11.05.23

Hvad er et normalt blodtryk og hvordan måler man blodtryk?

Blodtrykket er en vigtig faktor, når det kommer til at opretholde en god sundhedstilstand. Det kan have stor indflydelse på dit hjerte og dine arterier og kan påvirke dit helbred på både kort og lang sigt. Men hvad er blodtryk egentlig, og hvordan måles det korrekt? I dette indlæg vil vi undersøge emnet blodtryk og blodtryksmåling.

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er et normalt blodtryk og hvordan måler man blodtryk?

Hvad angiver en blodtryksmåling?

En blodtryksmåling angiver, hvor meget tryk blodet udøver på væggene i arterierne, som det bevæger sig rundt i kroppen. Blodtrykket er en vigtig indikator for hjerte-kar-sundhed og kan give en indikation af, om hjertet og blodkarrene arbejder korrekt.

Hvad er et normalt blodtryk?

Et normalt blodtryk er typisk mellem 90/60 mmHg og 120/80 mmHg for voksne. Blodtrykket angives som to tal, systolisk blodtryk (øverste tal) og diastolisk blodtryk (nederste tal), som måles i millimeter kviksølv (mmHg). Det systoliske blodtryk angiver trykket i arterierne, når hjertet trækker sig sammen, mens det diastoliske blodtryk angiver trykket i arterierne mellem hjerteslagene.

Hvilket tal i blodtryk er det farligste?

Det diastoliske tal (det nederste tal) er det farligste, hvis det er for højt.

Det kan betyde, at arterierne er for snævre, og at hjertet skal arbejde hårdere for at pumpe blodet rundt i kroppen. Dette kan over tid medføre skader på hjertet og andre organer i kroppen.

Hvad skal blodtrykket være når man er 65 år?

Blodtrykket bør være under 140/90 mmHg for personer over 65 år.

Med alderen kan arterierne blive stivere og mindre elastiske, hvilket øger modstanden mod blodgennemstrømningen og dermed også blodtrykket.

Hvor lang tid skal der gå mellem blodtryksmålinger?

Der bør gå mindst 1-2 minutter mellem blodtryksmålinger for at give blodkarrene tid til at slappe af og genopbygge.

Hvornår er det bedst at måle blodtryk?

• Det er bedst at måle blodtrykket om morgenen, inden man spiser morgenmad og tager medicin.
  • Det er også vigtigt at sidde stille i mindst 5 minutter inden målingen, og ikke have røget eller drukket kaffe indenfor 30 minutter før målingen.
  • For at undgå at andre faktorer har påvirkning eller betydning for målingen, så man kan opnå det mest nøjagtige resultat.
  • Af samme grund måles blodtrykket som regel også af 3 omgange.

Hvad er forhøjet blodtryk?

Forhøjet blodtryk, også kaldet hypertension, er defineret som et systolisk blodtryk (det øverste tal) på 140 mmHg eller derover, eller et diastolisk blodtryk (det nederste tal) på 90 mmHg eller derover. Ved gentagne målinger over dette niveau kan det kræve behandling.

Højt blodtryk kan medføre skader på arteriernes vægge og øge risikoen for hjertesygdomme, blodprop, apopleksi, nyreskader og øjenproblemer. Højt blodtryk kan også forårsage en overbelastning af hjertet, som kan føre til hjertesvigt.

Hypertension udvikler sig normalt gradvist over tid, og ofte viser det ingen symptomer i starten. Derfor kan det være svært at opdage uden regelmæssige blodtryksmålinger. I de fleste tilfælde kan man ikke finde årsagen til forhøjet blodtryk.

Men der er dog nogle faktorer, der kan øge risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk, såsom overvægt, manglende motion, stress, rygning, højt saltindtag og arvelige faktorer.

Behandlingen af forhøjet blodtryk kan omfatte livsstilsændringer, såsom en sund kost og regelmæssig motion, og/eller medicin. Det er vigtigt at behandle højt blodtryk for at mindske risikoen for alvorlige komplikationer.

Hvad er for lavt blodtryk?

For lavt blodtryk, også kendt som hypotension, er defineret som et blodtryk, der er betydeligt lavere end det normale niveau for en individuel person, ofte med systoliske værdier under 90 mmHg og diastoliske værdier under 60 mmHg.

Tilstanden kan kræve opmærksomhed, især hvis den medfører symptomer.

Lavt blodtryk kan forårsage utilstrækkelig blodgennemstrømning til kroppens organer, hvilket kan medføre symptomer som svimmelhed, besvimelse, træthed, koncentrationsbesvær og i alvorlige tilfælde chok.

Hypotension kan opstå på grund af en række årsager, herunder dehydrering, langvarig sengeleje, graviditet, visse medicinske tilstande og medicinering, samt pludselige ændringer i kropsposition.

Hypotension udvikler sig ofte hurtigt og kan være lettere at identificere på grund af de tilknyttede symptomer. I nogle tilfælde kan årsagen til lavt blodtryk findes, men i andre tilfælde er det mere udfordrende at identificere en klar årsag.

Selvom hypotension generelt anses for at være mindre alvorlig end hypertension, er det vigtigt at søge lægehjælp, hvis symptomer på lavt blodtryk opstår, da det kan være et tegn på underliggende problemer.

En sund livsstil, inklusive tilstrækkelig hydrering, afbalanceret kost og regelmæssig fysisk aktivitet, kan bidrage til at håndtere og forebygge tilstanden.

Osteopati og blodtryk

Osteopati kan ikke og skal ikke erstatte vigtigt medicin der regulerer blodtrykket. Osteopati kan dog afhjælpe kroppens autonome nervesystem, det system der styrer og regulerer blodtrykket i kroppen.

Osteopatisk behandling opleves ofte afstressende og velværdsøgende. Desuden underviser vi i at passe på kroppens systemer og forståelse heraf, hvilket kan være forebyggende.

Jens fortæller om blodtrykket

I denne video kan du blive klogere på hvordan blodtryk og pulsen arbejder sammen.