Underlivssmerter

Lær mere om underlivssmerter på denne underside

Underlivssmerter i Danmark

Underlivssmerter generer op til 300.000 danske kvinder årligt.

Kvinder der lider af underlivssmerter anses udgør op til 2 % af alle henvendelser til egen læge. De hyppigste årsager til smerter i underlivet er betændelsestilstande i underlivet (blærebetændelse, blindtarmsbetændelse, betændelse mellem blære, livmoder og endetarm), smerter relateret til menstruation (cykliske smerter), graviditet udenfor livmoderen eller abort, inkontinens, spændinger i skeden, smerter i halebenet, nyresten, spændinger i anus, endometriose, muskelspændinger i underlivet eller muskelknuder i livmoderen. Smerterne kan være konstante eller periodiske.

(Vælg osteopati som behandling herunder)

Smerter i underlivet? Bestil tid i dag

Jens Gram

Bookes via kontoret, ej online. Autoriseret Osteopat M.D.O., D.O i Womans Health, Autoriseret Fysioterapeut.

​Symptomer på smerter i underlivet

Underlivssmerter kan deles op i akutte, kroniske smerter eller smerter der opstår i forbindelse med menstruation. Kroniske smerter kan ofte opleves som tyngde og træthed i underlivet, jag eller brændende fornemmelse, smerten kan udløses dybt inde i skeden ved samleje, smerter i anus ved afføring, smerter ved forstoppelse, lændesmerter, nakkesmerter, smerterne kan ligeledes stråle ned i et eller begge ben.

Blærebetændelse (cystitis)

Denne betændelsestilstand er den mest forekommende betændelsestilstande i underlivet.

50 % af alle kvinder vil på et eller andet tidspunkt i livet få blærebetændelse.

Blærebetændelse opstår på baggrund af bakterier fra endetarmen eller bakterier fra dårlig hygiejne kommer op igennem urinrøret. Her har mange dysfunktion i selve urinrøret, altså en forkortelse af urinrøret. Blærebetændelse kan ligeledes opstå på baggrund af dårlig immunitet, problemer med slimhinder m.m.

Symptomer på blærebetændelse

Symptomerne kan være; hyppige vandladninger, smertefulde vandledninger, blod i urinen, svien under vandladninger, smerter i ryggen, smerter i nakken, tunghed og ubehag i underlivet.

I tvivl om vi kan hjælpe? Bestil tid i dag

Blindtarmsbetændelse

Blindtarmsbetændelse er en tilstand hvor overgangen mellem tyndtarmen og tyktarmen er blevet blokeret hvorefter selve området er blevet betændt og inflammeret. I overgangen befinder sig en vigtig lukkemuskel, hvis funktion er at åbne og lukke når føden skal passere forbi. Denne muskel er styret af det autonomiske nervesystem. Forstyrrelser heri kan medføre at spændingen i musklen bliver for stor, hvilket forøger chancen for betændelsestilstande. Slemme tilstande kan ende i bughindebetændelse, hvilket er livsfarlig.

Der foretages hvert år ca. 6.000 operationer af blindtarmen. Forekomsten af blindtarmsbetændelse er hyppigst mellem 8-22 år.

Konsekvenser af blindtarmsbetændelse

Blindtarmen har en vigtig funktion for kroppens immunforsvar, hvorfor modstanden mod bakterier, vira osv. bliver dårligere. Blindtarmen er placeret i højre side af bughulen, foran hoftebøjeren. Hoftebøjeren og blindtarmen er indbyrdes forbundet via slimhinder og bindevæv. Arvæv efter blindtarmsoperation kan og vil forstyrre bevægeligheden af hoftebøjeren, hvilket kan forårsage rygsmerter, hofte- og lykeskader.

Arvæv i fordøjelsessystemet kan ligeledes medvirke til dårlig mave, forstoppelse, fordøjelsesproblemer, oppustethed, infertilitet m.m.

Nervøs? Bestil tid i dag

Menstruationsproblemer / Menstruelle smerter (cykliske smerter – dysmenoré)

I Danmark anses 25 % af alle kvinder at lide af menstruationssmerter.

Smerter under menstruation kan skyldes strukturelle faktorer såsom myoma, arvæv, endometriose og andre former muskelknuder, men de kan ligeledes skyldes mere funktionelle faktorer såsom hormonelle problemer, portal hypertension (forhøjet tryk i venesystemet), stress og adhæsion mellem livmoder og henholdsvis blære og endetarm m.m.

Symptomer på menstruationssmerter

Rygsmerter, bækkensmerter, kraftig blødning, pletblødning, forstoppelse, oppustethed, tunghed og træthed i underlivet, migræne/hovedpine, nakkesmerter er typiske symptomer på menstruationsproblemer.

Svære mens. smerter? Få rådgivning

Jens fortæller lidt mere om underlivssmerter

Endometriose

Endometriose er endometrielt væv (væv som befinder sig i livmoderens hulrum) som har haft gevækst i livmoderens muskulatur eller helt udenfor livmoderen (æggestokke, blæren, bughinden og tarmen). Særligt findes endometriose imellem endetarm og skeden (douglas pouch). Endometriose er et syndrom der ofte er i udvikling, altså et syndrom der vokser og spreder sig i underlivet, ikke meget forskelligt til cancer (dog har endometriose intet at gøre med cancer).

Der vurderes at op til 20 % af alle kvinder har endometriose. Tilstanden er ofte arvelig og symptomer på endometriose forekommer ofte i 30-45 års alderen.

​Symptomer på endometriose

Smerterne kan være varierende alt efter hvor det endometrielle væv befinder sig. Smerterne kan ofte opleves som skarpe jag i underlivet, dybe konstante smerter i perioder, tunghed i underlivet og udstrålende smerter ned i benene til lysken eller skambenet. Der kan også forekomme symptomer og smerter relateret til vandladning, afføring, forstoppelse og samleje. Symptomerne er ofte afhængige af nervesystemets tilstand, dvs. stress, travlhed og psykiske belastninger kan ofte forværre smerterne forbundet med endometriose.

Smerter? Bestil tid i dag

Inkontinens

Inkontinens eller urininkontinens er et tilstand hvor vedkommende har svært ved at holde på vandet eller at der lækker urin. Urininkontinens kan deles op i flere typer, men stressinkontinens, tranginkontinens eller kombination mellem de to er de typiske. Op til halv million danskere lider af urininkontinens, hvoraf 170.000 er kvinder der har stressinkontinens. Denne lidelse er ofte pinlig og et svært omtaleemne. Op til 75 % af dem der lider af stressinkontinens tøver med at besøge egen læge.

Halebenssmerter (coccygodynia)

Halebenssmerter er betegnelsen af smerter i eller omkring halebenet. Dette omfatter smerter eller gener i selve halebenet, mellem halebenet og korsbenet (sacrum), ledbånd i området eller muskler i bækkenet (bækkenbunden m.m).

Symptomer på halebenssmerter

Der opleves ofte smerter i siddende stilling, smerter ved tryk eller berøring af halebenet, smerter ved aktivering af bugpressen (toiletbesøg eller hoste), udstrålende smerter op til ryggen eller ned i balden, ryg- og nakkesmerter og hovedpine.

Årsager til halebenssmerter

Årsagerne kan være varierende. Fald på halebenet eller svær fødsel er ofte årsager til halebenssmerter. Stram og spændt bækkenbund, epidural, nakke- og rygsmerter er ligeledes hyppige årsager. Andre årsager som blære-, livmoder- og/eller endetarmsproblemer kan også føre til halebensgener.

​Smerter og ømhed kan føles direkte ved tryk på halebenet, eller ved leddet mellem hale- og korsben, der tillige kan være hypermobilt. Ledbåndene, der udspringer fra korsbenet kan være meget ømme. Smerter føles ofte ved længere tids siddende stilling, når man rejser sig fra siddende, ved forverbøjning eller gang.

Ondt i halebenet? Bestil tid i dag

Behandling af underlivssmerter

Årsager til underlivssmerter skal altid først bestemmes. Årsagerne kan ligge i flere systemer i kroppen; muskuloskeletale system (muskler, sener, led osv.), blodsystemet, organsystemet, hormonsystemet, kranio sakrale system m.m. Aarhus Osteopati er eksperter i, at finde og behandle årsager til underlivssmerter i alle systemer i kroppen.​

Gynækologisk behandling (Gyn.Obs behandling)

Ofte dannes der arvæv efter operationer i underlivet (fjernet livmoderen, fjernelse af muskelknuder og endometriose, bughinde- og blindtarmsbetændelse) hvilket begrænser bevægeligheden og funktionen af organerne i underlivet.

Her kan Aarhus Osteopati´s eksperter anvende indvendige gynækologiske behandlinger med det formål, at genoprette bevægeligheden og funktionen af bindevæv og organer i bækkenet.

Efter slemme fald/traume på halebenet (skævt haleben, bøjet haleben), ved inkontinens, endometrise, kroniske urinvejsinfektioner eller ved ufrivillig barnløshed kan gynækologisk behandling komme på tale. Aarhus Osteopati har fysioterapeuter med speciale i gynækologi i alle afdelinger.

Lad os hjælpe dig. Bestil tid i dag

Gode råd omkring menstruationssmerter