Golfalbue - Epicondylitis Medialis

Forfatter: Victor Christiansen, Osteopat Stud. D.O., B.Sc. i Fysioterapi

Medforfatter: Ívar Dagsson, Doktorgrad i Osteopati, B.Sc. Fysioterapi, INS behandler.

Fagligt opdateret: 17.06.21

Hvad er golfalbue?

Epicondylitis medialis eller golfalbue er en betegnelse for en overbelastningsskade, der opstår på indersiden af albuen, hvor en gruppe af underarmens muskler hæfter. Musklerne i denne gruppe har til formål at bøje håndleddet og finger leddene (Sundhed.dk).

Hvorfor opstår golfalbue?

Golfalbue kan bl.a. opstå ved gentagne belastninger af musklerne på indersiden af underarmen, fx ved fysisk arbejde eller under fritidsaktiviteter. Disse belastninger der kræver bøj og vrid af håndleddet, vil området på indersiden af albuen, hvor disse muskler hæfter, blive overbelastet. Denne overbelastning vil således medføre, at der opstår en inflammatorisk tilstand i muskelsenen.

Symptomer på golfalbue

Symptomer på golfalbue er lette til moderate smerter på indersiden af albuen, som forværres ved brug af hånden. Smerterne kan eksempelvis opstå ved aktiviteter såsom at bære indkøbsposer, skænke og drikke, og arbejde med hånden.

Smerterne kan i mange tilfælde først opstå et par dage efter en kraftig overbelastning. Det kan føles som murrende smerte, og ofte stråler det ned i underarmen mod håndleddet.

Årsager til golfalbue

Al evidens peger på, at golfalbue kommer primært af gentagende ensidigt arbejde. Det kan fx opstå ved brug af skruetrækker, malerpensel eller køre trillebør. Med andre ord kan man sagtens få golfalbue uden at have spillet golf (Sundhed.dk).

​Golfalbue og osteopati

​Smerten man mærker ved en golfalbue skyldes inflammation. Årsager til inflammation er altid multifaktuel. Mekanisk belastning, neurologisk, kemisk og vaskulær påvirkning bidrager altid til udvikling af inflammation. Det kan derfor være nødvendigt at undersøge om noget vedligeholder tilstanden, hvis smerterne ikke er gået væk efter nogle måneder.

Dårlig cirkulation kan medvirke til at den mængde blod der skal ud til armen for at hele golfalbuen, ikke er tilstrækkelig. Samtidig kan dårligt venøst tilbageløb få blodet til at stase og skabe øget tryk, som igen er med til at øge smerten. Øget eller nedsat neurologisk aktivitet af ulnar nerven er ligeledes altid en del af årsagen.

Hvor lang tid tager golfalbue?

At komme over en golfalbue afhænger af mange forskellige faktorer, så som hvor længe man har gået med det inden behandling, hvilket arbejde man har, og ens generelle helbred.

50-70% af personer med golfalbue bliver symptomfrie. Prognosen er bedst ved hurtig behandling efter skaden er opstået.

Typisk har man golfalbue i nogle måneder, men ved alvorlige tilfælde kan tilstanden vare i flere år hvis de rigtige årsagssammenhænge ikke findes og håndteres optimalt.

Behandling af golfalbue​

​Målet med behandling af golfalbue er at hjælpe muskelsenen, der hæfter på indersiden af albuen, med at hele. Antiinflammatorisk medicin, så som ibuprofen, kan lindre smerterne, og ved kraftige smerter kan ens læge give en indsprøjtning med kortison som hæmmer inflammationen i området.Derudover behandler mange fysioterapeuter og behandlere golfalbue vha.:

Disse behandlinger kan dog have begrænset effekt på golfalbue hvis der ligger andre årsagsfaktorer bag tilstanden.

Osteopatisk behandling af golfalbue

Osteopatisk behandling af golfalbue tager udgangspunkt i en holistisk tilgang baseret på konceptet om at kroppen er en dynamisk funktionel enhed hvor alle dele af kroppen er indbyrdes forbundet.

Hvis man har haft golfalbue i en længere periode, og ikke føler det er blevet bedre med aflastning eller diverse øvelser, er der stor sandsynlighed for at der ligger andre faktorer bag, som bidrager til at vedligeholde smerten.

En osteopat inddrager alle kroppens systemer i sin behandling, herunder det biomekaniske, neurologiske, cirkulatoriske og metaboliske system, samt psykiske faktorer. Ud fra disse systemer finder osteopaten årsagssammenhængene og behandler disse vha. forskellige mobiliserings og manipulationsteknikker, samt giver gode råd om forebyggelse og genoptræningsøvelser.

​Gode råd mod golfalbue

​Det er en god ide at undgå aktivitet og belastninger, der giver smerter. Hvis man har et arbejde, der kræver at man bruger hænderne, kan man forsøge at bruge modsatte hånd til nogle af opgaverne for at give aflastning. For nogle hjælper det at bruge et albuebind, som kan aflaste muskelsenen.

Antiinflammatorisk medicin som fx ibuprofen, kan lindre smerterne, da det er inflammationen der gør ondt, men da inflammationen også er nødvendig for at området skal kunne hele, kan det være bedst at undgå, medmindre smerten er for stor (Sundhed.dk).

Øvelser mod golfalbue

I videoen længere oppe i artiklen kan du se øvelser for golfalbue.

• Golfalbue øvelse 1: Siddende fleksion af håndleddet med underarmen hvilende på låret eller et bord. Start med en vægt som kan laves 10-15 gentagelser af 3 omgange uden at det forværrer smerterne. Det må godt gøre ondt, men ikke mere end 1-2 timer efter.

• Golfalbue øvelse 2: Siddende udadrotation af underarmen med underarmen hvilende på låret eller et bord.​ Sid med albuen i 90 grader og udadroter underarmen til du ikke kan komme længere og drej tilbage til start.

Øvelserne kan laves hver dag eller hver anden dag. Forsøg at øge modstanden en smule hver uge, uden at smerterne forværres.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev​

Udfyld formularen herunder og hold dig løbende opdateret.​

Eller kontakt os herunder

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt