Achillessenebetændelse

Lær mere om achillessenebetændelse på denne underside

Achillessenebetændelse i Danmark

Achillessenebetændelse eller achillestendinopati er en relativ hyppig lidelse i Danmark. Lidelsen kan forekomme hos mennesker der er inaktive men primært hos sports og idrætsaktive. Aktiviteter såsom fodbold, håndbold m.m. hvor kombination af løb og hop indgår i aktiviteten har forekomst af achillessenebetændelse op til 10% af alle skader. I Danmark viser nyere studier, at i reumatologisk praksis kommer over 2000 patienter om året med denne lidelse hvor 75% kan grundes sport og 25% degenerative forandringer.

Betændelse Bestil tid i dag

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er achillessenen?

Achillessenen eller calcaneal senen er kroppens tykkeste og stærkeste sene. ​Anatomisk så hæfter achillessenen de dybe og de overfladiske lægmuskler til hælen (calcaneus).

Senen hjælper lægmusklerne i, at strække foden (plantar flektere) og at bøje (flektere) knæet. Senen er forsynet af nerveimpulser fra kroppens største nerve, iskias nerven.

Achillessenen har sit navn fra Philip Verheyen, doktor i anatomi, som refererede til den mytologiske beretning om Achilles som lod livet efter at have fået giftpile i hælen.

Hvad er betændelse i achillessenen?

​Achillessenebetændelse er en irritationstilstand i senen eller omliggende slimsække eller skeder. Slidforandringer og skader i senen hvor der opstår tab af normal kollagenstruktur kan ligeledes udløse betændelsestilstanden.

På cellulær niveau opstår der sjældent inflammation med klassiske inflammatoriske celler men ved stress af senen kan der forekomme en lang række pro inflammatoriske stoffer der bidrager til betændelsen.

Længerevarende achillessenebetændelse kan udvikle kalkaflejringer som stivgør senen og i nogle tilfælde neurovaskularisering i området, det vil sige egen unaturlig blodgennemstrømning.

Achillessenebetændelse symptomer

Achillessene symptomer kan være brede og varierende. I opstartsfasen hvor betændelsestilstanden starter kan symptomer fra achillessenebetændelsen være stivhed og smerter i akillessenen om morgenen som bliver bedre i løbet af dagen, igangsættende smerter og jagende smerter under belastning.

Kronisk achillessenebetændelse opleves ofte som vedvarende intens smerte der forværres ved vægtbelastning, smerter i hvile og smerter der ikke forbedres under aktivitet, tværtimod.

Der kan ligeledes være smerter (ondt) i akillessenen når patienten går almindeligt. Smerterne kan være øverst, midtpå og på selve hæl knoglen som stråler op i læggen og ned mod hælen. I mange tilfælde opstår der hævelse eller fortykkelse på selve achillessenen der er følsom og smertefuld.

Årsager til achillessenebetændelse

Årsager til akillessenebetændelse kan være mangfoldige. Den udløsende faktor er i fleste tilfælde belastning der overstiger vævets styrke. Dog er der altid en underliggende årsag der har medført, at senen eller omgivende væv er svækket.

Her er årsagen oftes forringet vene eller arteriel forsyning til selve senen. Venesystemet er oftest årsagen her idet venesystemet kan belastes ved stillesiddende arbejde idet venerne har brug for venepumpen (muskelpumpen).

Ændring i de neurologiske signaler til lægmusklerne kan ligeledes medføre nedsat styrke af musklerne eller forøget spænding af samme muskler.

Her er problemer omkring iskias nerven såsom piriformissyndromet, eller diskusprolaps ofte årsagen.​ Problemer med blodet såsom reumatologiske lidelser (urinsyregigt, muskelgigt, leddegigt m.m.) og problemer med syre base niveauet i blodet kan have betydning for udvikling af achillessenebetændelse.

Forstørrelse af hælknoglen (Haglunds deformitet) har ofte været associeret med udvikling af betændelse af slimsækken mellem senen og hælknoglen. Fejlstillinger af foden (hyperpronation) eller af forfoden (nedsunken forfod), platfod m.m. har stor betydning for udvikling af forøget belastning af senen som er med til udvikling af betændelse af achillessenen. Andre årsager som forkert fodtøj og for høj træningsmængde spiller ligeledes en rolle.​

Kenneth fortæller lidt mere om achillessenebetændelse

Smerter i hælen eller betændelse i akillessenen?

​Differentieringsdiagnoser til achillessenebetændelse kan netop være svære at skelne imellem hinanden. Ruptur af achillessenen (akillessenen) vil opleves i den forstand at vægtbæring ikke vil være mulig. Partiel ruptur af senen vil dog ligne achillessenebetændelse men forskellen vil være, at hver gang lægmusklerne aktiveres så vil der opstå skarp smerte.

Træthedsbrud i hælknoglen er ligeledes svær at skelne imellem akillessenebetændelse.

Symptomer på træthedsbrud vil være at under vægtbæring vil smerterne opstå og ved tungere vægtbæring vil smerten ligeledes være større.

Irritation af sener i seneskeder tæt på akillessenen ligner ligeledes akillessenebetændelse, men smerten vil være mere på indersiden/ydersiden og stråle ned i foden. Diskusprolaps kan også forveksles med akillessenebetændelse.

Symptomer på diskusprolaps vil dog være af en anden karakter; føleforstyrrelser, nedsat styrke i benet og strålende smerter fra ryg eller balle ned til foden vil være symptombilledet fra diskusprolaps. ​

Betændelse achillessenen

Gode råd mod betændelse i akillessenen

Udvikling af achillessenebetændelse kan deles op i nogle faser. Den første fase er den akutte fase, her er generne med akillessenen ikke særligt belastende. Den næste fase er den sub-akutte fase hvor symptomerne er tiltagende. Den sidste fase er den kroniske fase hvor smerterne er belastende.

Akut betændelse i akillessenen – gode råd​

• Udstrækningsøvelser af lægmusklerne.
  • Moderat træning – mærker du ømhed i akillessenen bør du sænke dit aktivitetsniveau men du bør ikke holde totalt pause.
  • Udstrækning af iskias nerven – tilstand af iskias nerven afgør om lægmusklerne er for spændt eller for slappe.
  • Lig mærke til kroppens signaler – når du har trænet lig mærke til om akillessenen er øm lige efter, dagen efter eller dagene efter. Smerter i akillessenen dagen eller dagene efter betyder at du har belastet senen udover dens tolerance. Ømhed lige efter men ikke dagene efter betyder at du er på grænsen og måske lidt indenunder akillessenens tolerance.

Sub-akut ømhed og smerter i akillessenen – gode råd

• ​Udstrækningsøvelser af lægmusklerne.
  • ​Let træning – hvis akillessenebetændelse symptomer er tiltagende / forværret bør du sænke dit aktivitetsniveau betydeligt. Søg eventuelt professionel hjælp med henblik på at vejlede dig i forhold til mængde, intensitet og korrekt træning.
  • Respekter kroppens måde at signalere dig – tiltagende smerter betyder at akillesenens tolerance ikke kan håndtere den træningsmængde du påfører senen.
  • Øg blodgennemstrømningen til og fra akillessenen – sørg for at strække brystkassen ud, sørg for at aktivere musklerne i benet (især hvis du har stillesiddende arbejde) og eventuelt indtag magnesium. Betændt akillessene har brug for optimal blodgennemstrømning for, at inflammationsprocessen kan foregå optimalt.
  • Genoptræn din akillessene – se mere i afsnittet fysioterapeut genoptræning af achillessenebetændelse.

Kronisk achillessenebetændelse – gode råd

• ​Udstrækningsøvelser af lægmusklerne.
  • Ingen eller let træning – kronisk akillessenebetændelse bør håndteres helt korrekt. Søg eventuelt professionel hjælp med henblik på at vejlede dig i forhold til mængde, intensitet og korrekt træning.

Vores filosofi

​Osteopati og behandling af achillessenebetændelse

Aarhus Osteopati og Fysioterapi har over 10 års uddannelse indenfor specialiseret diagnostik og behandling af årsager til achillessenebetændelse.

Vi kigger på kroppen som en helhed, tager udgangspunkt i kroppens sygdomshistorie samt anvender de bedste undersøgelses- og behandlingsteknikker der findes på markedet.

Vi uddanner ligeledes patienterne i deres egen krop og kroppens tilstand. Aarhus Osteopati og Fysioterapi er en tværfaglig klinik bestående af osteopater, fysioterapeuter, massører, akupunktører, kranio sakrale terapeuter, jordemoder, klinisk diætist m.m. Vi arbejder på tværs af hinandens faglighed og sørger for vores patienter får den bedste mulige løsning for deres akillessene problemer.

Osteopati her en særlig tilgang til problemstillinger med achillessenen. Osteopati kigger på nakken, ryggen, bækkenet, organerne, blodkarrene, nerverne, musklerne og det øvrige bindevæv der har relation til selve akillessenen. Alt i alt for at optimere kroppens egen helbredsevne (immunforsvaret) således den er i stand til at vende den negative smertecirkel. Osteopaten vil løsne op i leddene, blødgøre bindevævet, mobilisere nerverne med mere med manuel behandling.​

Fysioterapeutisk genoptræning af achillessenebetændelse​

Fysioterapi er ofte nødvendig i kampen mod akut, sub-akut og kronisk akillessenebetændelse.

En specialiseret fysioterapeut indenfor akillessene lidelser vil hjælpe patienten med problemer der medvirker i udvikling af achillessenebetændelse. Stabilitetstræning af anklen og foden for at rette op på eller forebygge hyperpronation af foden, styrketræning af lægmuskler med det formål at undgå unødvendige kompensationer og nervemobilisering af iskias nerven for, at stabilisere nerveaktiviteten er alt nødvendigt for, at optimere forholdene i og omkring akillessenen.​

Fysioterapeuten (fysioterapeut med speciale i achillessenebetændelse) vil ligeledes sørge for, at træningsforholdene såsom træningsmængde, valg af træningsaktiviteter og træningsintensiteten er optimal i forhold til det individuelle problem.

Gode øvelser for achillessenebetændelse

​Nyere forskning viser at excentrisk træning af senevæv og senebetændelse såsom achillssenebetændelse er særdeles effektivt. Mekanismerne fungere således at væsken i senevævet bliver presset ud, kalkaflejringerne og stivheden af senen bliver optimeret og neurovaskulariseringen reduceret.

Excentrisk achillessenebetændelse øvelse
Træningen skal anvendes som et forløb på 10-12 uger. Dagligt skal 2 træningspas laves (morgen og aften) 5 dage om ugen. Træningspassene skal alle indeholde 3 sæt af 15 gentagelser.​

Vejledning af excentrisk akillessenebetændelse øvelse:

Stå med begge fødder på et trappetrin
Kom op at stå på tæerne med hjælp af begge fødder
Overfør vægten over på det skadede ben
Langsomt (3-6 sek) sænk kroppen til hælen så langt ned som muligt
Øvelsen skal gennemføres med knæet med både strakt og bøjet.​