​Kontakt os:

​​Kig forbi:

Følg os på Facebook:

Skuldersmerter

Behandling af skulderskader, ondt i skulderen, ustabil skulder, indeklemning (impingement), rotator cuff, frossen skulder, slimsækbetændelse i skulderen, kraveben problemer, stram ledkapsel skulder, skulder- nakkesmerter, smerter mellem skulderblade.

Skulderen – en kompleks enhed

Skulderleddet består af tre led og én artikulation, hvilket kræver ekstrem koordinering af alle faktorer, der stabiliserer leddet. Dette gør skulderleddet til et af kroppens mest komplekse led. Dets store bevægelighed samt dårlige stabilitet gør skulderen udsat for smerter og skader i det daglige og under sportsudøvelse.

Hvad kan påvirke skulderen?

Skulderleddet har relation til stort set alle områder i kroppen, hvilket gør leddet svært at behandle.

• Kraniet – kranienerver forsyner muskler, der er vigtige for skulderleddet - læs mere om kranio sakral terapi her
  • Nakken/halsen – nerver, muskler og ledbånd påvirker skulderleddet mekanisk og neurologisk - læs mere om nakkesmerter her
  • Brystkassen – er det vigtigste område ift. heling og restitution af skulderen, da blodtilførslen til leddet styres herfra. Brystkassen har ligeledes stor betydning ift. bevægeligheden af skulderleddet.
  • Lænd og bækken – Latissimus dorsi, den brede rygmuskel, udspringer fra forsiden af skulderen og hæfter på siden af lændehvirvlerne samt på bækkenet. Fejlstillinger og/eller dårlig bevægelighed af lænd og bækken kan påvirke skulderleddet mekanisk - læs mere om rygsmerter her
  • Underekstremiteterne – påvirker skulderleddet via. bækkenet.
  • Hormonsystemet – uregelmæssigheder i hormonsystemet kan bl.a. biddrage til knogledannelse under acromion (skulderhøjden), hvilket kan forårsage impingement i skulderen (afklemning).
  • Fordøjelsessystemet – irritabel tyktarm, dysbiosis, candidiasis m.m. kan ændre metabolismen i kroppen således, at der udvikles lettere ”betændelsestilstande” (inflammation) - læs mere om mavesmerter her

Kravebenet

Skulderen kan ikke bruges uden også at bevæge kravebenet. På kravebenet hæfter muskler, ledbånd og bindevæv, som har relation bl.a. til nakke/hals, brystkasse, organer i brystkassen og organer i abdomen. Derfor kan problemer i ovennævnte områder give skulderproblemer.

Nakke- og skuldersmerter - Skelettet som et stativ

Skelettet´s allevigrigeste funktion er at beskytte vores indre vitale organer, altså dem der holder os i live. En anden vigtig funktion er at fungere som et ophæng for  de samme organer, for at opretholde en fast stilling i kroppen og ligeledes via åndedrætsmusklen at fungere som motor for organsystemet. Derfor kan længevarende siddestillinger og/eller dårlig holdning give negativ funktion i hele organsystemet. Idet at skelettet fungerer som en slags ophæng, kan de strukturer der hænger på skelettet også tunge skelettet hvis forholdene bliver negative, eksembelvis ved netop dårlig holdning og ensidigt siddestillende arbejde, og derved give skulder- og nakkesmerter.

Gode råd mod nakkesmerter og skuldersmerter

• Skift arbejdsstilling flittigt og brug hæve sænkebord hvis muligt
  • Dyrk konditontræning flere gange ugentligt
  • Træn muskelkorsettet (core musklerne) for at holde organerne på plads og at afhjælpe rygsøjlen
  • Hold dig fra mad der giver smerte, oppustethed eller kramper i maven
  • Øvelse 1: Stræk forsiden af brystkassen ud, eksempelvis liggende på ryggen på pilates bold eller sæt albuerne på dørekammen og læn dig fremover - hold strækket i 30 til 60 sekunder ad gangen.
  • Øvelse 2: Sid på en stol og roterer overkroppen til den ene side, tag fat i ryglænet og skub/træk dig ud til yderstilling. Hold strækket i 30 til 60 sekunder.

Osteopati

Osteopati undersøger og behandler kroppen som en helhed og har fokus på, hvordan de forskellige dele arbejder og påvirker hinanden. Hvis årsagen/årsagerne til skuldersmerten (se ovenstående) er fjernet, vil kroppen være i stand til at hele sig selv.

Skuldersmerter har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati her

Om​ Aarhus Osteopati