23.03.23

Hvad er apopleksi og hvordan forebygger man det?

Apopleksi er en blodprop eller en blødning i hjernen. Det sker pludseligt, men hvad er det egentligt der sker? Hvad er årsagen? Hvordan kan man forhindre det? Disse spørgsmål vil blive besvaret i dette indlæg.

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er apopleksi og hvordan forebygger man det?

Hvad er apopleksi?

Apopleksi er også det man kalder et slagtilfælde eller et stroke, og det defineres som et pludseligt opståede lo­kaliserede neurologiske udfaldssymptomer af formodet vaskulær genese med en varighed på over 24 timer. Hvis symp­tomvarighed er mindre end 24 timer, betegnes tilstanden som transi­torisk cerebral iskæmi (TCI). Det forekommer enten på grund af en blodprop eller en blødning i hjernen.

Apopleksi er den næsthyppigste dødsårsag i Danmark og den hyppigste årsag til nedsat funktionsevne. Det er en hyppig folkesygdom, 11.000 bliver diagnoseret årligt og 75.000 danskere lever med apopleksi.

Hvilke symptomer er der ved apopleksi?

Symptomerne afhænger af, hvilken del af hjernens blod­forsyning og dermed hvilket område af hjernen der ram­mes, og dertil hvilke funktioner der påvirkes. Alle hjernens funktioner kan i princippet rammes, men nogle rammes oftere end andre, der mangler forklaring på årsagen til dette. Med apopleksi udvikles symptomerne over få sekunder, eventuelt få minutter.

De typiske symptomer er:

• en halvsidig lammelse af ansigt, arm, hånd, ben eller kroppen,
  • urininkontinens,
  • ændret tale og/eller syn,
  • påvirket bevidsthed og orientering,
  • svimmelhed,
  • manglende kontrol af kroppen.

Hvad er årsagen til apopleksi?

Sygdommen forårsages af nedsat eller ophævet blodfor­syning til et område af hjernen og viser sig i de blod­kar, der fører blodet til hjernen.

I 10-15 % af tilfældene er det forårsaget af en blødning i hjernen, og i 80-85 % af tilfældene er det grundet en blodprop i hjernen.

50 % af blodpropperne skyldes årefor­kalkning i de store og mellemstore arterier med enten lokal blodprop eller en blodprop, der føres med blodet, 25 % er forårsaget af åreforkalkning, 20 % skyldes en blodprop fra hjertet, og de sidste 5 % opstår på grund af andre og hver især sjældne årsager.

De hyppigste risikofaktorer er:

• alder
  • forhøjet blodtryk
  • diabetes
  • atrieflimren
  • iskæmisk hjertesygdom
  • carotis­ stenose
  • tidligere TCI/apopleksi
  • rygning
  • stort alkohol­forbrug
  • fysisk inaktivitet
  • overvægt
  • forhøjet kolesterol

Hvordan behandles apopleksi?

Apopleksi skal behandles akut og kræver indlæggelse og behandlingen vælges efter årsag. Herefter igangsættes genoptræning af de nedsatte eller tabte funktioner hurtigst muligt og gerne indenfor det første døgn.

Den bedste funktion opnås inden for 6 måneder og kun halvdelen genvinder normal funktion og 13% dør inden for den første måned. Derfor kræver det intens genoptræning.

Der er god dokumentation for effekt af en række specifikke, terapeutiske interventioner såsom styrke-, konditions- og balancetræning samt træning af hukommelses- og hverdagsaktiviteter.

Hvordan håndteres apopleksi?

Apopleksiens forløb og prognose afhænger først og fremmest af sværhedsgraden. Jo sværere apopleksien er, desto længere tid ta­ger det at nå den bedst mulige funktionsevne. Patienter med blødning har generelt sværere symptomer end patienter med en blodprop. Apoplek­siens undertype har dog ingen direkte indflydelse på prognosen.

Der er to ting der mange med apopleksi kæmper med efterfølgende.

1. Det er evnen til fuldt ud at acceptere og håndtere den nye livssituation, som tager helt naturligt flere år, fordi kun halvdelen genvinder normal funktion og deres liv skal tilpasses til det.
  2. Derudover ses vedvarende træthed hos ⅓ og tilstanden er ofte kronisk og påvirker i væsentlig grad funktionsevne og livskvalitet.

Hvordan kan man forebygge en apopleksi?

Det bedste du kan gøre for at forebygge en apopleksi, er at ændre din livsstil og gå til lægen og få forebyggende medicin, hvis du kan sætte tjek ved mange af risikofaktorerne nævnt tidligere.

En sund livsstil indebærer regelmæssig fysisk aktivitet både træning af kondition, styrke og balance, skære ned på alkohol, rygestop, sund og varieret kost.

Det kan være mange ting at ændre på en gang, så start stille og roligt med en ting ad gangen. Det vigtigste er, at du kommer i gang med det og vedligeholder de gode ændringer.

Osteopati og apopleksi

Apopleksi er resulterer ofte i strukturelle skader i hjernen. Osteopati kan ikke kurere strukturelle skader i kroppen. Vi har dog mange apopleksi patienter på klinikkerne, hvor vi arbejder med de spændinger i muskler og bindevæv der er opstået som følge af apopleksi. Vi oplever at osteopatisk behandling kan fremme velvære hos apopleksi patienter.

Prøv disse øvelser for svimmelhed

Mange oplever med apopleksi oplever svimmelhed og nedsat bevægelighed i led der er ramt af lammelsen. Disse strækøvelser kan hjælpe på begge dele og de kan udføres i netop det tempo du finder mest behageligt.