Kroniske smerter​

Lær mere om kroniske smerter på denne underside

Kroniske smerter Danmark

I Danmark lider omtrent 825.000 danskere af kroniske og/eller smerter der er tilbagevendende. Dette svarer til ca. 19% af den samlede voksne befolkning i Danmark. Generelt er de danske kvinder oftere ramt af smerter, hvor der er i gennemsnittet 10-25 % flere kvinder i forskellige aldre, der lider af kroniske smerter. Forskellen stiger med alderen. De kroniske smerter opstår oftest i muskler, skelettet og leddene. De typiske kroniske smerter er oftest uspecifikke nakke- eller rygsmerter. Der er også mange der lider af nerverelaterede kroniske smerter. Kroniske smerter belaster individet og samfundet. 17 % af kronisk lidende mennesker, oplyser at de har haft sygefravær inden for de sidste 14 dage.

Kroniske smerter? Bestil tid i dag

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Kroniske smerter er usynlige!

Kroniske smerter er selvfølgelig fysisk generende, men de er ikke mindst psykisk generende. Kroniske smertepatienter kan ofte føle sig mistroisk og at de skal retfærdiggøre sig i forhold til sygdommen. Dette kan være socialt lammende, hvor mange bliver ensomme og ofte deprimerede.

Kroniske smerter og fysiologi

Hvad er smerte? – kort og godt så er smerte et budskab fra vores krop, at noget er galt og at vi er ved at påføre os skade. Fysiologisk set så opstår smerten på forskellige niveauer i kroppen.

I skelettet befinder sig milliarder af mikroskopiske receptorer der registrerer alt der påvirker kroppen indefra- og udefrakommende.

Dette kan være af forskellige karakter; berøring, tryk, smerte, temperatur, vibration osv. Denne information bliver sendt til rygsøjlen og videre derfra op mod hovedet, til områder i hjernen der fortolker denne information.

Herfra bliver derefter sendt reaktion ud til kroppen, altafgørende hvordan hjernen har fortolket signalet.

Ved smertepatienter er smerte netop fortolkningen af hjernen.

Kroniske smerter og rygsøjlen

Rygsøjlen er bygget op af 33 segmenter delt op i forskellige områder; nakke, brystryg, lænd og korsben. Ind i segmenterne ligger rygmarven som strækker sig fra lillehjernen til korsbenet. Ud fra rygmarven har vi tre forskellige nervetråder der løber ud til kroppen som forsyner alt i vores legeme. Rygmarven er et meget vigtigt område for funktionen af kroppen, idet den fungerer som kommunikationscentral mellem hjernen og kroppen.

Kroniske smerter kan vise sig i form af kroniske iskias smerter, smerter betinget diskusprolaps, skoliose og slidgigt.

Kroniske smerter og rygmarven

Rygmarven bliver hele tiden bombarderet med kroniske smertefibre, også hos folk der ikke har smerter! Forskellen på kroniske smertepatienter og almindelige mennesker er, at almindelige mennesker har processer der hæmmer de kroniske smertefibre der påvirker rygmarven og derved oplever de ikke smerte.

Organer og andet væv der befinder sig dybt inde i kroppen sender hele tiden kroniske smertesignaler til rygmarven (viscerosensorisk).

Kapslen i ryghvirvlerne og selve hjernen hvorimod sender hæmmende signaler på de kroniske smertesignaler således der opstår ligevægt mellem signaler der skaber smerte og signaler der hæmmer smerten.

Dette er normal funktion af et segment og rygmarven. Hvis der opstår situationer hvor rygmarven bliver påvirket med øget mængde kroniske smertefibre eller mindre hæmmende signaler, opstår smerte.

Når denne ligevægt er forstyrret og bliver ved med at være forstyrret, vil situationen blive kronisk med mindre årsagen findes og løses.

Jeppe fortæller lidt mere om kroniske smerter

Kroniske smerter​

Osteopatisk tilgang til kroniske smerter

Aarhus Osteopati undersøger kroppen som en helhed, hvor vi undersøger alle systemer i kroppen.

Vi er eksperter i at finde og behandle årsager i de systemer hvor de kroniske smertesignaler opstår, altså organsystemet, blodsystemet, hormonsystemet m.m.

Vi behandler også de systemer hvorfra de hæmmende signaler kommer fra, altså hjernen (kranio sakrale system) og rygsøjlen via manipulation, mobilisering og andre behandlingsteknikker. Vores behandlere har over 10 årige uddannelse i netop at hjælpe kroppen med at hele sig selv og normalisere smertesignaler.

Bestil tid i dag