Irritabel tyktarm​ (IBS)

Lær mere om irritabel tyktarm også kendt som IBS​ på denne underside

Irritabel tyktarm​ (IBS)

Irritabel tyktarm (Irritable Bowel Syndrome – IBS) er muligvis ikke en egentlig sygdom, men en betegnelse for en række almindeligt forekommende symptomer fra den nedre del af mave-tarmkanalen såsom mavesmerter, oppustethed og vekslende afføring. Op mod 20 procent af befolkningen er ramt af irritabel tyktarm, men den præcise årsag er stadig ukendt.

Irritabel tyktarm? Bestil tid i dag

Ivar Dagsson

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat DO, M.D.O., Autoriseret Fysioterapeut & INS Behandler

Irritabel tyktarm symptomer

Der er rigtig mange symptomer der kan indikere irritabel tyktarm;

Ondt i maven, kramper, kvalme, uregelmæssig afføring, oppustethed, smerter i ryggen, candida, smerter i maven, oppustethed, diarré, forstoppese, smerter i ryggen (ondt i ryggen), tynd afføring, mavegener, luft i maven, kramper i maven, mavekramper, sure opstød, refluks, intolerance, laktose intolerance, gluten intolerance, fødevare intolerance, hård mave, tynd mave.

Hvor længe varer irritabel tyktarm?

Irritabel tyktarm er en syndrom som opstår over lang tid med symptomer der gradvist bliver ​dårligere og dårligere. Derfor kan irritabel tyktarm vare igennem mange år, hvis ikke årtier.

Med den rette osteopatiske hjælp og vejledning kan udviklingen af irritabel tyktarm blive bremset og forbedret.

Det kræver dog en stor egen indsats ift at nedsætte stress, pleje søvn, dyrke sund kost og motion m.m.

Irritabel tyktarm​

Irritabel tyktarm angst og depression

Mave-tarm systemet siges ofte at være kroppens anden hjerne idet fordøjelsen har sit eget liv. Fordøjelsen er overordnet styret af hjernen men maven har derudover sit helt eget system auerbach og meissner. I fordøjelsen bliver serotonin produceret, som er et lykkehormon. Dette hormon skal ligeledes agere som signalstof i hjernen.

Studier viser at maveproblemer kan have betydning for mentalt helbred.

Stress påvirker irritabel tyktarm

Kroppens autonome nervesystem, para- og sympatikus, styrer overordnet alle funktioner i kroppen som vi ikke er herre over, eksempelvis fordøjelsen. Mave- tarmsystemet er styret af parasympatikus og sympatikus aktiverer vores skeletmuskler. Når parasympatikus er på sit højeste så er sympatikus på sit laveste. Under stress så har det autonome nervesystem suverænt aktiveret det sympatiske system, dvs. at mave- tarmfunktionen er derfor dårlig.

Over tid vil stress nedbryde den sunde mavefunktion. Stress og angst kan i nogle tilfælde medføre diarré og andre mavelidelser.

Irritabel tyktarm stress

Omvendt så kan mavesystemet ligeledes påvirke det autonome nervesystem og medføre øget stress tilstand i kroppen. Når fordøjelsen ikke fungerer så bliver feed-back systemet til og fra hjernen særdeles aktiveret. Det betyder at kroppens tilstand kan blive anspændt og stresset.

Irritabel tyktarm kvalme

Kvalme er ét af mange symptomer på irritabel tyktarm.

Når personer der lider af irritabel tyktarm spiser skal deres mave- tarmsystem kompensere for en række funktioner som tarmsystemet ikke kan varetage.

Ofte er mavesyren uregelmæssig, tarmfloraen er dårlig og/eller peristaltikken i tarmene svag. Derfor skal andre områder i fordøjelsen oppe sig og arbejde hårdere. Produktionen af galde og aktivering af bugspytkirtlen er to af mave- tarmsystemets kompensationsmekanismer. Dette fører til ondt cirkel hvor kvalme, mavekramper, sure opstød m.m. kan opstå.

Irritabel tyktarm og børn​

Alle kan udvikle irritabel tyktarm inklusiv børn. Symptomer på irritabel tyktarm hos børn er for det meste mavesmerter, forstoppelse og diarré (NIDDK).​ Forældre skal ligge mærke til om deres børn ofte føler sig svimmel, have kvalme, lav appetit, være oppustet, skiftende forstoppelse eller diarré og have meget luft i maven.

Ivar fortæller lidt mere om irritabel tyktarm

Diagnosen irritabel tyktarm (IBS)

IBS diagnosen stilles på baggrund af en række symptomer der kan tyde på irritabel tyktarm (se ovenstående) og samtidig af udelukkelsesmetoden, dvs. at alle andre patologier (sygdomme) kan udelukkes. Dette kan ske efter scanninger, endo- eller coloscopi, blodprøve osv.

Irritabel Tyktarm Træthed

Træthed er et velkendt symptom hos mennesker der lider af irritabel tyktarm.

Irritabel tyktarm medfører ofte ændret afføringsmønster, det vil sige at afføringen er ofte i form af diarré eller løs afføring.

Det betyder ofte at det indehold af fødevarer der bliver indtaget ikke altid når at blive optaget fuldt ud i tyndtarmen. Dette medfører derved energiløshed og udtalt træthed.

Irritabel tyktarm​

Irritabel tyktarm kan påvirke psykiske tilstande

Ifølge Kowalski og Mulak kan mave- tarmproblemer være direkte og inddirekte årsag til psykiske problemstillinger som Alzheimers, Parkinson, depression m.m. Linket mellem tarmsystemet og hjernen er vagus nerven. Vagus nervens funktion er, at styre mave- tarmsystemets funktion men nervens funktion er i høj grad også at registrere og “føle” hvordan situationen er med maven. Årsagen til dette er, at mavesystemet er livsnødvendigt for vores overlevelse.

Irritabel tyktarm psykisk

Mave tarm systemet er styret af kroppens autonome nervesystem (vegetative nervesystem) hvilket vil sige balancen mellem det sympatiske nervesystem og parasympatiske nervesystem.

Når kroppen bliver påvirket psykisk af stress, angst, frygt eller lignende vil kroppens sympatiske nervesystem blive aktiveret.

Når det sympatiske nervesystem er aktivt er det parasympatiske nervesystem relativt lidt aktivt hvilket vil sige, at styring af fordøjelsen er forringet.

Hvorfor udvikler vi irritabel tyktarm?

Som omtalt i tidligere afsnit kan der være mange årsager. Derfor er det vigtigt med både samtale og undersøgelse for at forstå årsagen. Ofte ser vi organsmerter grundet dysfunktioner i centralnervesystemet, stress, inaktivitet / stillesiddende arbejde, problemer i tarmfloraen, dysfunktioner i tarmenes autonome nervesystem, infektioner og betændelsestilstande i tarmsystemet, diæt og kost, psykisk trauma.

Irritabel tyktarm og kost og kostråd

Når mave- tarmsystemet er blevet så påvirket at diagnosen irritabel tyktarm kan stilles, så er det generelle mave- tarmsystem blevet markant dårligt og svagt.

I fordøjelsen ligger størstedelen af vores immunforsvar, hvilket også betyder at tarmsystemet er blevet svagt til at fjerne inflammation og betændelsestilstande.

Der er en række madvarer der for alle er relativt hårde for maven. Personer der lider af IBS kan ofte derfor ikke tåle disse madvarer. De typiske madvarer er; gluten, laktose, sukker, stivelse m.m.

Irritabel tyktarm og afføring

Ved irritabel tyktarm kan afføringsmønsteret variere fra tilfælde til tilfælde. Idet symptombilledet både kan vise forstoppelse (hård afføring) og diarré (blød afføring) så er afføringen individuel fra person til person. Dog har mange lys eller gullig afføring. Dette er et tegn på at reguleringen af udskillelse af galde som farver afføringen og nedbryder fedt.

Irritabel tyktarm smerter

Irritabel tyktarm medfører som regel ikke nociceptive smerter. Årsagen til det er, at fordøjelsen og organsystemet er ikke forsynet af nociceptive smertefibre. Dog kan tilstande som bl.a. mavekramper, forstoppelse, oppustation medføre ubehag og smerter i skelettet.

Vægttab og irritabel tyktarm

Selvom stor vægttab og irritabel tyktarm ikke ofte er forbundet så kan irritabel tyktarm ofte medføre intolerence for mange fødevarer hvilket kan bidrage til vægttab. Dog kan irritabel tyktarm igennem mange år irritere og destruere dele eller al slimhinden i tarmene. Slimhinderne i tarmene, især i tyndtarmen, optager næring fra mad og føde.

Hvis slimhinden ikke fungerer kan og vil tarmene ikke optage næringsstoffer for at opretholde vores kropssystemer. Derfor vil vægttab opstå.

Tarmflora og irritabel tyktarm

Tarmfloran spiller en væsentlig rolle i forhold til miljøet inde i tarmene. Tarmfloraen understøtter nedbrydning af mad samt afhjælper slimhinderne i, at optage næring fra føden. Tarmfloraen sammen med slimhinderne er afhængig af god vagus aktivitet (parasympatikus).

Nakkesmerter, følelsesmæssige problemer, andre maverelaterede problemer såvel som problemer med hovedet (kraniet) kan og vil have indflydelse på tarmfloraen og slimhinderne.

Hvad hjælper mod irritabel tyktarm?

Mavekramper og eller mavesmerter kan lindres eller fjernes ved følgende foretagende.

• Lunken vand iblandet med lidt citron og en teskefuld olie 30 min før morgenmad.
  • Drik et glas vand 10 min før måltid.
  • Tyg hver bid 10-15 gange.
  • Brug 20-40 min på at spise din måltid.
  • Brug ca. 30 min efter måltid til at fordøje maden.
  • Hold dig fra (i en periode) fra mad der giver dig oppustethed)
  • Hold dig fra for meget sukker og alkohol.
  • Lav åndedræøstvelser 2-3 gange dagligt hvor du ligger stille og trækker vejret ind (5 sekunder) og puster ud (10 sekunder) i alt 15 gange.

Irritabel tyktarm og medicin

Der skal absolut understreges at medicin for irritabel tyktarm er blot symptombehandling og ikke årsagsbehandling.

Dog kan det være nyttigt at vide hvilke præparater kan afhjælpe IBS symptomer.

• Midler der hæmmer kramper: Imogas, Ercoril
  • Midler der stopper diarré: Imodium, Asacol, Dipentum
  • Midler der fremmer tarmbevægelse (forstoppelse): Emperal, Primparan

Seneste forskning

Ny forskning opdaterer forståelsen af diagnosen og behandlingen af irritabel tarmsyndrom (IBS).

IBS, som er en kompleks mave-tarm lidelse uden klare fysiske årsager, kræver en personlig tilgang til diagnose og behandling. Forskerne fremhæver vigtigheden af at forstå IBS’s mange facetter, herunder dens mulige udløsere som kost, stress og tarmmikrobiotas balance. Behandlingsstrategierne spænder fra livsstilsændringer til specifik medicin, hvilket understreger behovet for skræddersyede patientløsninger.

Læs den fulde forskning på PubMed.

Bliv klogere på irritabel tyktarm

I videoen nedenunder kan du lære om irritabel tyktarm, årsager, symptomer, gode råd og behandling.​