20.03.23

Hvad er en blodprop og hvad sker der når man får en blodprop i benet?

Blodpropper forekommer hyppigt, men hvad skal man være opmærksom på? Og hvad kan man gøre ved det? Hvis du ønsker at vide om blodprop i benet, så læs indlægget her.

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er en blodprop og hvad sker der når man får en blodprop i benet?

Hvad er en blodprop i benet?

En blodprop i benet, også kendt som dyb venetrombose (DVT), er en tilstand, hvor en blodprop dannes i en dyb vene i benet. En blodprop er en samling af blodceller og proteiner i blodet, som klumper sammen og danner en fast masse, der kan blokere blodstrømmen i en blodåre eller et blodkar.

Hvordan føles det at få en blodprop i benet?

Det kan føles som en smerte eller ømhed i benet, der kan være ledsaget af hævelse, rødme eller varme. Nogle mennesker oplever også en følelse af tyngde eller træthed i benet, eller en følelse af at der er noget, der blokerer blodgennemstrømningen i benet. Symptomerne kan dog variere og være forekomme ved andre tilstande, derfor er det en god idé at søge lægehjælp ved mistanke om en blodprop.

Hvad sker der hvis man får en blodprop i benet?

Blodproppen forårsager en blokering af blodgennemstrømningen i det berørte område, og besværliggør blodets vej tilbage til hjertet.

En blodprop i benet kan være en alvorlig tilstand, fordi hvis den løsner sig og bevæger sig gennem blodbanen, kan den sætte sig fast i lungerne og forårsage en lungeemboli, hvilket kan være livstruende.

Hvis en blodprop i benet ikke behandles, kan den vokse og forårsage yderligere blokering af blodgennemstrømningen. Dette kan føre til en tilstand, der kendes som lungeemboli, hvor blodproppen løsner sig og rejser gennem blodbanen til lungerne. Dette kan være en alvorlig og potentielt livstruende tilstand, der kræver øjeblikkelig lægehjælp.

Hvordan ved man at man har en blodprop?

Ved at være opmærksom på symptomerne på en DVT. Herefter skal man opsøge sin læge. Læge kan diagnosticere en blodprop i benet ved hjælp af en række tests, herunder en ultralydsscanning, CT-scanning eller MRI. En blodprøve kan også give lægen en idé om, hvorvidt der er en blodprop i benet.

Kan en blodprop gå over af sig selv?

Desværre kan en blodprop i benet ikke gå over af sig selv. Det er vigtigt at søge lægehjælp så hurtigt som muligt, hvis man oplever symptomer på DVT, da det kan føre til alvorlige komplikationer, hvis det ikke behandles. Forebyggelse af DVT kan omfatte en sund livsstil, inklusive at holde sig i bevægelse, undgå overdreven alkoholindtagelse og rygning.

Behandling af DVT kan omfatte blodfortyndende medicin, som kan hjælpe med at opløse blodproppen og forhindre, at blodproppen vokser og bevæger sig gennem kroppen. Kompressionsstrømper kan også hjælpe med at reducere hævelse og ømhed i benet. I nogle tilfælde kan der være behov for mere invasiv behandling, som f.eks. fjernelse af blodproppen ved hjælp af en kateter eller kirurgi. Derudover opfordres til at øge deres fysiske aktivitet for at forbedre blodcirkulationen.

Osteopati og blodpropper

Det er vigtigt at understrege at osteopaten på ingen måde kan forebygge eller rehabilitere blodkar der har haft blodprop. En osteopat kan vejlede patienten til en bedre livsstil og benytte manuelle behandlingsteknikker der muligvis kan løsne lokale spændinger i bindevæve og andet væv i området.

Nikolaj fortæller om spændinger

Mange med autismespektrumforstyrrelser oplever stress. Det kan vise sig i spændinger i kroppen. Men hvordan kommer man af med disse spændinger? Det viser Nikolaj i videoen herunder.