​Kontakt os:

Tlf. 29 84 85 58

​​Kig forbi:


Følg os på Facebook:

​Løbeskader - Aarhus Osteopati


Løbeskader i Danmark - Aarhus Osteopati

I Danmark løber ca. 25 % af den voksne befolkning. 800.000 danskere får årligt en løbeskade, som medfører, at de ikke kan fastholde den aktive livsstil, der øger livskvaliteten og reducerer risikoen for livsstilssygdomme.

  • SCREEN DIN EGEN LØBESKADE NEDERST PÅ SIDEN!


Hyppige løbeskader - Aarhus Osteopati

Løbeskader kan vise sig i forskellige former:

Akutte løbeskader, overbelastningsskader og kroniske løbeskader.

Akutte skader

Denne type skader opstår pludseligt - ofte som et smæld, slag, fiberskade, forstuvning eller lignende. Disse skader kan opstå ved et uheld, men de kan også opstå pga. dysfunktioner eller fejlstillinger i kroppen, der har øget risikoen for en skade.

Det kan du gøre ved akutte skader - RICEM

R – Hold det skadede område i ro. (Rest)

I – Put is på området. (Ice)

C – Forbind området, og giv lidt kompression. (Compression)

E – Elever området højere end hjertehøjde. (Elevation)

M – Bevæg dig, så snart du føler, det skadede område kan tåle at blive mobiliseret. (Mobilisation)

Overbelastningsskader

Overbelastningsskader opstår, når du overstiger vævets belastningsevne. Disse skader opstår ofte snigende, over lang tid, eller når belastningsniveauet øges pludseligt. Ved overbelastningsskader er der altid én eller flere dysfunktioner eller fejlstillinger, der gør, at kun det skadede område begynder at give lyd (smerte) fra sig.

shutterstock_273963020

Det kan du gøre ved overbelastningsskader

Nedsæt belastningsniveauet, indtil din krop kan håndtere at ”reparere” skaden. Hvis dette ikke hjælper, kan det være, du skal holde en lille pause. Sørg for at smidigheden i nakken, brystkassen, ryggen, bækkenet og benene er tilstrækkelig. Sørg for at få god og lang søvn, reducer stress i hverdagen, og optimer din kost.

  • SCREEN DIN EGEN LØBESKADE NEDERST PÅ SIDEN!

Kroniske løbeskader

Du kan betragte din skade som kronisk, hvis den har varet i flere måneder uden bedring, eller hvis samme skade altid opstår med det samme, du begynder at løbe igen. Dette er et indikation på, at din krop slet ikke er i stand til at hele området på baggrund af større dysfunktioner i ét eller flere af de systemer, der sørger for heling af din krop.

løbeskader ryg achillessene hælspore løberknæ springerknæ fysioterapeut behandling aarhus

Det kan du gøre ved kroniske løbeskader

Sørg for at få god og lang søvn, reducer stress i hverdagen, og optimer din kost. Det er ligeledes vigtigt, at du omstrukturerer dit arbejde, hvis det består af meget siddestillende arbejde. Rejs dig ofte op, gå lidt rundt, eller hold pauser, hvor du kan strække benene. Dette stimulerer dit blodsystem, som er essentielt for kroppens heling af skader. Det er ligeledes vigtigt at optimere smidigheden i nakken, brystkassen, ryggen, bækkenet og i benene.​

De hyppigste løbeskader

Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi og løbeskader

Vi er eksperter i at diagnosticere og vi er specialister i at behandle årsager til løbeskader. Vi analyserer individuelt bevægelighed af alle områder som løb stiller krav til. Vi kan behandle akutte og kroniske skader og vi tilbyder ligeledes forebyggende behandling af løbeskader.​

Årsager til løbeskader

Årsager til løbeskader kan være varierende. Dog er forkert træning, for høj træningsmængde, traumer (ulykker), fejlstillinger forskellige steder i kropen, dårligt blodomløb i det skadede område ofte årsagerne til løbeskader. Årsagen kan være at finde i skelettet (muskler, sener, led m.m.), men den kan også findes i nervesystemet, organsystemet, blodssystemet m.m. Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi er eksperter i at diagnosticere og behandle de rigtige årsager til løbeskader.

  • SCREEN DIN EGEN LØBESKADE NEDERST PÅ SIDEN!


Forskellige kropstyper og løbeskader - Aarhus Osteopati

 

 

Kropstype og betydning for udvikling af løbeskader

Hvert menneske kan placeres i tre hovedgrupper:

  • Ectomorfen, der er høj og slank – særdeles egnet til udholdenhedssport, da kropstypen bl.a. er god til rotationer. Denne kropstype har typisk fin knoglestruktur, små skuldre og bryst. Ectomorfen har høj metabolisme hvilket gør, at de kan have meget svært ved at tage på i vægt.

    Ectomorfen kan ofte få skader på hoftebøjeren, bækkenet (ex. bækkenleddene), knæskader (ex. plica og meniskskader) samt fodskader (ex. nedsunken forfod).

  • Mesomorfen, der er muskuløs og atletisk – især velegnet til anaerobt arbejde, der kræver stor styrke over kortere tid. Mesomorfen er stærke, atletiske, muskuløse og ofte hårde kropstyper med meget velformede muskler. De har brede skuldre og tæt knoglestruktur som let kan bygge op muskler og tabe fedt, men de kan have sværere ved at tabe sig end ectomorfen.

    Mesomorfen vil ofte opleve skader/smerter på ydersiden og indersiden af knæ (ex. løberknæ og betændelse af slimsæk), hofte (ex. lyskeskader, iskias og overbelastning af hoftemuskulatur) og ankler (ex. overbelastning af lægmuskler).

  • Endomorfen, der er kraftigere bygget med store knogler og lavere stofskifte – bedst egnet til tungt arbejde. Endomorfen er tæt bygget, kortere lemmer og kan have svært ved at tabe sig i vægt pga. lav metabolisme.

    Endomorfen vil ofte rammes af rygsmerter, skinnebensbetændelse, betændelsestilstande flere steder i kroppen (ex. achillessenebætændelse og bætændte slimsække) og hælspore under foden.

Disse typer har alle styrker og svagheder, hvorfor de hver især ofte får bestemte typer løbeskader. Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi kigger individuelt på de forskellige kropstyper, på deres svagheder og begrænsninger netop for at optimere kroppens evne til at bevæge sig under løb.

Test dig selv og find ud af hvilke skader du som løber vil være udsat for!

Test din kropstype her

 

  • SCREEN DIN EGEN LØBESKADE NEDERST PÅ SIDEN!

Hvordan behandles løbeskader - Aarhus Osteopati

Først skal den smertegivende struktur bestemmes. Årsagen til skaden skal findes – ofte et andet sted i kroppen end det egentligt skadede område. Svage mekaniske områder skal undersøges ift. de forskellige kropstyper. Alle systemer i kroppen; det muskuloskeletale system, blodsystemet, lymfesystemet, organsystemet og det kranio sakrale system skal undersøges ift. kroppens evne til at hele den aktuelle skade.

 

Osteopati undersøger, regulerer, stimulerer og genopretter alle systemer og områder i kroppen, der ikke fungerer optimalt, så kroppen bliver i stand til at hele løbeskaden.

Løbeskader har ofte brug for fysioterapeutisk genoptræning for, at styrke og stabilitetstræne muskulatur og bindevæv. Læs mere om fysioterapi her.

Bestil tid hos Aarhus Osteopati - osteopati og fysioterapi her

Test om du er i risiko for at udvikle en løbeskade​

Nedenstående video er en vejledning hvordan du som løber tester forskellige aspekter af løb og hvad løb kræver. Du vil få indblik i om du er i risiko for at udvikle en skade.

MOBILITET TESTS

Overordnet med alle mobilitets-tests: bedøm bevægeligheden i begge sider og vurder om der er forskel på højre og venstre side.

*Jo flere test der viser asymmetri, altså forskel fra side til side, desto større sandsynlighed for udvikling af overbelastningsskader. Især hvis forskellen altid er i den samme side.

Test 1 –Testen går på rotationen i brystryggen.

Test 2 –Testen går på smidigheden i bækken og hofte.

Test 3 – Testen går på smidigheden i lænden fra side til side.

Test 4 – Testen går på rotationen i hofteleddet.

Test 5 – Testen går på smidigheden i hofteleddet i flexion.

Test 6 – Testen går på smidigheden i hofteleddet i extension.

Test 7 – Testen går på smidighed i ankelleddet.

NEUROMUSKULÆR TESTS

Overordnet med neuromuskulær tests: bedøm bevægeligheden/styrken i begge sider og vurder om der er forskel på højre og venstre side.

*Jo flere test der viser asymmetri, altså forskel fra side til side, desto større sandsynlighed for udvikling af overbelastningsskader. Især hvis forskellen altid er i den samme side.

Test 8 – Testen går på smidigheden (mobiliteten) af iskias nerven, altså den nerve der forsyner alle muskler på bagsiden af benet.

Test 9 – Testen går på smidigheden (mobiliteten) af femoral nerven, altså den nerve der forsyner lårmusklerne.

Test 10 – Testen går på smidigheden (mobiliteten) af obturator nerven, altså den nerve der forsyner indadførerne.

Test 11 – Testen går på styrken af lår- og baldemuskulaturen.

Test 12 – Testen går på styrken af lægmuskulaturen.

KOORDINERING TESTS

*Øvelsen tester din koordination mellem hjerne og krop, med og uden brug af synet. Jo dårligere koordinering, desto større sandsynlighed for udvikling af overbelastnings- og akutte skader.

Test 13

Fase 1: koordinering mellem hjerne og kroppens led med hjælp af synet.

*Svært ved at holde balancen på fase 1: meget dårlig koordinering

Fase 2: koordinering mellem hjerne og kroppens led under bevægelse (vestibulær sansen) med hjælp af synet.

*Svært ved at holde balancen på fase 2: dårlig koordinering

Fase 3:koordinering mellem hjerne og kroppens led uden hjælp af synet.

*Svært ved at holde balancen på fase 3: moderat koordinering

Fase 4: koordinering mellem hjerne og kroppens led under bevægelse (vestibulær sansen) uden hjælp af synet.

*Svært ved at holde balancen på fase 4: god koordinering

*Ikke svært ved at holde balancen i alle faser: meget god koordinering

Løbeskader aarhus, akutte løbeskader aarhus, akut løbeskade aarhus, løbeskade aarhus, behandling løbeskade aarhus, fysioterapeutisk og osteopatisk behandling af løbeskader, eksperter i løbeskader, behandling løbeskader aarhus, forkert løbestil, skade under løb, ondt ved løb. Der findes mange betegnelser over løbeskader​.

Om​ Aarhus Osteopati

CVR: 33532628

​Tidsbestilling

Tlf: 29 84 85 58

info@aarhusosteopati.dk

Adresse​

Aarhus Sundhedscenter
Dalgas Avenue 2E, 1 sal.

8000 Aarhus C​

* indgang til højre for Fitness World​

Åbningstider​

​Mandag

7:00 - 20:00​

​Tirsdag

7:00 - 20:00​

​Onsdag

7:00 - 20:00​

​Torsdag

7:00 - 20:00​

Fredag

7:00 - 20:00​