​Kontakt os:

Følg os på Facebook:

Knæsmerter - knæskader

Knæskader

I Danmark løber ca. 25 % af den voksne befolkning, og 800.000 danskere får årligt en løbeskade, som medfører, at de ikke kan fastholde den aktive livsstil. Knæsmerter er en af de hyppigste løbeskader, og det anslås, at omkring 15 % af den danske befolkning har en eller anden form for knæskade. Der findes mange typer knæskader, men under dette er de hyppigste beskrevet:

Forreste knæsmerter (patellofemoralt smertesyndrom)

Smerterne er lokaliseret foran knæet, omkring eller bag knæskallen. Smerterne opstår oftest ved langvarige løbeture, men ved fremtrådte smertetilstande kan smerten opstå pludseligt.

Årsager til forreste knæsmerter skyldes ofte fejlstilling i bækkenet (skævt bækken), rygsmerter (læs mere om rygsmerter her), iskias (læs mere om iskias her), piriformissyndromet (læs mere om piriformissyndromet her) og ustabilitet i bækken og knæ.

Bruskskader (chondromalecia)

Skader på brusken kan opstå både bag på knæskallen, på lårbensknoglen eller på underbensknoglen. Disse skader opstår ved forkert glid af selve knæskallen. Symptomer på chondromalecia er væskeansamling i knæet, smerter bag knæskallen, følelse af varme eller manglende bevægelighed af knæet.

Årsager til bruskskader er ofte traumatiske eller i forbindelse med ulykker på knæet.

Irriteret slimhinde (plica)

Plica er en del af den forreste kapsel i knæleddet. Den er en slags tynd slimhinde, der skal indkapsle ledvæsken i knæet. Overbelastning af plica´en kan medføre, at den bliver irriteret og hævet, hvilket i sidste ende gør den fortykket. Smerterne opleves som en trykken omkring knæskallen, som ofte jager. Længere løbeture og intervaller kan give inflammation og væskeansamling i knæet.

Årsager til plica smerter er ofte fejlstilling i bækkenet (skævt bækken), rygsmerter (læs mere om rygsmerter her), iskias (læs mere om iskias her), piriformissyndromet (læs mere om piriformissyndromet her), blæreproblemer (inkontinens eller gentagende blærebetændelse) og ustabilitet i bækken og knæ.

Løberknæ (tractus iliotibialis syndrom)

Løberknæ betegner inflammation (betændelsestilstand) i tilhæftningen og/eller slimhinden af den lange, brede sene (tractus iliotibialis), der løber på ydersiden af låret til den øverste del af skinnebenet. Tilstanden opleves som murende/jagende smerter på ydersiden af knæet, som kan udstråle langs ydersiden af låret og underbenet ved belastning af knæet. Når tilstanden har udviklet sig til regulært løberknæ, vil førnævnte symptomer ligeledes opleves dagen/dagene efter løbeturen.

Springerknæ (infrapatellar tendinopati)

Fra knæskallen udspringer en kraftig sene, springersenen, som har tilhæftning på underbensknoglen. Denne sene er vigtig for kraftoverførsel ved eksplosive aktiviteter, eksempelvis under intervalløb, spring/sprint eller bakkeløb. Overbelastning af senen kan føre til inflammation. Symptomerne vil være smerter under knæskallen, som provokeres ved belastning af knæet, eksempelvis ved trappegang, hop eller vægtoverførsel på selve knæet.

Undgå knæskader

Knæet er et led, der befinder sig midt imellem to meget vigtige dele af kroppen, nemlig bækkenet og foden. Ved løb modtager foden den mekaniske belastning fra underlaget, og bækkenet fordeler belastningen til resten af kroppen. Knæets rolle er at fordele og videreføre belastningen fra foden til bækkenet. Derfor er det yderst vigtigt, at fodleddet og bækkenleddet har optimal bevægelighed, da de fleste muskler og bindevæv, som passerer til knæet, netop har deres udspring fra fod og bækken. Dysfunktion i bækken og fod kan derfor bidrage til, at knæet overbelastes. Ved at opretholde smidighed i ovennævnte led kan knæskader holdes på afstand og smerter i knæet undgås. Følgende øvelser kan være nyttige at lave både inden og efter løbeturen.

Tips til at undgå knæskader:

• Lyt til kroppen - hvis benene smerter eller føles tunge og trætte, skal du holde en eller to dages pause.
  • Hvis du har et siddestillende arbejde, er det ekstra vigtigt at arbejde på smidigheden i kroppen i kombination med løb.
  • Tænk over, hvad du spiser - madvarer, der giver dig oppustethed og mavekramper, har negativ indvirkning på løb. ​

Aarhus Osteopat - osteopati og fysioterapi

- Eksperter i diagnose og manuel behandling af bl.a. løbesmerter, herunder knæsmerter.

Knæskader har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi her

Om​ Aarhus Osteopati