Lær mere om Coxa saltans

Hvad er springhofte?

Springhofte, også kendt som ”coxa saltans”, er kendetegnet ved en ”pop” eller ”klik” lyd, i hofte/lyske området, under bevægelse. Dette kan også være ledsaget af smerter, men ikke nødvendigvis. Det kan føles ubehageligt og som hoften springer ”ud af led og tilbage igen” og som ”hoften giver efter” under en.

Hoftesmerter? Bestil tid i dag

Daniel Staniul Pedersen

​Forekommer ofte hos idrætsudøvere

Denne tilstand ses oftest hos aktive idrætsudøvere med et monoton arbejdsmønster, bl.a. som løbere, fodboldspillere og balletdansere.

Det er også disse idrætsudøvere, der ofte rapporterer smerter i hoften med hhv. 11%, 13% og 44%.
    Springhofte er ikke farligt, men mere en irritation, og behøver ofte ikke behandling. Dette medmindre det er ledsaget af smerter, manglende styrke og funktionalitet.

Kilde: Sundhed.dk

Springhofte

Forskellige former for springhofte og årsag

Der er 3 forskellige former for springehofte.

Ydre springhofte

Denne form skyldes en for stram senen på lårets yderside (tractus iliotibialis) eller senen fra den store baldemuskulatur (gluteus maximus). Stramheden gør at senen vil ”fange” et knoglefremspring på hoftens yderside (trochanter major), når hoften bøjes og strækkes. Hertil har vi en slimsæk (bursa), som sidder mellem knoglen og senen. Grundet det øget tryk fra en stram sene, som presser på den gentagende gange, vil slimsækken blive irriteret. Dette vil skabe en irritation af slimsækken (bursitis trochanteria), og det er denne som er skyld i smerterne.

Indre springhofte

Denne type skyldes hoftebøjeren (iliopsoas) og dennes sene, som vil rulle over lårbenshovedet (caput femoris) og skambenet (pecten ossis pubis). Der vil her forekomme den kendte ”klik” eller ”pop” lyd, som kan være ledsaget af smerter, når hoften strækkes ud fra en bøjet position. Der kan også her udvikles en betændelsestilstand i slimsækken (bursitis iliopectineus), som ligger i mellem hoftebøjersenen og skambenet.

Kilde: Physio-pedia.com

Intraartikulær springhofte

Denne form er grundet et problem fra hofteleddet.

Det kan være skyldes af flere ting, bl.a. en leblæbeskade (labrum), knoglebruskfremspring (osteo-kartilaginøse exostoser) eller en traumatisk skade som en ulykke eller et styrt.

Denne type vil ofte føle aflåsning i hofte og med smerter dybere inde fra lysken, som kan give udstråling ned mod knæet. Det der ofte giver udslaget af symptomerne, er rotationen i hofteleddet. Mængden af smerter vil variere afhængig af størrelsen af skadet på omkringliggende struktur/væv, men øges gradvist over tid.

Den generelle årsag er der begrænset viden om, men det er ikke kun én ting der er skyld i det. Det er ofte multifaktorielt. Det menes også at hænge sammen med, bl.a. styrke omkring hoften, ens fødder (platfod), kalveknæ tilstand og hypermobilitet.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4961351/

Kenni fortæller lidt om hoftesmerter

Symptomer på springhofte

Symptomerne er ofte en hørbar klink- eller pop-lyd fra hofte/lyske området med mulige smerter under og efterfølgende når hoften bevæges. Denne smerter kan dog forværres og vare ved i flere timer/dage afhængig af, hvor aktiv man er og hvor udbredt irritationen er.

Der kan også i nogle tilfælde være udstråling ned til knæet og manglende styrke i hoften/benet, hvorfor nogle begynder at halte.

Symptomerne bliver værre ved aktivitet og ved ydre springhofte kan der også være smerter, når man ligger på siden.

Man skal være opmærksom på om hoften/lysken, efter en ulykke, er begyndt at gøre ondt, og er tiltagende i karakter over tiden, da dette kan betyde der er sket en skade inde i hoften.

Hertil vil man i nogle tilfælde kunne få en springhofte efter en hofteproteseoperation grundet vinklingen af den nye hofte.

Kilde: Sierra R. Musick, Matthew Varacallo, 2023.

Diagnosticering af springhofte

Diagnosen af springhofte er ofte baseret på hvordan det er opstået, hvad historien er og ved nogle kliniske undersøgelser og tests.

Disse undersøgelser og tests er ofte ved at placere benet / hoften i en bestemt stilling.

Hertil vil man mærke området og test muskulaturens styrke og længde samt test hoftens bevægelighed af.

Mange vil kunne reproducere deres symptomer til fagfolkene ved at få klik- eller pop-lyden, og mulige smerter også, til at gentage sig ved bevægelse. Dette vil kunne mærkes og også ofte høres.

Ved tvivl om hvorvidt det er en indre springhofte eller Intraartikulær springhofte gøres brug af ultralydsscanning, og mulige opfølgende scanninger som MR-scanninger med kontrast eller i sjældne tilfælde hofte-artroskopi (kikkert operation).

Kilde: Physio-pedia.com

Behandlingsmuligheder for springhofte

Det vil ikke kræve nogen behandling eller operation, så længde det ikke er generende i ens hverdag. Hvis det til gengæld er symptomgivende, så finder der forskellige muligheder man kan prøve til behandling af springhofte.

Generelt vil man kunne starte med at afprøve træning med henblik på at øge smidigheden af muskulaturen samt styrke muskulaturen. Dette således den rigtige muskulatur aktiver, når du bevæger hoften, og herved opretholder den naturlige dynamik over leddet.

I forbindelsen med træningen vil nogle gøre, eller kunne have brug for, brugen af NSAID, altså smertelindrende og inflammatorisk nedsættende medicin. Dette for at mindske irritationen fra vævet samt smertelindre under forløbet. Der vil også nogle gange blive tilbudt en/flere blokader. Dette for at prøve at mindske smerterne og irritationen meget lokal, hvor smerterne menes at komme fra.

Der er lavet flere undersøgelser af denne problematik, og her har de fundet at størstedelen kan afhjælpes. Hvor hurtigt og effektivt afværger meget fra person til person, da det afhænger af hvilken type springhofte, hvor lang tid man har haft det, fået en korrekt diagnose og hvor god man er til at overholde det behandlingsforløb der sættes i gang.

Er der stadig ikke nogen bedring kan det være der skal opereres for at afhjælpe problematikken.

Kilde: Ortoklinik.dk

Operation for springhofte

Ved en operation, det kan, f.eks. være ved en indre springhofte. Her vil man lave en tenotomi. Dette er hvor man skære i hoftebøjersenen, hvor den sætter fast på lårbenet. Dette for at lade senen vokse fast på vævet af hoftens ledkapsel. Dette gør at man opnår en funktionel forlængelse af senen.

Det handler altså om at forlænge vævet, således også ved en ydre springhofte vil en operation handle om at forlænge senen på ydersiden af hoften (tractus iliotibialis / gluteus maximus senen).

Der vil i begge tilfælde muligvis kunne være tale om at fjerne slimsækken, dette er ikke altid tilfældet, men vil afhænge af en længere række individuelle variabler.

Ved intraartikulære springhofte vil det afhænge af, hvad problemet er. Er problemet en ledlæbeskade (labrum), så vil man ofte lave en kikkert operation.
    Dette vil ofte betyde at der efter operationen vil kunne forventes nedsat kraft over hoften, ømhed og muligvis mindsket bevægelighed i en tidsbegrænset periode.

Derfor er det også vigtigt at der efter operationen tages kontakt til en behandler (osteopat/ fysioterapeut), som vil kunne hjælpe med at få genvundet kraften, mindsket ømheden og genvinde den normale bevægelighed i hoften.

Kilde: Ghp.dk

Osteoaptisk behandling

​Osteopatisk lægges der vægt på hele kroppens forbindelse og samarbejde. Derfor vil der ses på grundet til, hvorfor det er opstået, og hvad den udløsende faktor kunne være, så man vil være i stand til at holde det væk.

Behandlingen vil bestå i at se på hele kroppen, både rent mekanisk, f.eks. er det foden, anklen, knæ, hofte, lænderyggen m.m.

Hertil ses på organsystemet og fordøjelsen. Dette da det opfordrer til en optimal blodforsyning, herved bedres helingen. Det vil også optimere nervesystemet, så det ikke er på overarbejde, så muskulaturen og bindevævet ikke vil være i samme spændingstilstand. Herved skabes et overordnet billede af kroppens funktion og tilstand. Udover dette vil der ses på de sociale/emotionelle og psykiske stressorer. Dette involverende hvordan man har det dagligt, om man er presset på arbejde, socialt eller har nogle familiære problemer, der fylder en del for tiden.

Dette for at få et indblik i din og kroppens evne til at håndtere hverdagen, skaden, helingen, bevægelse m.m. Det hele hænger sammen, så formålet er at skabe et så godt billede af hele mennesket for at kunne lave en plan og rådgive bedst muligt. Denne rådgivning vil kunne indebære alt fra øvelser, værktøjer til håndtering af stressniveauet, søvn m.m.

Øvelser til hoftesmerter