At optimere immunsystem, kost og levemåde samt, at behandle binyrerne.
    Bestil tid i dag

Nerve i klemme i nakken

Hvordan løsner man op i nakken?

• Opsøg en behandler som kan hjælpe dig med at løsne spændinger, irritationer og lignede i de områder som er påvirket.
    • Vær opmærksom på din holdning, sørg for at give din krop så gode forudsætninger som muligt for at mindske presset på den nerve som er i klemme i nakken (se video).
    • Prøv nogle øvelser af. Du kan få inspiration fra videoen her på siden (se video).

Hvad skal man gøre mod en nerve i klemme i nakken?

• Opsøg en læge, osteopat, fysioterapeut eller lignede for at afklare, hvilken problematik der er tale om og hvad der kan gøres for at afhjælpe.
    • Hold dig aktiv i det omfang der er muligt uden at forværre/provokere dine symptomer.
    • Tag nogle pauser ind imellem for at give kroppen ro.

Gøde øvelser mod nakkesmerter​

Det er ikke altid en grund til at du skal søge hjælp eller rådgivning af en specialist indenfor nakkesmerter. Ofte skal der blot en lille indsats til, at fjerne ondt i nakken, hold i nakken eller smerter fra nakken. Nedenstående øvelser er nøje udplukket med henblik på at du selv kan forsøge at fjerne smerterne.​