​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

Albuesmerter og håndledssmerter​

Skader på albue, underarm og håndled forekommer desværre ret hyppigt. Det anses at genere omkring 3 % af den Danske befolkning. Disse skader er ligeledes ret svære at komme af med idet de fleste bruger albue, arm og underarm flittigt i forbindelse med eksempelvis kontor arbejde.

Der findes mange typer skader/smerter i albuen, hånden og underarmen. Her er de hyppigst forekommende skader:

Albuesmerter (albueskader)

- Tennisalbue (epikondylitis lateralis)

Tennisalbue er en inflammation (betændelse) i senen der hæfter yderst på albuen. Smerterne er belastningsrelaterede, altså når de muskler som hæfter på ydersiden af armen er i brug. Smerterne kan provokeres ved ex. løft med strakt arm eller ved tryk på ydersiden af albuen.

- Golfalbue (epikondylitis medialis)

Musearm er ikke en aktuel diagnose men en betegnelse over smerter, for mange spændinger eller andre gener fra albuen, underarmen og/eller hånden.

- Musearm

Årsager til smerter i albuen (ondt i albuen)

Mekaniske årsager: smerterne i selve albuen kan stamme fra hånden, skulderen og brystkassen idet bindevæv og muskulatur som har relation til albuen har som regel oprindelse derfra. Fejlstillinger og/eller nedsat bevægelighed i disse områder er ofte årsagen til albuesmerterne.

Neurologiske årsager: de nerver der forsyner alle strukturer i albuen kommer fra nakken og ryggen. Derfor kan nakkesmerter og rygsmerter være årsagen til dysfunktion i nervesystemet i albuen.

Vaskulære (blodcirkulationen) årsager: En optimal blodforsyning til og fra det skadede område er essentielt for at kroppen kan hele problemet. Derfor er alle de områder der har indflydelse på blodforsyningen, altså brystkassen, ryggen, skulderen, overarmen m.m. meget vigtige at undersøge.

Fysiologiske årsager: Visse forhold i kroppen, såsom forkert surhedsgrad og for meget glukose (for meget sukkerindtag), kan gøre det nemmere at betændelse (inflammation) opstår. Her er kost og organsystemet årsagen til de kroniske (vedvarende) albuesmerter.

Håndsmerter (håndskader)

- Karpaltunnelsyndrom: kan deles op i seneskedebetændelse (inflammation (betændelse) i seneskeden i håndleddet), senehindebetændelse (inflammation (betændelse) i hinden omkring senerne i underarm eller hånd) og senebetændelse eller tendinit (inflammation (betændelse) inde i senerne i underarm eller hånd). Kvinder i overgangsalderen og folk der arbejder med vibrerende instrumenter rammes ofte af karpaltunnelsyndrom.

- Traume: Et fald eller et slag på hånden kan medføre en mindre fraktur og/eller fejlstilling i håndrod- eller underarmsknogler hvilket kan give mange gener i lang tid.

- Artrit eller slidgigt: Slidt brusk og/eller artrit i leddet er et ofte overset fænomen. Disse gener kan give periodiske anfald som ofte er meget smertende.

Årsager til smerter i hånden/håndleddet (ondt i hånden/håndleddet)

Årsagerne kan være mekaniske, neurologiske, vaskulære og fysiologiske som ved albuesmerter.

Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi og albue- og håndsmerter

Vi er eksperter i manuel diagnose og behandling af smerter i albue og hånd. Vi undersøger alle systemer i kroppen for at finde årsagen/årsagerne til ondt i albuen/hånden.

Albue- og håndledssmerter har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid ved Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi her

Om​ Aarhus Osteopati