23.03.23

Hvad er overgangsalder og hvad sker der i kroppen?

Overgangsalderen rammer alle kvinder, men det varierer meget fra kvinde til kvinde, hvilke gener man oplever og i hvilken grad de generer. Men hvorfor er det forskelligt og hvad kan man gøre ved det? Læs med videre hvis du vil blive lidt klogere på overgangsalderen.

Ivar Dagsson
Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Hvad er overgangsalder og hvad sker der i kroppen?

Hvad er definitionen på overgangsalder?

Overgangsalderen er tiden før og omkring den sidste menstruation. Det kaldes også klimakteriet. Overgangsalderen er overgangen til menopause, og man er i menopause når man ingen menstruation har haft i 1 år. 

For de fleste kvinder kommer man i menopause ved 45-55 årsalderen. Derfor er det også varierende fra kvinde til kvinde hvornår overgangsalderen starter. Men det afgøres af arv, størrelsen på ens ovariereserve, rygning og stråling eksempelvis i forbindelse med kemoterapi. 

Overgangen til menopause kan indeholde tegn og symptomer, som flere kvinder oplever som generende. Nogle oplever ingen gener og menstruationsblødninger holder bare op gradvist eller pludseligt. Men mange oplever gener og hvis de er svære kan man få behandling for dem.

Hvad oplever man ved at være i overgangsalder?

Nogle af de tegn og symptomer der generer flere kvinder er følgende: 

  • Blødningsforstyrrelser i form af at de menstruelle blødninger bliver mere uregelmæssige og vekslende. Det kan komme til udtryk ved længere pause mellem blødninger, hyppigere blødning, kraftigere blødninger. De er uforudsigelige men ender med jo tættere man kommer på menopause at være mindre og færre. 
  • Hedeture og svedtendens og følsomhed overfor temperatursvingninger er også et hyppigt symptom. Hedeturene er en pludselig varme i overkrop og hoved. De kan vare flere minutter og man kan samtidigt opleve uro og hjertebanken. Ofte forekommer de om natten og kan derved medføre dårlig søvnkvalitet. Der er forskellige ting som kan fremprovokere hedeture, eksempelvis kaffe, stress, stærk og krydret mad, alkohol og varme omgivelser. De kan fortsætte ind i menopausen et par år, men bliver gradvist aftagende. Gennemsnitlig varer hedeturene 4 år og 5-10 hedeture i løbet af en dag. 
  • Slimhindeforandringer hvor slimhinderne i særligt underlivet bliver tyndere og mere sarte. Det kan føre til tørhed i underlivet, som kan give problemer i forbindelse med sex. Derudover kan man lettere få blærebetændelse. Slimhinderne i resten af kroppen kan også påvirkes og man kan blandt andet tørre øjne. 
  • Knogletab er almindelig aldersbetinget, som begynder i midt 30’erne hos begge køn. Kvinder mister cirka 1 % årligt og i overgangsalderen kan kvinder miste op til 6 % årligt. Ved øget knogletab er der også en øget risiko for knoglebrud.
  • Risikoen for hjertekarsygdomme stiger i overgangsalderen, hvor den bliver lige så høj som risikoen for mænd. 
  • Psykiske symptomer oplever flere kvinder også i forbindelse med overgangsalderen. Nogle får depression, særligt hvis de tidligere har haft depression eller større humørsvingninger ved menstruation og graviditet. Nogle oplever også nedsat overskud på grund af de natlige hedeture og dårlig søvn. For mange kan overgangsalderen være en hård tid at nå til i livet, og synet på overgangsalderen spiller også en rolle til hvordan man kommer igennem perioden. 

Hvad er det der sker i kroppen og hvorfor?

Æggestokkene holder op med at danne de to kvindelige kønshormoner, østrogen og progesteron i overgangsalderen. Østrogen opbygger og styrker slimhinderne i underlivet og modvirker knogletab og forebygger åreforkalkning. Derfor forekommer tørhed i underlivet, øget tendens til blærebetændelse, øget knogletab og større risiko for hjertekarsygdomme. Progesteron sørger for at menstruationen er regelmæssige. Manglen på dette hormon er årsagen til blødningsforstyrrelserne.

Hvad kan man gøre ved overgangsalder og de problematikker man kan opleve i forbindelse med det?

Man kan komme i hormonbehandling for slimhindeforandringer og hedeture. Slimhindeforandringerne kan behandles lokalt i underlivet med en creme eller en stikpille. Hedeture behandles med østrogentilskud i form af tabletter, hudgel, spray og plaster, så det påvirker hele kroppen. Medicinsk behandling udarbejdes med egen læge, da der er bivirkninger og øget risiko for andre sygdomme, som skal snakkes om. Den lokale behandling i underlivet er ikke farlig og kan tåles af alle. 

Ellers kan også selv gøre noget ved problematikkerne man kan opleve i overgangsalderen. Her anbefales sundhedsstyrelsens gense livsstilsråd om: 

  • Regelmæssige fysisk aktivitet da det virker på temperaturregulering, hormonbalancen, humør og kropsstyrke. 
  • Varieret kost. Undgå fødevarer der fremprovokerer dine hedeture. Umættet fedt er godt for kredsløb, led og hjerne. D-vitamin og calcium styrker knoglerne. 

For mange er det søvnen der er det største problem i overgangsalderen. Det kan afhjælpes ved: 

  • Undgå koffein, alkohol, mad og cigaretter lige før sengetid
  • Vær fysisk aktiv i løbet af dagen – ikke for tæt på sengetid
  • Prøv at komme af med tankemylder ved at nedskrive tanker og praktiske gøremål inden sengetid
  • Prøv afspænding eller åndedrætsøvelser for at opnå ro før sengetid
  • Undgå lys fra skærme før sengetid
  • Brug ørepropper mod støj
  • Brug kun sengen til søvn og sex
  • Tag kun korte middagslure før kl.14
  • Få en regelmæssig soverutine, gå i seng og stå op samme tid

Andre gode råd: 

  • Hold vægten normal, det giver færre hedeture
  • Fortsæt din seksuelle aktivitet. Brug glidecreme til at lindre gener i form af tørhed
  • Vask det intime område med kun vand 
  • Træn bækkenbunden 2-3 gange dagligt. Det reducerer risiko for inkontinens.

Osteopati og overgangsalderen

Overgangsalderen er en naturlig og nødvendig proces de fleste kvinder skal igennem. Osteopati kan hverken fremme eller påvirke den hormonelle proces der vedrører overgangsalderen. Vi oplever dog, at osteopatisk behandling kan have positiv effekt på symptomer såsom svedeture, ryg- og bækkensmerter, dårlig velvære m.m. der måske er forbundet med overgangsalderen.

Kirstine viser øvelser til bækkenbunden

Bækkenbundstræning var et af de gode råd du selv kan udføre. Se med i video for at få inspiration til hvilke øvelser du kan gøre gøre brug af.

Øvelserne kan laves på to måder – enten med et ben ad gangen eller med begge ben. Husk at gøre brug af vejrtrækningen.