Rotator cuff skader

Lær mere om rotator cuff skader og smerter heraf

​Hvad er rotator cuffen?

Rotator cuff er en fællesbetegnelse for 4 muskler i skulderen, supraspinatus, infraspinatus, teres minor og subscapularis. Musklerne udspringer fra skulderbladet (scapula) og hæfter som en “manchet” på den øverste del af overarmsknoglen (Caput humeri).

Som muskelgruppe bruges disse 4 muskler i de fleste bevægelser i skulderleddet. Rotator cuffen hjælper til at løfte armen over hovedet og rotere armen ind eller væk fra kroppen. Samtidig under bevægelserne hjælper rotator cuffen med at stabilisere skulderen under bevægelserne.

Skuldersmerter? Bestil tid i dag

Thomas Bolund

Oftest rotator cuff relaterede skader:

Skader i rotatorcuffen sker i alle aldre, men der ses, at risikoen for skaden stiger med alderen.

Skaderne der ses som involverede rotatorcuffen ses som inflammation i muskel sene som oftest stammer fra overbelastning. Impingement, som er en tilstand hvor vævet i det subacrominale rum bestående af slimsækken og rotatorcuffens muskulatur kommer i afklemning mellem knoglen på toppen af skulderen (acromion) og hovedet af overarmsknoglen (humerus).

Skaderne hos de yngre er oftest grundet et traume med høj kraft, hvis muskel senen kan helt eller delvis bliver overrevet. En anden ofte set skade ved yngre er overbelastningsskader, som kan ses ved sport med meget brug af armene fx håndbold og badminton.

Kilder: hss.edu og physio-pedia.com

Rotator cuff skader

​Symptomer på rotator cuff relaterede smerter

Der er flere tegn på skader i rotator cuffen. Det er ikke alle tegnene der er til stede for at bekræfte en skade. Men de mest typiske tegn på en rotator cuff problematik er:
    Smerter: Smerterne kan være på forsiden og/eller ydersiden af skulderen. Derudover kan man have en følelse af, at smerterne stråler ned på overarmen. Hvis man har en overbelastning efter meget brug af armen til fx håndbold, kan man opleve at smerterne er på bagsiden af skulderen i stedet for. Der kan opstå smerter under bevægelse, oftest opstår der smerter ved brug af armen i skulderhøjde.

Funktionsbesvær: Man kan opleve det er svært at løfte eller skubbe et objekt. Man kan have svært ved at løfte armene over hovedet – kan enten være besværligt eller smertegivende.

Hvis der ikke er sket et traume, vil man oftest opleve det som at symptomerne er kommet hen over tid. I starten er det ikke sikkert, der er daglige symptomer, men hen over dage, uger eller måneder oplever man at der kommer flere symptomer eller de enkelte symptomer bliver forværret. Her vil det oftest være gavnligt at opsøge en professionel behandler for at kortlægge problemstillingen og hjælpe til bedring.

Kilder: physio-pedia.com, sundhed.dk, sundhed.dk og hss.edu.asp

Gode øvelser til rotator cuff skader

Behandling og gode råd

Behandlingen vil i begyndelsen oftest bestå af øvelser for at styrke muskulaturen samt sikre stabilitet omkring skulderen. Ydermere vil behandlingen bestå i vejledning, mhp. at mindske smerter i dagligdagen.

Behandlingen af skuldersmerterne vil bestå af flere dele. Det vigtige er dog i starten at finde frem til årsagen. Dette kan skyldes sport, arbejde eller noget helt andet. Herigennem kan man tilrettelægge behandlingen, således at man kan nedsætte smerterne, øge funktionsniveauet af armen. Ydermere få en samtale omkring hvordan man kan forebygge mod nye skuldersmerter.

Man har gennem forskning kommet frem til at træning med fokus på stabilitet og styrkende øvelser af skulderbladets- og skulderleddets muskler, har en positiv effekt mod smerter i skulderen. Ved de ikke-traumatiske anbefales der et genoptræningsforløb på mellem 3-6 måneder, før man kan overveje operativ behandling.

Ved siden af træningen, kan manuel behandling have en positiv effekt. Den manuelle behandling har vist, at det hjælper med at reducere smerte, øge mobiliteten samt hjælpe med lettere at kunne gennemføre sin genoptræning.

I forbindelse med træning vil nogle gøre brug af NSAID (Smerte og inflammatorisk nedsættende medicin). Dette er for at nedsætte smerterne under genoptræningsforløbet
    Der vil også nogle gange blive tilbudt en blokade. Dette for at mindske smerterne og irritationen meget lokalt.

Kilder: ncbi.nlm.nih.gov, sundhed.dk og physio-pedia.com

Rotator cuff skader

Operation ved rotator cuff smerter

Der kan opstå skader på rotator cuffen som behandles gennem operation.

Ved de akut opstået skuldersmerter efter traume med høj energi fx cykelstyrt, kan man operere hvis der er opstået en sene overrivning (ruptur). Her bliver muskelsenen syet, hvorefter man har en periode på 2-4 uger med armen i slyngen, inden man bliver igangsat med genoptræning.

Ved de ikke-traumatiske skuldersmerter, skal man igennem minimum 3 måneders genoptræning, inden man kan komme til en ny vurdering. Her tilbydes primært kun operation til folk som fortsat er belastet af smerter i skulderen. Det skyldes, at patienter som kun har en funktionsnedsættelse, kan risikere at have smerter efterfølgende.

Fælles for operationer til akut opstået skuldersmerter, og ikke-traumatiske skuldersmerter, er at prognosen er uforudsigelig, hvilket vil sige, at man ikke kan love noget om funktionsniveauet eller efterfølgende smerter i skulderen.

Hvad skal osteopati gøre?

Osteopati er en helhedsorienteret behandlingsform, hvor man vil gennemgå symptomer og årsager til skaden.
    Der vil være en indledende samtale, hvor man gennemgår flere forskellige emner, for at se om der kan være flere spor at arbejde ud fra. Dette skyldes, at man i den osteopatiske tilgang ser på flere systemer end biomekanikken. Der skal være balance mellem krop og nervesystemet. Grunden til at der kigges på flere faktorer end biomekanikken er, at kroppen har sit eget hierarki.

Derfor vil behandlingen blive tilrettelagt for den enkelte. Det kan være forskelligt hvilke systemer som man skal arbejde med for at hjælpe den enkelte med sin problemstilling. Det kan være gradvis genoptræning, samtale om stress.
    Man vil kunne opleve manuel behandling eller mobilisering af skulderen, kravebenet, skulderbladet eller noget helt andet. Dette bliver gjort ud fra undersøgelsen og samtalen hvor man finder ud af hvor problemstillingen stammer fra.

Gode øvelser mod frossen skulder

Flere gode øvelser for rotator cuff skader