25.08.23

Hvad er B6 vitamin godt for og hvilke fødevarer indeholder vitaminet?

A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, D-vitamin og E-vitamin, der er mange slags vitaminer, som er gode for os. Men hvad er det nu de gør for vores krop og hvad skal man indtage for at få den nødvendige og sunde mængde? Her i indlægget besvarer vi disse spørgsmål for B6-vitamin.

Ivar Dagsson
Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er B6 vitamin godt for og hvilke fødevarer indeholder vitaminet?

Hvad er B6-vitamin?

B6-vitamin er en fælles betegnelse for pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin, som også ofte betegnes som pyridoxinhydrochlorid. De fungerer som kroppens hjælpeenzymer for opbygning og omsætning af proteiner, fedt og DNA. Vitaminet har derved stor betydning for kroppens generelle vækst og vedligeholdelse.

 

Hvad er B6-vitamin godt for?

  • Immunsystemets funktion: B6 er med til at danne antistoffer, røde blodlegemer, T- og B-celler. Vitaminet er også med til at styrke og forebygge skrumpning af thymuskirtlen, som er vigtig for immunsystemet. 
  • Omsætning af proteiner: Omsætningen er afhængig af tilstedeværelse af B6. 
  • Magnesium: B6 aktiverer magnesium, som er et vigtigt mineral, der vedligeholder kroppens nervesystem, energistofskifte, knogler, tænder og muskler. 
  • Allergi: B6 er et naturligt antihistamin og anvendes ved allergi, da det er med til at regulerer kalium/natriumbalancen og er dermed vanddrivende og kan bruges til allergiske væskeansamling. 
  • Blod: B6 har betydning for dannelse af hæmoglobin. Vitaminet forebygger blodpropper, da det gør blodet mere tyndtflydende, samt forebygger åreforkalkning og åreknuder, da det hæmmer dannelsen af plak på årenes vægge. 

 

Hvordan får jeg B6 vitamin? Hvilke grøntsager indeholder B6?

​​B6 findes i de fleste fødevarer. 

  • Kød, særligt magert, fjerkræ, fisk 
  • Grøntsager, som hvidløg, kartofler og peberfrugt
  • Fuldkorn i ris og brød
  • Bønner, specielt sojabønner 
  • Frugt, eksempelvis banan

Særligt er kød og fisk er gode kilder til B6-vitamin, da de indeholder 3-5 gange mere end mange frugter og grøntsager.

Man skal være opmærksom på at store mængder af B6-vitamin nedbrydes ved stegning, kogning og udsættelse for lys.

 

Hvornår er det bedst at tage B6 vitamin?

Alle B-vitaminer er vandopløselige og virker hurtigt, og de kan også udskilles hurtigt, hvis de indtages på tom mave. Derfor anbefales det at tage dem med et måltid. 

Der er fordele ved at tage B6 både morgen eller aften. Vitaminet er med til at opretholde et normalt energistofskifte, så derved kan det være en fordel at tage om morgenen. Men det mest næringsholdige måltid er typisk aftensmad. 

 

Hvordan viser mangel på B6-vitamin sig?

Symptomer på vitamin B6 mangel kan være: 

  • Mundbetændelse
  • Irritabilitet 
  • Depression
  • Konfusion 
  • Blodmangel, mikrocytær anæmi 
  • Kramper, som ved epilepsi 
  • Hudforandringer
  • Fordøjelsesbesvær

Mangel på B6 vitamin som viser sig gennem ovennævnte symptomer er sjælden, og kan opstå ved misbrug, nedsat tarmfunktion, underernæring og forurening med sprøjtemidlet Hydrazin. Men en mindre mangel på vitaminet kan forekomme ved ensidig ernæring og et stort alkoholforbrug, men vil ikke vise symptomer.

Osteopati og fordøjelsesbesvær

Osteopati behandler ugentligt mange patienter der lider af en eller anden form for fordøjelsesbesvær. Osteopaten behandler manuelt fordøjelsen men agerer også som specialist som vejleder og rådgiver i forhold til livsstil og øvelser.

Hvorfor er B-vitamin vigtigt?

I videoen herunder gennemgår Ivar b-vitamins funktion i kroppen og hvorfor det har en vigtig rolle.